|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Zuid-Korea experimenteert met robotcipiers
Zuid-Korea experimenteert met robotachtige cipiers
Zuid-Korea heeft een manier gevonden om het werk van de cipiers te verlichten: 'robotcipiers'. Onderzoekers maakten vandaag bekend dat ze binnenkort een proefproject opstarten in een gevangenis in de zuidoostelijke plaats Pohang. De drie, die in maart aan de slag gaan, zijn 1,5 meter hoog en rijden op vier wieltjes. Ze hebben sensoren die volgens de makers abnormale zaken zoals geweldpleging waarnemen en vervolgens kunnen doorgeven aan menselijke collega's. Die kunnen via de robot met een gedetineerde praten. De mechanische cipiers zijn ontwikkeld door onderzoekers van de Kyonggi Universiteit. Het project kost 660.000 euro. http://www.demorgen.be/dm/nl/5401/M...e-cipiers.dhtml __________________________________________________ ______________ Dit kan volgens mij echt niet effectief werken. Ze kunnen zogezegd geweldpleging waarnemen maar dit betekent dus niet oplossen. Het feit dat de echte agenten enkel via de robot met de gedetineerden kunnen praten is echt niet voldoende. De robots zelf bieden geen bescherming of kunnen ook niet tussenbeide komen. Het zou volgens mij beter zijn als de robot de agenten kan waarschuwen waardoor deze meteen actie kunnen ondernemen en de problemen die zich voordoen zelf kunnen oplossen. Of ik zoveel geld in een niet goed doordacht plan zou stoppen? Absoluut niet. |
|
|||
|
|||
Deze robots zouden dan wel de patrouille van 3 cipiers overnemen, wat het voor de cipiers veiliger maakt, maar toch is het geen goed idee. In veel gevangenissen praten de cipiers met de gevangenen tijdens hun patrouille, wat er toch voor zorgt dat er een zeker respect ontstaat voor de cipiers. Gevangenen gaan niet zo snel een cipier aanvallen waar ze goed mee kunnen praten. Een robot heeft ook niet het inschattingsvermogen van een mens. Deze robots zijn dan wel uitgerust met sensoren maar zij zullen niet kunnen zien of er mogelijk iets op til is. Ook kunnen zij niet onmiddelijk reageren als er iets gebeurt, en het is toch cruciaal om problemen op te lossen voor ze uit de hand lopen.
|
|
|||
|
|||
Ik denk, zoals Jonas zegt, dat dit inderdaad een slecht idee is om met deze robots te werken. Het is niet alleen zo dat er niet meteen gehandeld kan worden. Ik denk dat de grens tussen een cipier aanvallen en zo'n robot veel lager ligt wanneer men zo'n robot gaat gebruiken. Volgens mij worden deze robots in de gevangenis meteen gesloopt als de gevangen deze robot te pakken krijgen. Ook is het reactievermogen van zo'n robot veel trager denk ik, dan die van een cipier. Kortom een slecht idee denk ik.
|
|
|||
|
|||
Zoals de titel van het artikel zegt is dit enkel een experiment. Als dit experiment goed afloopt en de job voor de cipiers een stuk veiliger maakt dan zie ik niet waarom dit experiment niet overal wordt geďmplementeerd. Het belangrijkste is dat de cipiers de mogelijkheid krijgen om de situatie te onderzoeken voordat ze tot actie overgaan. Terwijl ze anders er zich middenin bevinden en misschien hun eigen leven zelfs in gevaar is. Dit experiment kost 660.000 euro, wat voor ons misschien veel lijkt, maar voor een economisch sterk land zoals Zuid-Korea is dit niets. Maar ik denk niet dat de prijs zelfs iets uitmaakt, als het experiment slaagt dan wordt cipier als job iets veiliger. Misschien kan de job dan weer werkkrachten aantrekken, wat toch wel nodig is voor de overvolle gevangenissen (ik spreek hier over België, ik weet de situatie in Zuid-Korea niet). Ik vindt dus dat Daan, Jonas en Hannah het bij het verkeerde eind hebben. Als deze experimenten niet zouden plaatsvinden dan zou onze samenleving nooit een evolutie ondergaan, wat op zich niet logisch is.
|