|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
McDonald's dumpt leverancier na schokkende beelden van dierenmishandeling
McDonald's dumpt leverancier na schokkende beelden van dierenmishandeling
19/11/11, 07u11 De Amerikaanse fastfoodketen McDonald's heeft de samenwerking met een leverancier van eieren stopgezet na het uitkomen van schokkende videobeelden. De clandestiene opname van een dierenrechtenorganisatie vertoont gruweldaden met pluimvee. We waarschuwen voor de harde beelden in de bovenstaande video. De video werd gemaakt door de organisatie Mercy for Animals, die infiltreerde in Sparboe Egg Farms, een pluimveebedrijf uit Minnesota dat eieren levert aan Cargill, een toeleveringsbedrijf van McDonald's. Bij een controle in het bedrijf was ook al vastgesteld dat er ernstige inbreuken waren op maatregelen tegen onder meer salmonella. Snavel afgesneden De beelden tonen enkele gruwelijke scènes van dierenmishandeling. Een werknemer tolt met een levende kip aan een touw. Eieren blijken onder het bloed te zitten. De snavel van kuikens wordt kort gesneden zonder de dieren een verdoving toe te dienen, waarna ze meedogenloos bij de rest gesmeten worden. Volgens Nathan Runkle, directeur van Mercy for Animals, zijn de meeste voorbeelden van het misbruik niet enkel vaak voorkomend, maar ook volkomen legaal. Ontslagen McDonald's noemt het vertoonde gedrag op de video "schokkend en onaanvaardbaar". De groep heeft aan Cargill gevraagd zich niet langer te bevoorraden bij Sparboe. Het bedrijf in kwestie ontkent dat het op dergelijke manier met dieren omgaat. De vier werknemers in de video zijn intussen ontslagen. Eisen stellen Mercy for Animals vindt echter dat McDonald's nog een stap verder moet gaan. "Het wordt tijd dat McDonald's van al zijn leveranciers eist dat ze hun kippen niet langer in kooien stoppen, zodat ze eindelijk hun vleugels kunnen uitslaan en rondwandelen." De keten zegt die piste te onderzoeken en maakt volgens AP in Europa al langer gebruik van eieren van kippen met vrije loop. (gb/belga) Bron: De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/5381/B...handeling.dhtml) Mijn mening Dit vind ik een zeer positief nieuwsbericht: een dikke pluim voor McDonald’s. Wel vind ik het vreemd dat Sparboe ontkent dat het aan dierenmishandeling doet, maar toch de vier werknemers uit de video ontslaat. Dit doet mij toch vermoeden dat er wel aan dierenmishandeling gedaan wordt, zeker omdat er bij een controle ernstige inbreuken vastgesteld waren op maatregelen tegen onder meer salmonella. Ik vind het zeer verrassend dat de meeste voorbeelden van misbruik niet enkel vaak voorkomen, maar ook legaal zijn. Ik begrijp niet hoe zoiets legaal kan zijn! Dat de snavel van kuikens afgeknipt wordt om te voorkomen dat ze elkaar pikken en bijgevolg verwonden, vind ik wel logisch. Daarom snap ik dat het knippen van snavels legaal is, maar daarom moet het nog niet op deze manier te gebeuren! Het is niet omdat we enkel geïnteresseerd zijn in de eieren van deze kippen, dat we hen op zulke gruwelijke manier moeten behandelen! |
|
|||
|
|||
Ik vind dierenmisbruik schandalig!! Ik heb gehoord dat een snavel net zo is als een nagel, als je het niet te kort afknipt voel je er niets van. Maar als je het te dicht afknipt kan het toch veel pijn doen! Ik vind het absoluut niet kunnen dat ze die dieren zo behandelen en ik heb respect voor de beslissing van MC Donalds!
|
|
|||
|
|||
Ik heb de beelden met mijn eigen ogen gezien en het is echt schandalig wat ze daar met de kippen en kuikentjes in het bedrijf doen. Ik ben blij dat de dierenrechtenorganisatie hier achter is gekomen want als je kijkt naar de video: bekken van kippen die korter gemaakt worden zonder verdoving, kuikentjes laten sterven in plastic zakken, kippen aan een koord binden en ermee zwaaien. Dit kan toch allemaal niet? Ik vind het goed dat McDonald's de samenwerking met het bedrijf heeft stopgezet maar ik twijfel aan de motieven. Waarschijnlijk hebben ze het gewoon gedaan om hun imago te redden, want er zijn nog veel bedrijven die zich bezighouden met zulke praktijken waar zij nog met samenwerken. Ik heb de link met de video toegevoegd zodat mensen die het geweld eens met eigen ogen willen zien het kunnen bekijken, het zijn wel schokkende beelden.
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111119_002 |
|
||||
|
||||
Ik heb de video ook bekeken en ben compleet in shock. Weten deze mensen zelf niet hoe wreed ze zijn? Beseffen ze niet dat ze handelen als monsters? Hoe deze mensen dieren behandelen is gewoonweg schandalig! Ik snap ook niet dat deze mensen de pijn in die beesten hun ogen niet kunnen zien of deze dierenmishandeling kunnen toepassen zonder enig schuldgevoel of gevoel van medelijden.. Wat voor mens ben je dan? Het lucht me op dat de dierenrechtenorganisatie hier achter gekomen is en dat McDonalds gebroken heeft met de leverancier, maar ik ben het er ook mee eens dat dit niet voldoende is. McDonalds zou niet meer mogen samenwerken met bedrijven die zulke praktijken uitvoeren en in mijn ogen moet er een klacht ingediend worden tegen dit bedrijf. Er zullen nog wel bedrijven zijn die aan dierenmishandeling doen, maar niets doen is zeker geen optie! In gevallen van dierenmishandeling in het algemeen vind ik dat men strenger moet optreden. Het is net omdat deze beesten het meest kwetsbaar zijn, dat ze het er ook mee kunnen doen. Ook ga ik akkoord met Evelien met het feit dat McDonalds zijn imago wil redden en dat dit ongetwijfeld één van hun motieven was.
|
|||
|
|||
Ik ga niet naar de beelden kijken want zoiets kan ik niet aanzien. Ik vind dierenmishandeling afschuwelijk, wie kan zo'n onschuldige dieren nu zoiets aandoen, wat voor een harteloze mensen zijn dat wel niet. Ik vind dat er meer controles moeten zijn op dierenmishandeling en de daders moeten zwaar gestraft worden. Dieren hebben ook gevoelens alleen begrijpen sommige mensen dit niet. Als straf zouden zij zelf is moeten voelen wat deze dieren moeten doorstaan, dan zullen ze misschien is hersenen krijgen.
Wel vind ik het zeer goed van McDonald's dat ze deze leverancier hebben gedumpt. Als je mag leveren bij zo'n bekende fastfoodketen dan ben je wel binnen maar na het uitkomen van dit schandaal zal niemand meer eieren van hen willen. Dus goed gedaan McDonalds!! |
|
|||
|
|||
De beelden zijn gewoon gruwelijk. Inderdaad een dikke pluim voor McDonalds. Als het van mij zou afhangen dan mochten ze die bazen, en medewerkers allemaal in een klein kotje steken. Wel jammer dat er pas ingegrepen wordt nadat zo'n filmpje vrijkomt. Zou dit bedrijf nooit eerder een controle hebben gehad waardoor het de deuren moet sluiten?
|
|
|||
|
|||
Ik ben erg blij dat er veel reactie is op dit artikel en iedereen het verschrikkelijk vind. Ook ik vind het verschrikkelijk! En ook ik snap niet dat mensen zoiets kunnen doen?! Kijk naar die lieve kleine schattige kuikentjes, hoe kan je die nu pijn doen?! En ook al zijn het grote kippen of hanen, dan nog? Ook zij voelen pijn, ook zij hebben gevoelens,...
Bij het zien van de beelden werd ik eerlijk gezegd gewoonweg misselijk. Wij hebben allemaal ons luxe leventje, dat van de een iets meer of minder dan de ander, maar ik denk wel dat we kunnen besluiten dat wij allemaal een relatief goed leven hebben. Die kippen daarentegen? Hoe moeten zij zich wel niet voelen? Hoe moeten zij wel niet denken? En een dikke pluim voor McDonalds? Dat ga ik niet zeggen, sorry. Ik vind dat dergelijke grote firma’s hun eigen leveranciers op regelmatige basis moeten controleren. Ik besef dat deze maatregel meer geld zou kosten, maar voor dergelijke grote bedrijven mag dat geen probleem zijn denk ik? Al is het niet op regelmatige basis, voordat je een contract afsluit met een leverancier ga je toch eerst op controle om te kunnen nakijken of jij wel met de ‘aanmaak van je product’ kan leven? Ik vind het gewoon schandalig dat dit nog maar kàn in deze tijd,… Ook het feit dat dergelijke mishandelingen legaal zijn vind ik verschrikkelijk. Wij krijgen toch ook geen neuscorrectie zonder verdoving bij wijze van spreken? Waarom zij dan wel? Ik leef mee met die dieren, ocharme! |