actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2011, 08:13
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Hervorming secundair onderwijs onmogelijk tegen 2014

Het is niet mogelijk om tegen het einde van de Vlaamse legislatuur het secundair onderwijs te hervormen. Dat zeggen Mieke Van Hecke en Raymonda Verdyck, respectievelijk de 'chefs' van het katholiek onderwijs en het Gemeenschapsonderwijs.

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) wil het secundair onderwijs op een nieuwe leest schoeien. Hij pleit onder meer voor een algemene eerste graad. Pas na de eerste twee jaren secundair onderwijs zou een studiekeuze kunnen worden gemaakt. De Vlaamse socialist wil de scholen ook inrichten volgens domeinen zoals taal, wetenschap en niet meer zoals nu het geval is met algemeen, technisch en beroepsonderwijs.

Volgens Van Hecke en Verdyck is de timing gewoon niet haalbaar. Het is niet mogelijk om tegen dan uit te maken welke school welk domein moet aanbieden, welke de basiskennis in de eerste graad moet zijn, wat er moet gebeuren met de infrastructuur en het personeel, enzovoort. "2014 is morgen", luidt het.

De nethoofden hopen dat Smet er zal in slagen om tegen 2014 alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. In de volgende legislatuur kan dan gedebatteerd worden over de hervorming. (belga/adv)

Bron: 14 november 2011
www.hln.be

Eigen mening:
Aan dergelijke hervormingen gaat heel wat studie en onderzoek vooraf, dus ik snap volledig dat deze hervormingen in het onderwijs niet haalbaar zijn tegen 2014. Wat mij niet helemaal duidelijk is, waarom dat de netwerkhoofden er wel op hopen dat alles in orde is tegen 2014. Het is toch veel beter dat dit onderzoek een jaar langer duurt en alles goed afgewogen is, dan dat er achteraf nog onduidelijkheden of fouten zouden optreden. Of deze hervorming in het onderwijs verbeteringen zal bieden, blijft afwachten volgens mij. Want de scholen gaan inrichten op domeinen is een hele verandering. Ook de algemene eerste graad invoeren gaat een hele aanpassing zijn, dan kijk ik vooral naar de jongeren die al vanaf het zesde leerjaar weten dat zij een beroep willen uitvoeren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2011, 10:49
Illya.Verstappen Illya.Verstappen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lier
Posts: 35
Hervorming secundair onderwijs onmogelijk tegen 2014

Ik ben blij dat ze nu al toegeven dat de hervorming niet gaat lukken tegen 2014. Het is inderdaad beter een jaar of zo te wachten, maar het dan wel ineens goed te doen. Sommige zaken zijn het wachten nu eenmaal waard. Anderzijds vind ik het wel jammer aangezien ik nu zelf aan het studeren ben voor leraar secundair onderwijs en rond die periode hopelijk zal afstuderen. Dan moet je als kersverse leerkracht je opnieuw aanpassen terwijl het in het begin altijd al wat zoeken is. Natuurlijk als je de lesstof voldoende onder de knie hebt, lijkt het mij toch relatief makkelijk om je aan te passen. Ik ben benieuwd naar wat er allemaal gaat veranderen en of dat ook zo in de positieve zin gaat zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th November 2011, 17:27
Shana.Scheveneels Shana.Scheveneels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Meerhout
Posts: 50
Het is inderdaad beter om kwaliteit boven snelheid te verkiezen. Beter een doordacht en effectief systeem dat nog even op zich laat wachten dan een systeem dat gedurende de jaren toch niet doeltreffend en degelijk blijkt te werken.

Ergens stel ik me ook vragen over de invoering van de domeinen. Ik kan me er wel iets bij voorstellen maar volgens mij is het moeilijk om leerlingen op die manier in te delen naargelang hun capaciteiten en leervermogen. Momenteel hebben we een systeem waar men spreekt over beroeps-, technisch- en algemeen onderwijs maar werkt dit dan zo ineffciënt? Volgens mij is het belangrijk om zulke niveau's te behouden, een leerling weet op die manier waar hij/zij zichzelf het beste kan ontplooien (mits de nodige informatie over de inhoud van deze indelingen). Misschien is dit een voorbarige reactie en misschien blijkt het gebruik van deze domeinen toch efficiënter te zijn dan het huidige gebruik maar dit zal de tijd uitwijzen, momenteel heb ik nog steeds mijn twijfels over het taaldomein, het wetenschapsdomein,...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.