![]() |
|
|||
|
|||
Misschien moet men kinderen ook juist leren dat ze niet altijd en overal bereikbaar moeten zijn. Als kinderen in problemen verkeren is dit natuurlijk anders maar ik betwijfel dat kinderen tijdens de les 'moeten' sms'en naar iedereen die ze kennen.
Gsm's zijn storend en horen niet in een klaslokaal thuis. Leerlingen moeten ook dit vooral beseffen. Dit 'besef' wordt in bioscoopzalen al op een ludieke manier aangepakt. (check bijhorend filmpje : http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111011_182)) Misschien een idee voor in de klas? |
|
|||
|
|||
Ik vind dat kinderen wel een GSM mogen hebben, maar niet in de scholen tijdens de lessen. Zelf zou ik als leerkracht een hekel hebben als ik zie dat een leerling een sms aan het versturen is naar iemand terwijl ik les sta te geven. Wederzijds respect en dus ook respect voor de les is toch wel een vereiste vind ik persoonlijk. Mijn mening is dan ook dat een GSM voor jongeren onder de 12 jaar niet nodig is. Als je ze al met een GSM laat leven op die jonge leeftijd wordt dit te hard geďntroduceert in hun leven. De kans bestaat dan toch dat ze er te afhankelijk van worden.
|
|
|||
|
|||
Ik vind (als mama van drie schoolgaande kinderen) dat kinderen wel een GSM mee mogen nemen naar school. Kinderen veilig naar school laten gaan is tegenwoordig geen evidentie. Na het Dutroux- tijdperk hebben we nu te maken met mensen zoals Ronald Janssen die er een sport van maken om kinderen/ jongeren mee te nemen. Ik zie een GSM als ideaal communicatiemiddel naar mijn kinderen toe wanneer zij 's morgens in het donker naar school vertrekken.
Ik vind ook dat kinderen een GSM mee naar scholen zelfs moeten nemen. Tegenwoordig is het zo gevaarlijk op de baan zodat ze de ouders kunnen bellen als het nodig is. Tijdens de schooluren/lessen vind ik niet dat zij deze GSM mogen gebruiken, buiten de schooluren geen probleem. De jeugd van tegenwoordig is veel te hard gehecht aan technologie zoals GSM,TV,computers,... |
|
|||
|
|||
GSM mag
Ik ben het er mee eens dat kinderen wel een GSM mogen bezitten. Ik vind het zelfs niet slecht dat ze dit al op vroege leeftijd bezitten, zolang er maar duidelijke regels komen rond deze GSM. Ik weet dat een vriendin van mij al op zeer jonge leeftijd een GSM had. En zij gebruikte haar GSM enkel in noodgevallen. Dit is volgens mij omdat de sociale behoefte van jongere kinderen nog niet dezelfde zijn als die van jongeren. Jongeren gebruiken hun GSM vaak gewoon om contact met elkaar te houden, maar deze behoefte is bij jonge kinderen nog niet zo sterk aanwezig. Dus is het volgens mij niet slecht dat jonge kinderen ook een GSM hebben om zo hun ouders in noodgevallen kunnen bereiken.
Dat leerlingen tijdens de les niet moeten bezig zijn met hun GSM is een feit. Maar hier zullen zeker wel oplossingen voor bestaan. |
|
|||
|
|||
Ik vind dat dit verbod zowel goede als negatieve kanten heeft.
Het is positief omdat kinderen van de lagere school eigenlijk geen gsm nodig hebben, ze moeten met hun vrienden en vriendinnen spelen. Ook hebben zij totaal geen besef hoeveel al die sms'jes kosten. Hun ouders zullen dit nog betalen waardoor zij denken dat ze ongelimiteerd kunnen sms'en maar voor hun ouders kost dit wel een hele hoop geld. Anderzijds vind ik ergens een gsm wel nodig voor kinderen. Tegenwoordig komen er zoveel verdwijningen in het nieuws dat een gsm bijna nodig wordt voor de veiligheid van een kind. Ook is het voor de ouders een hele geruststelling te weten dat hun kind hen altijd kan bereiken in geval van nood. Hierdoor vind ik dat de school wel het gebruik van de gsm tijdens de schooluren moet verbieden maar toch moeten de kinderen een gsm op zak mogen hebben. |
|
|||
|
|||
Reactie verbod op gsm's voor lagere schoolkinderen
Ik vind het de reinste onzin dat een lager schoolkind al een GSM zou moeten hebben. Als je in de bus, trein of eender waar zit, waar veel jongeren zitten zie je ze bijna allemaal gefixeerd kijken naar hun GSM. Noem me ouderwets maar ik verlang toch naar de tijden dat we echt iets gingen doen mét elkaar en niet naast elkaar leefden. Een lager schoolkind heeft nog voor niets een GSM nodig, dit is naar mijn mening pas vanaf het eerste middelbaar een nuttig voorwerp. Vele jongeren zullen hier tegen zijn maar ik zeg GO!
|
|
|||
|
|||
Volgens mij heeft een kind in het lager onderwijs inderdaad nog geen GSM nodig. De meerste leerlingen gaan in hun eigen dorp naar school of worden gebracht en opgehaald door hun ouders, daar hebben ze dus geen GSM voor nodig. Als ze naar het middelbaar gaan veranderd die situatie en vind ik het wel nodig dat de leerlingen een GSM hebben zodat ze hun ouders kunnen bereiken als er iets aan de hand zou zijn.
Een verbod op GSM's in de lagere school zou leerlingen toelaten om gewoon kind te zijn en met hun vriendjes te spelen en te ravotten. Want ik vraag me ook af met wie de leerlingen zouden moeten SMS'en of bellen, normaal gezien zien ze hun vrienden en vriendinnen toch op school? Kinderen moeten in de lagere school leren met andere kinderen om te gaan en sociaal te zijn, en een GSM is hier zeker geen hulpmiddel zijn. |
|
|||
|
|||
Citaat:
Ik sluit mij aan bij Lorenz, een kind moet 'kind' zijn en ravotten met zijn vriendjes en klasgenoten in plaats van bezig te zijn met zijn gsm. Ik stel me vragen bij kinderen die onder de 12 jaar al beschikken over zo'n exemplaar. Het vraagt ook enorme verantwoordelijkheden zoals: Het binnen de perken houden van de kosten, geen grapjes uithalen of pesten via de mobiele gsm, ... Pas wanneer het kind zich op eigen houtje naar de secundaire school moet begeven zou dit wel kunnen, om te laten weten aan de ouders dat ze goed zijn aangekomen.