actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2011, 08:49
Esther Horemans Esther Horemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 57
Speurders willen DNA-test voor alle criminelen

Speurders en forensische experts vragen dat alle criminelen verplicht worden om een DNA-test te ondergaan. Vandaag moeten misdadigers pas een staal afstaan als ze tot minstens vijf jaar cel zijn veroordeeld. 'Een verlaging van de drempel zou ons helpen om zaken op te helderen', luidt het. Dat schrijft Gazet van Antwerpen maandag.

In de buurlanden ligt de drempel een stuk lager. In Groot-Brittannië moet elke man of vrouw die wordt opgepakt, een DNA-staal geven. Daardoor zitten er drie miljoen DNA-profielen in de Britse databank.

Ter vergelijking: de Belgische databank voor DNA van criminelen telt twintigduizend profielen. 'Er komen nu per jaar drieduizend profielen bij. Dat zouden er twee tot drie keer meer kunnen zijn', zegt professor Ronny Decorte van het Centrum voor Menselijke Erfelijkheid van de K.U.Leuven.

De federale regering heeft zopas een wetsvoorstel goedgekeurd dat de uitwisseling van DNA-gegevens in Europa mogelijk maakt, maar een drempelverlaging zit er niet in. 'Daar moet je eerst een politieke consensus over bereiken, en die is er niet', zegt minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V).

BRON: www.standaard.be

Eigen mening:
Naar mijn mening is het heel goed dat vanaf nu al wie opgepakt wordt, een DNA-staal moet afgeven. Daarmee zullen speurders in de toekomst echt geholpen worden om bepaalde zaken op te lossen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2011, 10:26
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Het lijkt mij een zeer goed idee. Zoals Esther al zei, kan dit de speurders helpen voor onderzoeken.
Eens dat ze de criminelen hebben, is het nog zinloos. Toch kan je een database aanmaken, just in case....
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2011, 11:19
elien.leys elien.leys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lille
Posts: 58
Ik vind dit een zeer goed idee en ik begrijp niet dat we daar niet eerder zijn opgekomen?? Het is toch gewoon heel gemakkelijk, snel en voordelig als we van iedereen die opgepakt is geweest, een DNA staaltje zouden hebben.
Oké, je kan hierover discussiëren mbt privacy en dergelijke. Maar toch denk ik dat de voordelen voor zich spreken en veel groter zijn dan de nadelen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd May 2011, 11:25
Gibb.Pemen Gibb.Pemen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie:
Posts: 46
Dit vind ik ook een goed idee. Wel zou ik het houden bij criminelen die een misdrijf hebben gepleegd en de lijn niet ineens doortrekt naar de hele bevolking.

Zo'n databank kan ervoor zorgen dat alles sneller verloopt en men geen hele onderzoeken moet opstarten en men enkel over DNA van een onbekende persoon beschikt.

Ik ben dus 100% voor als men deze databank enkel opmaakt voor veroordeelden en ex-veroordeelden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd May 2011, 12:26
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Privacy vind ik in dit geval een zwak excuus. Er is niets mis mee dat ze DNA in hun databank hebben steken. Als je iets misdoet kunnen ze dit dan opsporen. De misdadiger heeft dan niet echt recht om privacy te hebben over zijn DNA. De regel geldt als je niets mis doet moeten ze ook niet in je privacy snuffelen.

Uiteraard moet je voor een verkeersboete ofzo nu geen DNA-staal afgeven. Dit zou enkel moeten voor zware veroordelingen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd May 2011, 12:40
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Ook ik vind dit een super goed idee. Het is jammer dat we hier nog steeds niet aan toe zijn. Zaken zullen op deze manier veel sneller opgelost kunnen worden. Verdachten bij zaken zoals moorden, inbraak, verkrachtingen, ed. zullen direct kunnen getest worden via deze DNA-databanken. Toch moeten we niet té voorbarig zijn denk ik. We moeten natuurlijk eerst verdachten hebben alvorens we deze DNA-onderzoeken kunnen uitvoeren. En dat blijft vaak ook heel moeilijk...

Daarnaast zit ik ook nog met andere vragen. Hoe zit het eigenlijk met dat DNA-onderzoek? Mag dat zomaar direct uitgevoerd worden? Of moet hier ook weer eerst een procedure voor in gang gezet worden via rechtbank ed.? Dit weet ik eigenlijk zelf niet. Persoonlijk vind ik dat dit direct kan/mag/moet gebeuren om zo snel mogelijk verdachten uit te sluiten die er niets mee te maken hebben. Recht op privacy bij DNA-onderzoek vind ik zeer belachelijk. Enkel de daders zullen hier moeilijk over doen denk ik, want als we niets gedaan hebben, zal men geen DNA-sporen terug vinden!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd May 2011, 12:59
Nico.Peeters Nico.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: brasschaat
Posts: 68
Een databank aanleggen van DNA van criminelen is een goed initiatief. Maar zoals altijd zie ik mogelijkheid om ook hiervan misbruik te maken. Zo kan je altijd dezelfde mensen de schuld geven.

Zo'n databank versnelt natuurlijk wel het opsporen van daders in een onderzoek.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 23rd May 2011, 19:06
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Ik vind dit ook een goed idee. En over privacy moet er hier niet gezeurd worden, als je echt staat op je privacy, gedraag je dan. Als je trouwens onschuldig bent hoef je je ook geen zorgen te maken als men je DNA test.
Ik denk dat hierdoor veel misdaden opgelost kunnen worden. Is de kans niet groter dat een misdaad begaan wordt door iemand die al een crimineel verleden heeft?
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 23rd May 2011, 19:45
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
Net zoals de anderen, ben ik ook voor het voorstel.
Zo kunnen alle zaken veel sneller worden opgelost.
En zoals Sara zegt: Als je iets hebt tegen een dna - test, dan weten de speurders al dat je iets op je kerfstok hebt. Anders ga je niet in de tegenaanval.
Of de kans groter is dat iemand met een strafblad een misdaad pleegt dan iemand anders, weet ik niet. Maar ik denk dat dna - stalen zeer interessant kunnen zijn voor zaken zoals verkrachtingen. Daarmee kunnen zaken al veel sneller opgelost worden!
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 24th May 2011, 23:04
vincent.van.dyck vincent.van.dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 66
Ik ben zeker pro. Zelf denk ik dat misdaden zo veel sneller opgelost kunnen worden en dat de mensen minder geneigd zijn om te hervallen. DNA is bewijs dat nooit kan weerlegd worden en is dus zeer waardevol bewijs. In andere landen wordt het al toegepast en bij ons zou het zeker een stap vooruit zijn. Ik denk dat we zo naar ene veiligere toekomst streven en de zaken veel sneller kunnen oplossen.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 24th May 2011, 23:13
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Aanvankelijk zie ik ook enkel voordelen. Het blijft immers toch veilig in de databank van de politie, dus hoezo schending van de privacy? Misdaden zullen sneller kunnen worden opgelost, denk maar aan de twee stiefzusjes die enkele jaren geleden vermoord werden in Wallonië. Een lange zoektocht waarbij de dader enkel maar bleef ontkennen. Moesten zijn vingerafdrukken in een of andere database zitten, was al die heisa voor niets nodig.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 25th May 2011, 16:57
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Pro pro pro!

Ik ben zelf zo pro dat je bij geboorte al een DNA staal & vingerafdrukken moet afgeven. Maakt het gevecht tegen misdaad toch 1000 keer makkelijker... toch?
Oké, wat privacy hier en daar... maar als je niets misdoet heb je toch niets te verbergen zeker?
Go Go politiestaat! ... (nee zover nu ook weer niet! XD)
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.