|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Drie keer meer natuurrampen in arme landen sinds jaren 80
Drie keer meer natuurrampen in arme landen sinds jaren 80
Het aantal natuurrampen is in de armste landen van de wereld sinds de jaren 80 meer dan verdrievoudigd. De toename valt volgens Oxfam niet alleen toe te schrijven aan een verbetering van de media of een bevolkingsgroei. De studie besluit dat de klimaatverandering een belangrijke oorzaak is. De grote verschillen zitten in het aantal overstromingen en stormen. Het aantal aardbevingen en vulkaanuitbarstingen zou stabiel gebleven zijn. Oxfam bestudeerde natuurrampen in 140 landen en merkte een duidelijke toename: van 133 rampen per jaar in 1980 tot meer dan 350 in de voorbije jaren. De statistieken werden verzameld door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Er is sprake van een ramp als minstens tien mensen om het leven komen of als minstens honderd mensen hulp nodig hebben. Klimaatverandering "Hoe je de cijfers ook benadert, er is een duidelijke toename van het aantal natuurrampen die met het weer te maken hebben", zegt Dr. Steve Jennings in The Independent. "En het ziet ernaar uit dat het aantal rampen zal blijven stijgen als de klimaatverandering intenser wordt." Aangezien ontwikkelingslanden de voorbije 30 jaar een bevolkingsgroei kenden, worden ook meer mensen blootgesteld aan natuurrampen. Sinds 1975 hebben allerhande rampen al aan meer dan 2,2 miljoen mensen het leven gekost. Maar liefst tweederde stierf aan de gevolgen van weerkundigde rampen, zo berekende de VN. Oxfam probeerde de invloeden van een verbeterde berichtgeving in de media te neutraliseren, al is dat een factor die we niet mogen onderschatten. Maar de klimaatverandering is ook zeker een component in de verklaring. Wereldwijd komen orkanen en tropische stormen niet frequenter voor dan vroeger en ook de intensiteit is niet toegenomen. Maar er is wel sprake van meer extreme stormen, legt Dr. Jennings uit. 375 miljoen slachtoffers In 2009 berekende een studie van Oxfam dat jaarlijks 250 miljoen mensen getroffen worden door een natuurramp. Tegen 2015 zou dat aantal naar meer dan 375 miljoen kunnen stijgen. "Het is natuurlijk niet verwonderlijk dat de armste mensen in de frontlinie van de klimaatverandering staan. Armoede en gebrekkige investeringen maken deze mensen erg kwetsbaar", zegt Jennings. "De toekomst ziet er voor miljoenen arme mensen niet rooskleurig uit als ze zich niet beter kunnen voorbereiden op natuurrampen en als we de armoede en de klimaatverandering niet kunnen aanpakken." bron: www.hln.be Eigen mening: Ik vind dit erg om te lezen, deze mensen zijn al niet zo wel gesteld en krijgen dan nog de meeste tegenslagen. Ik denk dat er van deze stijging niets verandert kan worden, het is door de klimaatverandering dat deze rampen toenemen. Natuurlijk zouden westers landen er wel voor kunnen zorgen dat deze arme landen meer infrastructuur krijgen om deze stormen enigszins 'aan te pakken'. Zoals sterkere gebouwen. Als westerse landen investeren in zulke maatregelen dan kan het misschien wat bestreden worden, maar dit weet ik ook niet zo zeker. Het zou op kleine schaal helpen, maar dit is natuurlijk niet genoeg. |
|
|||
|
|||
Ik denk dat iedereen al wel wist dat de klimaatsveranderingen de grootste oorzaak zijn voor de stijging van natuurrampen. Net zoals Charlotte al zei, is het wel erg dat net de arme landen de prijs moeten betalen voor de klimaatsveranderingen die vooral in de rijke landen veroorzaakt wordt.
In dit artikel vind ik het ook goed dat het belang van de media aangehaald wordt. Vroeger was de berichtgeving over natuurrampen veel minder dan nu. Als er nu iets gebeurt springt de media er meteen op. |
|
|||
|
|||
Persoonlijk denk ik dat dit een voorbarige conclusie is. Wanneer we alle natuurrampen de laatste jaren gaan bekijken, lijkt er toch meer een evenwicht te bestaan tussen de getroffen gebieden. Het probleem is dat de armere gebieden hier eens zo hard door geraakt worden. Wanneer je kijkt naar hun woonplaatsen, die toch voor bescherming moeten zorgen, en dit vergelijken met de gebieden die evenveel last hebben van de natuurrampen maar wel beter huizen hebben.
Het probleem is dat de armere gebieden nu vooral in de slachtofferrol vallen door toedoen van de rijke gebieden. De armen dragen de gevolgen van zaken die veroorzaakt werden door de rijken. Zoals het verdwijnen van de eilanden in de Stille Oceaan rond Oceanië, zoals de Tsunami's die krottenwijken platgooien in Indonesië,... Dit allemaal door de stijging van de zeespiegel en dit onder invloed van de opwarming van de aarde veroorzaakt door het rijke westen. Het is inderdaad oneerlijk maar daarom moeten er geen voorbarige conclusies getrokken worden. |