actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2011, 17:29
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Jongen (9) zit onder invloed achter stuur

De politie in het noorden van Engeland heeft een 9-jarige jongen aangehouden die met te veel alcohol op achter het stuur zat. Uit een blaastest bleek dat de jongen een te hoog promillage alcohol in zijn bloed had. Toen de agenten zijn leeftijd vaststelden, werd hij vrijgelaten, omdat hij te jong was om voor zijn daden verantwoordelijk te worden gehouden. Dat bericht de Britse krant The Telegraph.

De krant meldt niet wanneer de jongen is aangehouden. De politie zei dat de afgelopen jaren vooral in het noorden van Engeland duizenden kinderen voor alcoholgebruik en autodiefstal zijn opgepakt. Zo werden de afgelopen twee jaar acht 12-jarigen, vier 11-jarigen en twee 10-jarigen aangehouden, omdat zij een auto zouden hebben gestolen. (anp/lb)

Datum: 15/05/2011
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...ter-stuur.dhtml

Eigen mening:
Toen ik de titel van het artikel las, schrok ik toch wel even. Een jongen van negen jaar onder invloed en dan nog achter het stuur van een wagen. Toen ik even verder in het artikel las dat de afgelopen twee jaar al enkele kinderen tussen de tien en de twaalf jaar zijn aangehouden voor het stelen van een auto, wist ik niet wat ik moest denken. Zo jong en dan al een auto stelen. Ofwel is het stelen hen dan met de paplepel ingelepeld ofwel hebben ze zoveel vrije tijd dat ze echt niet meer weten hoe ze die nuttig moeten spenderen.
Ik stel me dan ook de vraag hoe de kinderen die wagens aan de praat krijgen. Ofwel heb je de sleutels ofwel weet je hoe je precies de draden moet tegen elkaar houden om de wagen te doen starten. Andere mogelijkheden zijn er toch niet? En, wat zeker niet onbelangrijk is, ze moeten weten hoe ze in een wagen kunnen inbreken. Normaal gezien doe je je auto toch op slot. Wellicht zullen deze jonge boefjes toch wel in de leer geweest zijn bij oudere boeven of boefjes. Of misschien vind je op het internet wel een handleiding om in te breken in auto’s en ze daarna probleemloos te laten starten zonder sleutels. Vandaag moet je echt van niets meer raar opkijken.
In het artikel wordt ook gezegd dat er al duizenden kinderen zijn opgepakt voor alcoholgebruik. Bij mijn weten is er een alcoholverbod tot 18 jaar in Engeland. Toch ben ik het voor de zekerheid even gaan opzoeken: de minimumleeftijd in Engeland om alcohol te kunnen kopen is wel degelijk 18 jaar (http://www.reisgraag.nl/vakantie_engeland/). De kinderen moeten dan op een andere manier aan alcohol geraakt zijn, waarschijnlijk hangen ze rond met oudere kinderen die wel alcohol mogen kopen en drinken ze mee. Of ze komen aan de alcohol doordat hun ouders dergelijke flessen in huis hebben. In dat laatste geval is het natuurlijk niet zo gemakkelijk om alles in de gaten te houden. Ouders zouden al een inventaris van hun drankvoorraad moeten maken, willen ze voorkomen dat hun kinderen ermee aan de haal gaan. Had George Orwell dan toch gelijk toen hij over zijn Big Brother schreef? Is een permanente controle en weliswaar overal, de enige manier om onze leefomgeving leefbaarder te maken en dergelijke toestanden uit te schakelen? Laat ons hopen van niet!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2011, 19:43
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Wat een schande! Een jongen van 9 jaar die aangehouden is met te veel alcohol op. En dan nog met de auto op pad zijn... De vraag is inderdaad hoe krijgt deze jongen die auto aan de gang? Een andere belangrijke vraag is, waar zijn de ouders? Dit ligt naar mijn mening volledig aan de opvoeding van de jongen. Is het niet normaal dat je als ouder je kind de waarden en normen meegeeft om niet te drinken, rijden, roken,... Als jongen van 9 jaar is het niet normaal dat je al dénkt aan alcohol of auto rijden, laat staan het echt doen. Oke, als ouder heb je niet alles gezien en heb je niet de totale controle. Maar met een kind op de leeftijd van 9 jaar is het wel de bedoeling dat je steeds opvolgt waar en met wat je kind bezig is. Ik geloof niet dat de ouders wisten waar de jongen mee bezig was. Ik hoop maar niet dat de kinderen in België deze kant op gaan!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2011, 18:27
jillie.dams jillie.dams is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Wiekevorst
Posts: 50
Als ik dit bericht mag geloven, gaat de wereld en de maatschappij echt wel de verkeerde kant uit! Een jongen die nog maar in de lagere school zit, rijdt al met een auto rond terwijl hij waarschijnlijk amper aan de pedalen geraakt + hij doet dit onder invloed van alcohol. Hoe is dit toch mogelijk? Hoe is hij ten eerste al aan alcohol geraakt en waar zijn die 'verantwoordelijke ouders'? Een persoon die iets of wat verstand heeft, gaat zo'n kind zeker en vast geen alcohol voeren maar waarschijnlijk heeft hij de alombekende truc van 'grote broer zal het wel voor mij kopen' gebruikt. Ik wil wel eens die ouders zien en hoe ze deze jongen opvoeden. Veel kans bestaat erin dat de ouders ofwel gescheiden zijn ofwel familieproblemen hebben en deze jongen gewoon om aandacht vraagt. Maar om dan te weten dat er de afgelopen 2 jaar nog zo'n 'gevallen' zijn gevonden is echt wel verontrustend. Hier gaat het dan wel om autodiefstal maar we spreken nog altijd van kinderen! Als de criminaliteit al op zo'n jonge leeftijd start, waar gaat deze wereld dan heen?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2011, 00:18
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Dit is zo ongelofelijk dat het bijna grappig is. Dit is gewoon een grap!

Ik heb zelf een broertje dat bijna 9 is, en die nog geen alcohol durven drinken, laat staan met de auto rijden! Ik vraag me echt af hoe dit in godsnaam kan gebeuren. Ik ben niet iemand die graag anderen in vakjes plaatst of vooroordelen heeft, maar van deze kleine denk ik eerlijk gezegd niet dat hij thuis een mooi voorbeeld gekregen heeft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.