actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 15th May 2011, 13:09
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User

huishoudkunde een verplicht vak

Ook ik vind dat economie geen algemeen vak moet zijn. Zoals Lien zegt, zit het al in de context 'socio-economische samenleving' van de vakoverschrijdende eindtermen. Als scholen voldoende aandacht aan deze voet spenderen, moeten de leerlingen normaal genoeg kennis hebben van economie om in het dagelijks leven hun plan te kunnen trekken.
Persoonlijk vind ik dat huishoudkunde in elke richting een verplicht vak zou moeten zijn. Ik vind het onvoorstelbaar hoe weinig mensen bijv. kunnen koken en hoe weinig mensen kennis hebben van voedingswaarden. Mensen grijpen alsmaar meer naar fastfood, met gezondheidsproblemen als gevolg. Ook op andere vlakken is het een nuttig vak. Denk maar aan retouches van kleding. Voor kleine zaken gooien mensen hun kleding weg of betalen ze massa's geld om het te laten repareren. Met een beetje kennis kunnen ze dit echter zelf.
Ik weet dat een deel van het vak huishoudkunde ook in de vakoverschrijdende eindtermen verwerkt zit, maar dat gaat dan vooral om de theoretische kant (bijv. gezondheidseducatie) en niet om de praktische kant. Ook weet ik dat veel mensen vinden dat huishoudkunde niet meer van deze tijd is. Maar naar mijn mening is het iets dat altijd nuttig kan zijn. Wat voor zin heeft het om een bijv. een krachtige wiskundige zijn als je thuis je plan nog niet kan trekken.
Ik besef dat de wil er moet zijn om zelf het huishouden te doen. Maar ik denk dat als het vak huishoudkunde op een boeiende manier zou gegeven worden, dat die goesting er normaal wel moet komen.
Zelf heb ik het vak nooit gehad, dus ik weet niet hoe het nu gegeven wordt.
Met citaat antwoorden
Oud 15th May 2011, 19:37
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User

Over huishoudkunde gesproken, inderdaad, dat is zeker even nuttig voor alle leerlingen dan economie. (gezond) Kunnen koken is echt geen vanzelfsprekendheid. Het is inderdaad niet zo dat je, als je in ASO zit, je niet moet kunnen koken. Integendeel! Die leerlingen gaan later waarschijnlijk op kot, daar moeten ze toch ook hun eigen potje koken?
In de Didasco-school in Malle hadden ze daar iets heel moois op gevonden:
Die leerlingen van de eerste graad werkten daar zelfstandig in groepjes, terwijl er één groepje samen met een moeder het middageten voor heel de klas maken. Zo leren ze samen koken, terwijl ze in principe toch in een ASO-richting zitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:08.