![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Waar zit die leerkracht zijn verstand? Als leerkracht moeten we de leerlingen juist helpen en op de goede weg zetten. Door een leerling op te sluiten in een TE kleine kast ga je die leerling niet helpen. Ik vind het echt absurd, zoiets doe je niet. Die leerling kan misschien heel vervelend zijn geweest maar dan nog zet je hem niet in een kast. Stuur hem dan naar de directie ofzo, zoals het hoort. Die leerkracht mogen ze van mij onmiddelijk ontslaan. Hij is een gevaar voor leerlingen als hij zo een gedacht heeft van straffen.
|
#2
|
|||
|
|||
Ik vind dit ook absoluut niet kunnen. Als leerkracht moet je een voorbeeld zijn, en leerlingen helpen de juiste richting uit te gaan. Als leerkracht ben je een begeleider, en iemand in een kast steken is voor mij absoluut niet begeleiden! Het is eerder wegwimpelen om van de leerling af te zijn. Ook hoe haal je het in je hoofd om een leerling in een kast, die dan nog eens zeer klein is, op te sluiten? Als je eens bij jezelf nadenkt of je dit zelf leuk zou vinden, zou je dit niet doen! Je moet als leerkracht dingen bespreekbaar houden, enkel op deze manier kunnen problemen/ conflicten uitgepraat worden. Zo gaan leerlingen ook beter begrijpen waarom hun gedrag ongepast is.
|
#3
|
|||
|
|||
wederom kennen we het hele verhaal niet. Enkel het verloop.
Hoe is die jongen de kast in gegaan? - omdat hij een 'spelletje' aan het spelen was ( verstoppen voor de lk) - omdat hij er in is gezet door anderen - omdat de leerkracht hem er in zette - omdat .... wat is er op voorhand gebeurd ? Waarom moest hij daar zo lang zitten ? Maar al bij al een leerkracht kan een beetje dwaas doen, maar er zijn grenzen. Doet me denken aan die jongen die in een cementpot werd gestoken
__________________
Vero |
#4
|
|||
|
|||
Zoals Veronique al vermelde, weten we niet heel het verhaal.
Dit druist in tegen de rechten van het kind. Artikel 371 van het Burgerlijk Wetboek teneinde daarin het recht op een geweldloze opvoeding op te nemen alsmede het verbod op het plegen van psychisch of fysiek geweld tegen kinderen. Ofschoon die bepaling zou worden opgenomen onder de titel betreffende het ouderlijk gezag, zou die tekst bij uitbreiding ook gelden voor de andere personen die belast zijn met de opvoeding van het kind, zoals de opvoeders of de leerkrachten. Bron: www.senate.be: Wetgevingsstuk nr. 3-1581/1 Als leerkracht mag je leerlingen fysiek geen pijn doen (of ze opsluiten in een te kast -> al is die nu klein of groot). Deze leerkracht is dus wel degelijk te ver gegaan. Als je het even niet meer ziet zitten of een van je leerlingen hangt echt het varken uit, ga dan naar de directie of de pedagogische dienst. Wel kan ik hieraan toevoegen dat toen ik in het middelbaar zat, een leerling voor de grap in een kast was gekropen (deur was weliswaar niet op slot). De leerkracht kwam binnen, maar wist dat die leerling erin zat, en heeft zijn les gewoon geven. De leerling in de kast was dus genoodzaakt om heel het lesuur in de kast te blijven zitten. Dit tot hilariteit van de andere leerlingen. Dus je ziet dat je als leerkracht op verschillende manieren in zo'n situatie kan reageren. Maar hoe de leerkracht hier heeft gereageerd (als het daadwerkelijk zo is gebeurt hoe de leerling vertelt) dan kan dit niet zonder sancties blijven. |
#5
|
|||
|
|||
We weten inderdaad niet het hele verhaal, maar wat als de leerkracht de leerling effectief verplichte in die kast te kruipen? Dit gaat verder dan een gewone straf. Oke, er zullen leerlingen zijn waar je zelf ongelooflijk geïrriteerd van gaat geraken, maar ze 3 kwartier lang in een kast steken? Straffen moeten aanvaardbaar zijn. Ik ben zelf ook al eens met nog een andere leerling als straf 50 minuten buiten moeten gaan zitten in de vrieskou, en we mochten onze jas niet gaan aandoen. Zo'n dingen noem ik niet echt gewoon een straf. Als je je leerling zo beu bent, stuur hem dan naar de studie met extra opdrachten, of zet hem even op de gang, of verzin eventueel wel een straf. Maar zorg ervoor dat die straf rechtvaardig is en evenredig met het kwaad dat de leerling heeft aangedaan.
|
#6
|
|||
|
|||
Ookal kennen we het verloop van het hele verhaal niet, de overdreven reactie van de leerkracht kan en mag niet getollereerd worden! Het is te hopen dat de leerkracht een gepaste sanctie krijgt, maar ook met de leerling moet er gesproken worden. Wat had hij gedaan om terecht te kunnen komen in de kast? Het is te hopen dat zo'n dingen niet meer gebeuren in de toekomst...
|
#7
|
|||
|
|||
Er wordt ook altijd zo'n heel trauma rond gemaakt in de media. Ik praat het gedrag van de leraar niet goed, maar ik wil wel eens weten wat die leerlingen allemaal doen om hem zover te krijgen. Iedereen vliegt maar op die leraar, maar ik wil de andere kant van het verhaal wel eens horen. Net zoals het voorval met die cementbak. Dat mocht inderdaad niet gebeuren, maar waarom is dit toch gebeurd? Waarom zijn de stoppen van die leraar doorgeslagen? Ik denk dat je ook rekening moet houden met hun kant van het verhaal. Ik denk dat de jongeren een aantal decennia geleden een 'opsluiting in de kast' nog niet eens aan de ouders durfden melden. Wanneer je als ouder hoort dat je kind gestrafd wordt, dan zou ik het normaal vinden dat je probeert te achterhalen waarom. Mijn kind, schoon kind is jammer genoeg een hedendaagse tendens. Ik kan het begrijpen dat ouders hun kinderen willen beschermen en verdedigen, maar ze moeten ook hun fouten kunnen toegeven en hun kinderen hierover aanpakken.
Ik keur de straf uit dit artikel niet goed, maar ik vind dat men tegenwoordig alles meteen escaleert en dat men vaak enkel de leraar viseert. Ik denk dat je kind geen engeltje is als hij de leraar ertoe krijgt om die cementbak te gebruiken... |