actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 8th April 2011, 15:48
jurgen jurgen is offline
Registered User

Duits als tweede/derde taal?

Naar aanleiding van het onderwerp over de uitspraken van Vic Van Aelst open ik dit topic.

Er is discussie over het feit of men Engels of Frans als tweede taal moet aanleren. Gelijktijdig pleit ik er ook voor om het Duits verplicht te maken, of toch minstens dit in alle richtingen te geven en meer dan het magere één uurtje dat er nu vaak is.

Duitsland is de grootste economische handelspartner van België, en tegelijk de economische motor van Europa, bovendien is het het land met de meeste inwoners en de grootste taalgroep van Europa.
Het Duits wordt als moedertaal gesproken in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België, Liechtenstein, Denemarken en Italië, en is tegelijk ook de lingua franca in verschillende Oost-Europese landen, een beetje zoals Engels dat in vele delen van de wereld is.

Wat is jullie mening hierover?
Met citaat antwoorden
Oud 17th April 2011, 11:22
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User

Ik ben een grote voorstander van het aanleren van talen. Franse lessen afschaffen vind ik dus dikke zever. Het is onze tweede landstaal én een wereldtaal.
Engels is ook een wereldtaal en die leren we ook op school. Dit gebeurt allemaal veel vlotter omdat we in onze maatschappij gewoon overstelpt worden door het Engels. Ontzettend veel programma’s op televisie zijn in het Engels, muziek, computerspelletjes,… Engels wordt er gewoon met de paplepel ingegoten.
Voor Frans en Duits daarentegen moet je gewoon meer moeite doen om het te leren, het vraagt meer inspanning en inzet. Spijtig genoeg zijn er maar amper Franstalige en Duitstalige liedjes of televisieprogramma’s waarvan we het kunnen leren. Dit geeft ons dan denk ik ook de indruk dat deze talen dan niet zo belangrijk zijn als Engels. Wat ik dan volledig verkeerd vind. Ik vind Frans even belangrijk als Engels.
Duits is ook een tweedelandstaal en ik ga er dus mee akkoord dat deze taal aangeleerd wordt op school. Het is inderdaad misschien spijtig dat het maar 1 uurtje is. Voor mij was Duits in het middelbaar niet een taal leren maar alles gewoon uit het hoofd leren. Soms wist ik amper wat ik zei. Daarom is het misschien wel beter dat er 2 uren worden gegeven in plaats van 1. Maar dit zal niet in alle richtingen even makkelijk zijn. Ik vind ook niet dat alle richtingen Duits zouden moeten krijgen. Het zijn vooral de handelsrichtingen die de taal gaan nodig hebben.
Met citaat antwoorden
Oud 17th April 2011, 21:10
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User

Aangezien ik er voor gekozen heb leerkracht Frans te willen worden, sluit mijn mening aan bij de rest. Toen ik de uitspraak las in de krant dat Frans niet meer als tweede taal moet aangeleerd worden, schrok ik wel. We leven toch niet meer enkel in ons landje? Contact met andere landen is tegenwoordig niet meer weg te denken. Ik vind dan ook dat zowel Frans als Duits als Engels aandachtig moeten krijgen op school én in alle richtingen. Frans omdat België tweetalig is: dit kan je gewoon niet afschaffen of naar een lager aantal uren verschuiven dan nu. Duits omdat er ook in ons land Duits gesproken wordt en zoals Jurgen al zei, Duits kan je ook beschouwen als een wereldtaal. We komen erg veel met de duitse economie in aanraking en dus is dit gewoon noodzakelijk. Net zoals dit bij Engels zo is. Ik heb zelf Spaans en Duits gehad( naast Frans en Engels) op school en daar haal ik nu echt wel voordelen uit.( op vakantie, contact met buitenlanders,...) Daarnaast vind ik dan wel dat men de uren van Frans en Engels niet naar beneden mogen halen om meer Duits te kunnen geven. Deze twee talen blijven belangrijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:49.