|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Moeder Roemeense zusjes: 'Ik wist niet dat mijn kinderen terug zijn'
De Standaard
31 maart 2011 Anna-Claudia Piko, de moeder van Cristina (11), Andrea (7) en Brigitta (4), is door geen enkele instantie op de hoogte gebracht van de terugkeer van haar dochtertjes naar Roemenië. Tot haar man in Roemenië berecht wordt, krijgt ze haar kinderen niet te zien. De drie zusjes, begeleid door twee psychologen, landden na veel commotie maandagavond in de Roemeense hoofdstad Boekarest. Van daaruit ging het 's nachts richting thuisstad Oradea, zo'n 650 km noordwaarts. Daar woont ook hun moeder Anna-Claudia Piko, samen met haar twee andere kinderen. De terugkeer van de meisjes heeft als uiteindelijk doel de hereniging met hun moeder. 'Een natuurrecht', noemde ontslagnemend minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) het in onze dinsdagkrant. 'De hele operatie dient om de kinderen opnieuw naar hun moeder te brengen.' 'Niemand gehoord' De moeder bleek bij een bezoek van onze krant aan Oradea - vorige week - niet op de hoogte dat haar kinderen zouden terugkeren. En ook nu zegt ze opnieuw van niets te weten. Nochtans lijkt het ook een natuurrecht dat een moeder mag weten dat haar kinderen, over wie in België zoveel te doen was, veilig en wel in Roemenië zijn. 'Zijn mijn kinderen opnieuw in het land? Daar weet ik echt niets van', vertelt ze ons via een Roemeense tolk. 'Niemand heeft mij op de hoogte gebracht.' Ze zegt blij en opgelucht te zijn en hoopt Cristina (11), Andrea (7) en Brigitta (4) zo snel mogelijk opnieuw in de armen te mogen sluiten. Maar dat lijkt nog niet voor morgen. 'De afgelopen negen maanden heb ik geen enkel contact met hen gehad. En mijn advocaat zegt mij dat ik ze pas opnieuw mag zien nadat duidelijk is wat er met mijn man gaat gebeuren.' Naaktfoto Haar man, Zsolt A., heeft de kinderen jarenlang misbruikt en verschijnt over enkele dagen voor een Roemeense rechter. Hij riskeert een lange celstraf voor mensenhandel. Voor het seksueel misbruik is hij in ons land al berecht. 'Ik heb hem vorige week nog bezocht in de gevangenis', vertelt Anna-Claudia. Maar dat was de allerlaatste keer. Het is genoeg geweest: 'De politie heeft mij foto's laten zien waarop Cristina naakt is. Ik wil hem niet meer zien.' Pas als haar man zijn gevangenisstraf kent en duidelijk is dat ze zelf niets met het misbruik te maken heeft, krijgt Anna-Claudia de garantie dat ze haar kinderen af en toe mag opzoeken. Voorlopig heeft ze contactverbod. Ze weet zelfs niet waar haar kinderen zich bevinden. De Roemeense jeugdbescherming houdt - in het belang van de kinderen - de lippen stijf op elkaar. Volgens minister De Clerck wacht de kinderen eerst opvang in een klein centrum met acht slachtoffertjes van seksueel misbruik. Nadien komen ze in een groter opvangcentrum terecht, ergens in Oradea. 'De moeder wordt pas op de hoogte gebracht als de situatie met de vader is uitgeklaard', zegt de minister. Eigen mening: Ik vind het ten eerste al helemaal niet kunnen dat de meisjes teruggestuurd zijn. Ze hebben immens veel slechte herinneringen aan Roemenië. Ze worden hier weggehaald omdat ze naar hun moedere moeten volgens minister De Clerk, maar nu blijkt dat ze er voorlopig niet naartoe mogen. En terecht ook vind ik, maar is het dan wel goed dat de kinderen al naar daar moesten? Ze hadden evengoed in België het proces van hun vader kunnen afwachten en als het dan blijkt dat de moedere er niets mee te maken heeft dan terug gaan. Nee als nu blijkt dat hun moeder er iets mee te maken heeft mogen ze niet terug naar haar en wat gebeurt er dan met hen? Ze worden in een weeshuis geplaatst en wat voor leven krijgen ze dan later? Hier hadden ze kans op een veel beter toekomst, die is hen nu gewoon afgenomen. Ik denk dat minister De Clerk eens wat meer izjn verstand moet gebruiken want de uitspraken in het nieuws van de afgelopen dagen vind ik echt beneden alle peil. De moeder is er nooit voor hen geweest en nu meoten de kinderen er weer naartoe, dit is gewoon hypocriet. Je gaat mij niet wijsmaken dat je als moeder niet merkt dat je man je kinderen jarenlang misbruikt! |
|
|||
|
|||
Ik ben akkoord met wat hierboven geschreven staat. Het is inderdaad straf dat de kinderen teruggestuurd zijn om zogezegd terug verenigd te worden met hun biologische moeder maar die weet niet dat ze in het land zijn. Ik vind ook dat kinderen het recht hebben om bij hun moeder te zijn maar wat als die moeder hen niet kan of wil verzorgen? Kan dan dat recht wel blijven bestaan? Het is toch heel belangrijk dat eerst heel goed moet worden onderzocht of deze kinderen goed terecht kunnen komen vooraleer ze terug te zenden naar hun land.
Of de moeder niet door had dat hun vader hen misbruikte, dat weten we eigenlijk niet want we kennen niet de omstandigheden waarin hij dat deed. Dus daar durf ik niet over oordelen. |
|
|||
|
|||
Ik begrijp dat je vindt dat de meisjes niet teruggestuurd mochten worden, maar ik ben het hier niet helemaal mee eens. Al heb ik geen uitgesproken mening. Het is inderdaad zo dat de kinderen misbruikt zijn. De Roemeense overheid heeft reeds verzekerd dat de vader niet in de buurt zal komen van de kinderen. Maar wie gaat dat controleren? In die zin zou het dus misschien beter zijn dat de kinderen in België kunnen blijven.
Maar anderzijds vind ik dat kinderen best in hun natuurlijk milieu bij hun biologische ouders moeten grootgebracht worden (in dit geval natuurlijk wel enkel door de moeder). Pleegzorg moet een noodoplossing zijn en blijven. Bovendien hebben de kinderen te kennen geven dat ze hun moeder missen en eigenlijk wel terug bij haar willen zijn, heb ik op de radio gehoord. Ook is er vanuit de Roemeense overheid een degelijke begeleiding voor de kinderen voorzien. Maar ik kan niet begrijpen dat de kinderen nu al teruggestuurd worden, terwijl ze zelfs nog niet bij hun moeder terecht kunnen. Dat vind ik onaanvaardbaar. |