|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Geweld op school is dagelijkse kost
Geweld op school is dagelijkse kost
BRUSSEL - Gemiddeld vinden elke dag zestien gewelddelicten plaats binnen de muren van de Belgische scholen. Onaanvaardbaar, vindt Guido de Padt. In 2008 waren het er 2.916, in 2009 zelfs 2.994. Elke schooldag registreert de politie in de Belgische scholen dus gemiddeld zestien misdrijven tegen de lichamelijk integriteit. In de overgrote meerderheid van de gevallen gaat het om opzettelijke slagen en verwondingen, maar er vindt ook elke dag minstens één seksueel misdrijf op een school plaats – van aanrandingen van de eerbaarheid tot verkrachtingen (86 in totaal, twee per schoolweek!). In de periode van begin 2008 tot en met het eerste kwartaal van 2010 werden ook acht moorden en doodslagen geregistreerd in de Belgische scholen. Van alle geregistreerde feiten neemt Vlaanderen 41procent voor zijn rekening, Wallonië 46procent en Brussel de resterende 13 procent. Dat antwoordde de minister van Binnenlandse Zaken, Annemie Turtelboom (Open VLD), op een schriftelijke vraag van haar partijgenoot Guido De Padt. De werkelijke cijfers liggen ongetwijfeld nog een stuk hoger, want lang niet alle incidenten worden aangegeven bij de politie. ‘Naast de aangifte bij politie is het aangewezen dat scholen over een eigen incidentieregistratiesysteem beschikken', liet minister Turtelboom nog in haar antwoord weten. ‘Om het probleem grondig te kunnen aanpakken hebben we bijkomend onderzoek en beter cijfermateriaal nodig', vult De Padt aan. ‘Inmiddels moeten de scholen in ieder geval reageren op gewelddadig gedrag en duidelijk maken dat het niet wordt getolereerd. Wie geweld pleegt, loopt meer kans om later zelf slachtoffer te worden, en omgekeerd.' ‘In de eerste plaats moeten scholen dus duidelijke grenzen stellen, de overtreders moeten op hun gedrag worden aangesproken en dat gedrag moet worden bijgestuurd', vervolgt De Padt. ‘Tegelijk moet er aandacht gaan naar de complexe achtergrond van gewelddadig gedrag bij jongeren. Pas dan kan gewerkt worden aan duurzame oplossingen. Voor de pakweg tien procent echte probleemjongeren wordt het best voorzien in intensieve begeleiding. Een integrale aanpak, dus: preventie, repressie en remediëring. De verdere ontwikkeling en zelfontplooiing van de jongeren moet daarbij centraal staan. Vertrouwen in een goede afloop, een positief zelf- en toekomstbeeld zijn daarbij van essentieel belang.' BRON: http://www.standaard.be/artikel/det...OI&subsection=3
__________________
Do it you own way! |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind deze cijfers zeer verontrustend. Als toekomstige leerkracht wil je toch zeker in een school komen waar geweld volledig uit den boze is, en als je dan de cijfers uit het artikel ziet..
Om geweld te vermijden zouden scholen nog meer bezig moeten zijn met leerlingenbegeleiding, en wie weet psychologische bijstand voor de echte probleemjongeren. Want vaak zijn het de 'zwakkere' jongeren die hiervan de dupe zijn, en dus niet normaal school kan volgen. Ik vind dat men hier veel strenger moet tegen optreden, en een nultolerantie moet opleggen tegen geweld. |
#3
|
|||
|
|||
Er moet inderdaad strenger worden opgetreden tegen geweld op school. Maar waar ligt de grens? Wanneer moeten leerkrachten ingrijpen? Veel kunnen ze niet doen want als ze een leerling aanraken, krijgen ze alles te zien op het internet en worden ze ontslagen wegens 'mishandeling' van een leerling. Leerlingen vinden het leuk om leerkrachten hun grenzen af te tasten. Vroeger was het helemaal anders, leerkrachten waren vrijer in hun omgang met de leerlingen. Ze mochten lijfelijk contact gebruiken. Er werd veel strenger opgetreden als leerlingen iets fout deden. De leerlingen waren die tijd ook veel 'braver' dan dat ze nu zijn. Deze tijd weten leerlingen dat leerkrachten bijna niets meer mogen/kunnen doen. Ze kunnen straffen uitdelen, sancties opstellen, maar veel meer kunnen ze niet doen.
De lagere en middelbare schoolgangers van deze tijd zijn niet op hun mond gevallen. Ze durven de leerkracht maar ook zeker elkaar uit te dagen. Van elkaar uitdagen komt uiteindelijk wel geweld. Niet enkel op school is het geweld groot, ook op fuiven is er steeds geweld. Je kan al bijna geen fuif meer passeren zonder in contact te komen met geweld. Dat vind ik erg. Er moeten sowieso meer maatregelen worden genomen tegen geweld, niet enkel op school, maar voor heel onze maatschappij. |
#4
|
|||
|
|||
Als toekomstige leerkracht vind ik deze cijfers toch verontrustend. Je verwacht dit niet op scholen, of ik toch niet. Ik vraag me echter wel af in wat voor soort scholen deze misdrijven voorkomen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen vooroordelen, maar het is gewoon uit nieuwsgierigheid. Komen deze misdrijven meer voor in TSO scholen dan in ASO scholen? Of omgekeerd? Het was interessant geweest had het onderzoek dit ook weergegeven. Want ik denk dat je dan toch ook een beter beeld krijgt van die jongeren en hun achtergrond. Het is zoals het artikel zegt : je moet rekening houden met de (complexe) achtergrond van deze jongeren. Als je die niet kent, kan je niet naar oplossingen zoeken.
|
#5
|
|||
|
|||
Ik vind het echt verschrikkelijk om te lezen dat er zoveel geweld wordt gebruikt door kinderen. En waarom? Zijn ze dan 'stoerder' bij de groep, of voelen ze zich dan beter? Ik kan dit niet begrijpen. Waar is het respect ten opzichte van elkaar gebleven?
Zoals Carmen ook al zei, zijn de leerlingen vandaag de dag niet op hun mond gevallen. Ze kunnen zeer onbeleefd uit de hoek komen naar hun ouders en leerkrachten toe. Ik vind dit heel ongepast. Respect en beleefdheid zijn voor mij enorm belangrijke waarden, die ikzelf ook zal meegeven aan mijn kinderen later, want als je beleefd bent en respect toon krijg je dit alleen maar terug. Misschien worden de kinderen in deze tijd té vrij opgevoed en stellen de ouders geen duidelijke grenzen meer voor hen. Dit is uiteraard wel nodig. Waar gaat dit anders naar toe? Je kan tegenwoordig de tv of radio nog niet opzetten of er komt nieuws van oorlogen, of pesterijen en geweld op. Hier moet men dringend maatregelen treffen, want het gaat van kwaad naar erger! Als we allemaal verdraagzamer zijn en meer respect tonen ten opzichte van elkaar gaan we al een grote stap in de goede richting. |