![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Citaat:
Elke leerkracht begint met vrij weinig echte ervaring. Hij kan immers alleen ervaring op doen tijdens zijn stages. Dus als die stagiairs geen stage zouden mogen doen (volgens die ouders) omdat ze niet zo ervaren zijn, hoe kunnen ze dan ervaring opdoen? Ik begrijp enerzijds de reactie van de ouders wel: Elke ouder wil toch dat zijn kind goed les krijgt, zodat het kind goede punten gaat halen. Maar anderzijds kan een stagiair ook goed les geven (soms zelfs beter dan de 'echte' leerkracht, zoals al eerder gezegd werd). Soms zit er wel eens een slechtere stagiair bij, maar ook die moet toch de kans krijgen om te oefenen? Oefening baart kunst. Ik vind het tekort aan stageplaatsen een zeer ernstig probleem. De stage is immers een heel belangrijk en nuttig deel van onze opleiding. Als de stages ingekort worden door het plaatsgebrek, dan zou dat geen goed doen aan de opleiding, want dan hebben de toekomstige leerkrachten ook minder ervaring op kunnen doen. Na de opleiding moeten die leerkrachten het immers waar gaan maken in een echte school, als echte leerkracht. Hoe meer ervaring ze hebben, hoe makkelijker dit zal gaan. |
#2
|
|||
|
|||
Zelf heb ik ook mogen ondervinden dat een stage-plaats vinden niet meer zo evident is. Ik heb zelf pas 2 weken geleden een stage-school toegewezen gekregen, met als gevolg dat ik nu nog steeds geen enkel onderwerp heb en de stage komt steeds dichterbij. Ik vind dat er zeker naar oplossingen zal moeten gezocht worden. Het is immers belangrijk gemotiveerde leerkrachten voor een klas te zetten.
|
#3
|
|||
|
|||
Waar heb ik dit nog gehoord?
Ik heb mijn stageplaats exact 1 dag voor mijn observatiestage gekregen. Ik vind dit echt niet kunnen, sinds die afschaffing van die mentorenuren zijn er vele dingen achteruit gegaan. 1) Er zijn inderdaad vele scholen die nu gewoon niet meer geneigd zijn op stagairs aan te nemen. Gewoon omdat er inderdaad veel administratie aan verbonden zit. 2) De mentoren zijn tegenwoordig totaal niet meer afgestemd op de docenten. Ze hebben beide een andere manier van denken, lesgeven en beoordelen. Waardoor de stagairs tegenwoordig niet goed weten welke van de twee ze moeten volgen. |