|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Leerlingen proeven van beroepen tijdens onderwijsvakroute
Leerlingen proeven van beroepen tijdens onderwijsvakroute
23/02 UNIZO organiseerde dinsdag voor de vierde keer de onderwijsvakmansroute. Meer dan zesduizend leerlingen uit zowel de derde graad van het basisonderwijs als het secundair onderwijs gingen op bedrijfsbezoek bij technische en technologische kmo’s. In de provincie Antwerpen vonden 1.666 leerlingen de weg naar 45 bedrijven. Het bloemen- en plantenbedrijf Beneflor in OLV-Waver (Katelijne) nam deel aan de route. “De leerlingen krijgen toelichting over de werking van het bedrijf en ze nemen een kijkje meteen achter de schermen. Zo ontdekken ze de kneepjes van het vak”, zegt Peter Aerts, regiodirecteur Antwerpen-Mechelen van Unizo. “Deze praktijkervaring helpt hen op weg in hun studie- of beroepskeuze.” Bron: De Standaard Eigen reactie: Deze acties vind ik een zeer goed initiatief van UNIZO. Zo kunnen de leerlingen inderdaad ervaringen opdoen. Het zal hen helpen om een keuze te maken naar later toe. Leerlingen krijgen veel theoretische vakken op school. Maar de praktijk wordt vaak vergeten, wat juist belangrijk is naar de toekomst toe. Deze jongeren moeten na het zesde middelbaar kiezen wat ze later willen beoefenen als job. Zo evident is dat niet. Vaak wordt de foute keuze gemaakt en dan weten ze het soms nog niet wat ze willen doen op oudere leeftijd. Het organiseren van dergelijke dagen geeft al meer inzicht op de praktijk. Persoonlijk vind ik dat zulke dagen meer georganiseerd moeten worden. En niet alleen in de technische en technologische sector maar ook in de bankensector,… . |
#2
|
|||
|
|||
Ik sluit mij aan bij Jolien. Ik vind dat deze dagen mogen opengetrokken worden naar andere sectoren en niet alleen de technische/technologische. Uiteraard is het wel noodzakelijk om ook de technische beroepen te belichten. Dit is een goed initiatief om de knelpuntberoepen op te lossen. Door leerlingen beter te laten kennismaken en al eens te laten proeven van de sector, gaan leerlingen er ook meer in geïnteresseerd geraken.
Graag zou ik hier ook nog aan koppelen dat praktijkervaring meer moet gekoppeld worden aan de maatschappij. Vooral in ASO wordt de nadruk te fel gelegd op het theoretische. Er zou ruimte voorzien moeten worden om ook de praktische kant te belichten en zich hierop toe te spitsen. |
#3
|
|||
|
|||
Ook ik ben het eens met de vorige reacties op het artikel. Het is goed dat er zulke dagen worden georganiseerd. Leerlingen zullen makkelijker een beroepskeuze kunnen maken. Ook is het een goed idee om de leerlingen kennis te laten maken met deze beroepen omdat studiekeuzes of de keuze van een beroep vaak de verkeerde keuze is. Studenten veranderen tijdens of na hun eerste jaar vaak van richting, jonge arbeiders vinden hun job soms ook niet datgene dat ze gehoopt hebben,... Dus een geweldig idee om leerlingen een dagje mee te laten draaien in een bedrijf of zaak.
En ook vind ik dat het negatieve kantje aan deze dagen is dat er alleen echte technische beroepen worden getoond. Als leerlingen echt een beroep mogen uitproberen, specifiek aan hun studierichting gebonden, is dat misschien wel interessanter. Leerlingen die in de richting "handel" zitten, zouden een dagje op kantoor kunnen werken,... |
#4
|
|||
|
|||
Dit is een zeer goed initiatief van Unizo! Ik vind het belangrijk dat leerlingen een juiste beroepskeuze maken. Ik heb deze keuze ook moeten maken en daarvoor heb ik ook veel Hogescholen bezocht. Ik raad ook alle jongeren aan om meerdere keren met hun ouders te praten over de keuze, dit is zeer belangrijk omdat zij je raad kunnen geven bij de verschillende mogelijkheden.
Dit soort dagen moet men meer organiseren, zodat de jongeren niet beperkt worden tot één contactmoment, maar meerdere! Deze dag van Unizo is vooral gericht op leerlingen van het beroepsonderwijs en omdat het nu net zo een succes blijkt te zijn, moeten dit soort dagen er ook komen voor het ASO onderwijs. Ik hoop dat men hier snel werk van maakt, zodat iedereen de richting kan kiezen die bij hem past en niet iets gaat doen dat hij/zij eigenlijk niet wil. |
#5
|
|||
|
|||
Dit vind ik een heel goed initiatief. Maar ik sluit me aan bij Laurens en Jolien: de dagen moeten ook opengetrokken worden naar andere sectoren. Het is goed dat de leerlingen kunnen kijken wat ze kunnen worden. Misschien kan UNIZO ook eens een dag organiseren dat de leerlingen het beroep mee in de praktijk kunnen uitoefenen. Zo zien de leerlingen direct of dat hetgeen is dat ze willen doen.
Door deze activiteit wordt kiezen voor een bepaalde richting gemakkelijker voor sommige jongeren. Want de meeste leerlingen die in het lager onderwijs zitten, weten niet goed welke richting ze uit moeten. Zo kiezen de leerlingen een verkeerde richting en moeten ze nadien overstappen of afzakken naar een andere richting. Met dit project hoop ik dat de leerlingen sneller een keuze kunnen maken die juist is. |