![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik zie hier ook niet echt het nut van in. Oke, voor leerkrachten in een beroepsschool kan dit handig zijn. Zo blijven ze op de hoogte van de nieuwste snufjes + zoals Stéfanie al zei: zo kunnen ze de jongeren beter voorbereiden op de arbeidsmarkt (misschien ook wel handig voor leerkrachten economie). Maar heeft dat iets van waarde voor bijvoorbeeld een leerkracht Nederlands of een leerkracht biologie? Ik denk het niet. Plus ik vind het niet kunnen dat ze dit tijdens hun vrije tijd zouden moeten doen. Ze hebben gelijk dat ze hierover klagen, want zoals het artikel zegt: over de vakantie zijn de werknemers zelf baas. De minister moet daar afblijven. En ik vind dus dat ze groot gelijk hebben.
|
#2
|
|||
|
|||
Economie als algemeen vak
Ik ben niet akkoord met het voorstel van Smet. Akkoord dat ondernemen zeer belangrijk is in de huidige maatschappij en dat dit moet gestimuleerd worden, maar niet door leerkrachten op stage te sturen. Mijn voorstel gaat meer uit naar economie als algemeen vak. Notie hebben van de economische basisprincipes is zeer belangrijk om een inzicht te hebben in de actualiteit. Daarom vind ik het ook nodig dat alle leerlingen economie aangeboden krijgen. Dit is enkel in het tweede jaar moderne het geval waar er socio-economische initiatie voorzien is. Verder wordt er niet teruggegrepen naar economische aspecten in de verdere jaren (de richting economie buiten beschouwing gelaten).
|
#3
|
|||
|
|||
Ik ben het eens met Laurens. Ik heb als onderwijsvak Economie gekozen omdat ik het toch wel belangrijk vind dat jongeren op de hoogte worden gebracht van al de economische zaken en begrippen. Maar door leerkrachten op stage te sturen bij een bedrijf of onderneming gaat dit niet lukken. Die leerkrachten zijn waarschijnlijk weinig geïntereseerd in de materie en zullen deze hoogstwaarschijnlijk ook niet toepassen in hun lessen. Ik vind dat Laurens hier een goed idee aanreikt om Economie als algemeen vak in te lassen (en nee, dit is niet omdat ik het zelf interessant vind). Maar het valt echt wel op dat jongeren weinig over de economische gang van zaken weten en dit vind ik een minpunt in ons onderwijs. Alle jongeren zullen later hoogstwaarschijnlijk op de arbeidsmarkt terecht komen en zullen in contact komen met economisch begrippen. Dus is het dan niet essentieel dat leerlingen dit begrijpen?
|