![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Trein door rood licht: 2.45 uur vertraging
Eerst en vooral: fouten maken is menselijk! Welke autobestuurder kan per slot van rekening met zijn hand op het hart zeggen, dat hij nog nooit een fout heeft gemaakt? Eén moment van onoplettendheid is hiervoor al voldoende. Maar, dit neemt uiteraard niet weg dat dit bericht best schrikbarend is. Zeker aangezien het cijfer ‘roodrijders’ van de NMBS duidelijk in stijgende lijn gaat. Een grondig onderzoek naar dit fenomeen is naar mijn mening dan ook aangewezen. Willen we de veiligheid van de treinreiziger en automobilist garanderen, dan zal/zullen de oorza(a)k(en) van dit gegeven immers dringend moeten worden aangepakt. Verder begrijp ik in dit kader niet goed waarom het veiligheidssysteem van de NMBS, waarbij treinen automatisch tot stilstand worden gebracht bij rood licht, zo lang op zich laat wachten. Hebben we dan nog altijd niets geleerd van treinrampen als die van Buizingen? Of primeert in België het kostenplaatje boven de veiligheid?
|
#2
|
|||
|
|||
Ik wil hier zeker ook benadrukken dat het cijfer van het aantal chauffeurs die door het rood licht rijden schrikwekkend hoog is. Dat dit aantal nog stijgt maakt de situatie zeker zo erg. Net als Leen vraag ik mij af waar het systeem blijft dat de treinen automatisch laat stoppen? Het kan goed zijn dat er aan dat systeem een serieus kostenplaatje hangt, maar de veiligheid van de reizigers en van andere weggebruikers moet toch blijven primeren, niet?
Daarnaast stel ik mij ook vragen bij die enorme vertraging die de trein heeft opgelopen. Ik begrijp volledig dat een chauffeur die zo'n, toch wel ernstige, fout maakt moet vervangen worden. Maar waarom duurt dit zo lang? Misschien moeten ze eens zoeken naar een oplossing om de machinist sneller te vervangen? Dat zou kwestie van veiligheid en comfort van de reizigers al heel wat problemen oplossen. |