actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 10th January 2011, 12:17
jolien.van.dun jolien.van.dun is offline
Registered User

"Over 50 jaar rookt geen Westerling nog"

"Over 50 jaar zullen nauwelijks nog rokers te vinden zijn in de Westerse wereld." Dat zegt de bank Citigroup. De voorwaarde is wel dat het percentage volwassen rokers blijft afnemen, zoals gebeurt sinds de jaren '60. Toch adviseert Citigroup haar klanten om de aandelen in de tabaksindustrie voorlopig te houden.

In Australië zal er over pakweg zeventien jaar geen rokersmarkt meer zal zijn. Voor België, met twintig procent volwassen rokers, heeft de tabaksindustrie nog veertig jaar respijt.

Gelijkaardige voorspellingen zijn er ook voor Nederland. Duitsland en Frankrijk ontspringen de dans, voor Frankrijk wordt roken vanaf 2118 een zeldzaamheid en voor Duitsland vanaf 2280.

Verbod & gezondheid
Dat het percentage rokers in de westerse wereld in rechte lijn blijft dalen ligt volgens de analisten aan een rookverbod, een stijgend bewustzijn van de gezondheidsrisico's, verhoogde taksen en de verplichte aanpassing van verpakkingen.

Gevolgen
Citigroup berekende wat de gevolgen van het afnemend roken in de westerse wereld betekent voor de takaksindustrie. Die zal in de toekomst vooral haar pijlen op ontwikkelingslanden moeten richten, al worden er tot 2020 nog steeds stijgende winstcijfers in het Westen verwacht. Citigroup verlaagde haar beleggersadvies wel van "buy" naar "hold".

Bron: HLN
--------------------------

Over deze voorspelling heb ik mijn twijfels. Ik zou het graag willen geloven, want het goed zou zijn voor iedereen. Zelf ben ik een roker. Het verbod in de horeca, de prijstoename en de aangrijpende verpakkingen hebben een groot effect op het rookgedrag. Ik denk dat rokende mensen wel weten welke schade dit kan toebrengen qua gezondheid, maar dat vele mensen hier niet effectief bij stilstaan, waaronder vooral de jeugd.
Met citaat antwoorden
Oud 10th January 2011, 17:29
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User

Over 50 jaar rookt geen Westerling nog.

Wel vreemd dat dit een stelling is die door een bank naar voor wordt gebracht. Bij het lezen van de titel was ik ervan overtuigd dat het een voorspelling vanuit de medische sector zou zijn. Blijkbaar zijn financiële instellingen zo met hun aandelen bezig dat ze zelfs de tabaksindustrie onder de loep nemen. Volgens mij zou de tabaksindustrie beter een alternatief product zoeken om op de markt te brengen, in plaats van hun aandacht in de toekomst op de ontwikkelingslanden te richten. Er is immers voldoende bewijs materiaal dat roken ongezond is voor iedereen. Voor de gezondheid van de bevolking, hoop ik dat citibank gelijk krijgt en dat er inderdaad over 50 jaar geen westerlingen meer roken.
Met citaat antwoorden
Oud 10th January 2011, 20:13
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User

Het lijkt me ook niet echt waarschijnlijk dat er over een x-aantal jaar niemand meer zal roken, of niemand meer in onze Westerse cultuur. Er zijn nog altijd veel jongeren die beginnen met roken omdat ze het "stoer" vinden of omdat ze zich niet kunnen verzetten tegen groepsdruk,... Het zou me echt verbazen mocht de Westerse wereld over 50 jaar rookvrij zijn. Maar het is daarom niet iets waarnaar we niet op mogen hopen. Het zou fantastisch zijn mocht het aantal rokers blijven dalen tot er niemand nog rookt.
Met citaat antwoorden
Oud 11th January 2011, 16:36
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.

Jongeren vinden wel iets anders om stoer te zijn dan. Rokers starten meestal om een andere reden. Vaak heeft het ook te maken met stress. (Groepsdruk zorgt ook voor stress). Er zijn ook nog veel andere middelen die stress verminderen en sommige nog veel schadelijker dan roken. Dus ik hoop alleen niet dat die meer schadelijkere manieren het roken gaan vervangen. Financieel gaat het trouwens ook voor rampen zorgen. Rokers zijn een goede inkomst voor de overheid. Ik wil niet weten waar ze die verloren inkomsten gaan halen.

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:46.