![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Ik volg volledig het standpunt van Eva. Verzorgers/verplegers vinden net het sociaal contact met de mensen één van de grootste drijfveren om dit werk te doen. Ik spreek uit ervaring. Als alles stilaan uit handen wordt genomen door machines of robots, dan zullen de verplegers en verzorgers hun nut gaan verliezen. De zorgvragers hebben net nood aan dat lichamelijke en sociale contact. Het stimuleert ook hun levenskwaliteit!
Om even op het argument van Tom te reageren ivm rugklachten en orthopedische problemen. Er wordt tijdens de verzorging -en verplegingsopleidingen tegenwoordig heel wat aandacht besteedt aan het ergonomisch handelen. Dit laatste kan de problemen grotendeels minimaliseren. |
#2
|
|||
|
|||
Robots, allemaal goed en wel, maar ik vind dat men begint te overdrijven. Je hoort tegenwoordig vaak over dingen die nu door robots kunnen worden gedaan (denk maar aan dat artikel van een paar weken geleden over een volledig robotgestuurde auto).
Oké, die robots kunnen heel goed helpen waar er bijvoorbeeld mensen te kort zijn (zoals in dit geval in bejaardentehuizen, ziekenhuizen, ...), maar het is zo onpersoonlijk. Een machine komt je snel wassen en voila, gedaan. Geen babbel, geen gelach, geen opmerkingen die je kunt geven als je die hebt, ... Helemaal niets. Zoals eerder al verteld werd willen veel patienten wel eens een babbeltje slaan met de verpleegsters, maar dat zal niet gaan als ze een robot krijgen ipv hun vertrouwde verpleegsterr... Bovendien denk ik dat dit in bejaardentehuizen best wel eens een probleem zou kunnen geven: bejaarden vinden het trouwens in het algemeen moeilijk om zich aan te passen aan nieuwe dingen, zoals de huidige technologie. Volgens mij gaan zij het niet fijn vinden om ineens een robot voor hen te zien staan... Zij kennen daar immers erg weinig van en zijn er ook niet mee vertrouwd (Als je al bekijkt hoe lastig het voor hen al vaak is om aan een gsm gewend te geraken, wat gaat dat dan geven met die robots??) Tenslotte lijkt me dit ook vrij gevaarlijk: technologie heeft nogal de neiging om stuk te gaan, te crashen, vast te lopen, ... kortom, niet goed te werken. Wat als zo'n robot tilt slaat terwijl hij iemand aan het wassen is? Ik zou het niet willen meemaken... |
#3
|
||||
|
||||
![]() Het idee op zich vind ik goed. Maar alle neveneffecten die zich kunnen voordoen... Om één van deze neveneffecten aan te tonen heb ik een stukje tekst uit het artikel geknipt.
Citaat:
Welke andere werkzaamheden zijn dit dan? Mijn vriendin werkt in deze sector, en zij is constant bezig met de bejaarden. Zoals eten brengen, bedden opmaken, bejaarden wassen, bejaarden aankleden en noem maar op... wie in deze sector werkt, moet echt hard werken. Deze mensen staan zelden stil. Minder mensen nodig in de zorg... Zoals ik in de bovenstaande alinea al aangehaald heb, deze mensen hebben werk genoeg. Dus minder mensen om voor de bejaarden te zorgen is niet bepaald bevorderend. En dan heb ik het nog niet over het aantal werklozen dat dan misschien gaat stijgen... Als laatste wil ik zoals Tom, Eva, Davy en Ellen nog aanhalen, is zo'n robot wel te vertrouwen? Stel dat er iets misgaat... Wat zijn de gevolgen? Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...patienten.dhtml
__________________
GrtZz...Vincent V H ![]() Laatst aangepast door vincent.van.houtven : 18th November 2010 om 09:36. |