|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Italiaanse minister wil 150 per uur op snelweg
Italiaanse minister wil 150 per uur op snelweg
Voorstel stuit op verzet ondanks beperkingen — NVT - De Italiaanse senaatscommissie Mobiliteit bespreekt vandaag een voorstel om de maximumsnelheid te verhogen naar 150 kilometer per uur op de autosnelweg. Er zijn wel beperkingen: alleen grote auto's mogen zo snel rijden. Italiaanse bestuurders staan bekend om hun roekeloze rijgedrag, en dat imago wordt binnenkort misschien nog versterkt. Altero Matteoli, minister van Verkeer en partijgenoot van premier Silvio Berlusconi, wil de maximumsnelheid op de snelwegen verhogen van 130 naar 150 km per uur. Opmerkelijk: in principe mág het al op sommige plaatsen in Italië, maar geen enkele wegbeheerder heeft het aangedurfd om ook echt zulke verkeersborden te plaatsen. De reden daarachter? De studies die aantonen dat het sterftecijfer daalt als de snelheidsbeperking wordt verlaagd. Als iedereen in Europa 3 km per uur trager rijdt, vallen er elk jaar ruim vijfduizend doden minder in het verkeer. Toch wil minister Matteoli de regel van 150 per uur nu uitbreiden naar het hele land, weliswaar met enkele beperkingen. Zo mag het alleen op autowegen met drie rijstroken en een pechstrook, en niet voor alle auto's. 'Het is alleen toegestaan voor auto's die door hun cilinderinhoud en veiligheidsfuncties gemaakt zijn om 150 te rijden', zegt de minister. 'Zeker geen kleine auto's dus.' De vele bestuurders van de in Italië zo populaire Fiat Panda mogen hun plannen om het gaspedaal ongestraft wat dieper in te drukken dus al vergeten - al rest de vraag wat de minister precies bedoelt met 'grote auto's'. Wegpolitie is tegen Consumentenorganisaties en milieubewegingen zijn fel gekant tegen het voorstel, dat vandaag wordt besproken in de Italiaanse Senaat. 'Pure propaganda', zegt senator Marco Filippi. 'Zelfs voor de winst in termen van tijd is deze maatregel belachelijk, gezien de huidige staat van onze wegen.' Ook de Italiaanse wegpolitie is tegen het voorstel. 'We vragen ons af waarom geen enkel ander Europees land denkt dat het de snelheid beter verhoogt om de vermindering van het aantal verkeersslachtoffers te realiseren', klinkt het. 'Hebben we misschien de beste wegen of de meest moderne vloot van voertuigen? Alle andere landen verlagen de snelheid. Zijn zij dan dom bezig?' Geen kans in Europa Belgen met een zware voet zullen in ieder geval moeten emigreren naar Italië als ze aan boetes willen ontsnappen, want Etienne Schouppe (CD&V) is niet van plan om zijn Italiaanse collega te volgen. 'Als we over de materie discussiëren op Europees niveau, zal dit niet veel kans maken.' Er vallen in Italië overigens relatief gezien minder verkeersdoden dan in België. Bij ons zijn er dat ongeveer 100 per miljoen inwoners, in Italië 92,4. In Duitsland, waar op sommige autosnelwegen helemaal géén snelheidslimiet geldt, vallen 'maar' 61 doden per miljoen inwoners. http://www.standaard.be Mening: Ik ben niet tegen het voorstel van Altero Matteoli want uit studies blijkt misschien wel dat er minder slachtoffers vallen als we trager rijden maar in Duitsland waar er geen snelheidslimiet is, vallen er veel minder verkeersslachtoffers dan in België of in Italië. Ik vind wel dat je 150 km/h zeker niet op elke snelweg kan toelaten en zeker omdat sommige wegen daar ook totaal niet geschikt voor zijn. Ik denk wel dat hij deze maatregel nog verder moet uitwerken want wat is voor hem een grote auto? De meeste auto’s tegenwoordig halen wel 150km/h maar of dit wel veilig en verantwoordt is, weet ik niet. Dit zou ook mogelijke ongevallen met zich mee kunnen brengen doordat sommige auto’s niet meer tijdig kunnen stoppen. Ik ben ook van mening dat men op sommige autosnelwegen in België sneller zou mogen rijden dan 120km/h maar dan moet er wel rekening worden gehouden met enkele belangrijke zaken. |
#2
|
|||
|
|||
150km/h toelaten op de autostrades, is volgens mij een beetje overdreven. Wel is de 130km/h die nu toelaatbaar is in vb. Frankrijk en Italië, veel ontspannender om te rijden, dan de 120km/h die bij ons de grens is. Je kan gemakkelijker je snelheid behouden als je 130km/h mag rijden, terwijl je bij 120km/h vaak net een tikkeltje te hard rijdt. (Vind ik)
Ik vind het ook geen goed idee dat de snelheidsbeperking niet voor iedereen op dezelfde wijze geldt. Zo zal het volgens mij veel last veroorzaken op snelwegen, wanneer bepaalde auto's wel 150km/h mogen, terwijl anderen zich aan de grens van 130km/h moeten houden. Als je 100km/h rijdt en je hangt achter iemand die 80km/h rijdt, dan vinden de meesten onder ons dat onze voorganger een "slak" is. Hoe gaat het dan zijn met de nieuwe regels die men in Italië zou willen toelaten? Daar gaat men dit fenomeen volgens mij juist creëren, wat niet bevorderend zal zijn... Zouden er daar niet juist meer accidenten door veroorzaakt worden? |
#3
|
|||
|
|||
150 km per uur is er echt wel over! Misschien hebben ze wel minder sterfgevallen in het verkeer dan bij ons, maar toch vind ik dit echt geen doen. Als er iets gebeurd op de weg en jij bent aan het rijden tegen 150 per uur, dan is het bijna onmogelijk om nog veilig tot stilstand te geraken zonder fataal te crashen.
Je hoort tegenwoordig niets anders op het nieuws dan auto-ongevallen met dodelijke slachtoffers. Gaat er dan geen belletje ringen? Er moeten nog meer strengere wetten in verkeer, niet van die wetsvoorstellen waar de snelheidslimieten hoger worden! |
#4
|
|||
|
|||
Citaat:
Vergeet niet dat in Duitsland de snelwegen aangelegd worden om harder te rijden. In België en elders in de wereld is dat niet het geval. Daar wordt geen rekening gehouden met de hellingsgraad van het wegdek in een bocht, de materialen die gebruikt worden om de weg aan te leggen enz. Onlangs kregen we in het nieuws nog te horen dat veel ongevallen te wijten zijn aan onze slecht onderhouden wegen. De regering heeft namelijk te weinig financiële middelen ter beschikking gesteld, de laatste jaren. De E313 is daar een mooi voorbeeld van! |
#5
|
|||
|
|||
Ik vind persoonlijk dat je op een autosnelweg van 3 rijstroken gerust veilig 150km/u kan rijden.
En door de hogere snelheden op het linkse rijvak gaan er minder 'idioten' zijn die 100km/u rijden en plots invoegen op de linkse rijstrook. Dit merk je in Duitsland zeer goed. Daar weten de mensen dat als je geen 120 rijdt, je zeker niet op de linkse rijvakken moet gaan rijden. Wat alles gewoon veel veiliger maakt! En in België snap ik er niets van! Ze voeren de monsterboetes in om alles veiliger te maken. Maar ze zouden beter wat meer aandacht besteden aan de belgische wegen. Iemand die 100km/u rijdt en in een put terecht komt kan ergere gevolgen hebben! |
#6
|
|||
|
|||
hoewel ik het niet erg zou vinden om niet meer geflitst te worden vooraleer ik de 150 km/uur oversteek, lijkt het me een nogal dom idee om iedereen groen licht te geven op overdreven snelheid. Als iedereen Formule 1 - piloot zou zijn zou ik hier nog mee akkoord kunnen gaan. Maar aangezien er volgens mij meer onbekwame bestuurders zijn dan bekwame voorzie ik, mocht dit voorstel erdoor komen, dat de Italiaanse begrafenisondernemers zich in de handen mogen wrijven. Er zijn ontelbaar veel andere mogelijkheden om het aantal verkeersslachtoffers per jaar terug te dringen, de snelheidslimiet verhogen lijkt me er geen van.
|