actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2010, 12:13
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Echtelijke ruzie oorzaak van vele verkeersongevallen

Echtelijke ruzie oorzaak van vele verkeersongevallen

Achter het stuur kruipen na een hoogoplaaiende ruzie met je partner, is net zo gevaarlijk als rijden onder invloed, zo blijkt uit een rapport van een Britse verzekeraar.

Dronken rijden
De weg oprijden na een fikse ruzie levert hetzelfde risico op als wanneer enkele glazen alcohol worden genuttigd. Bestuurders maken dubbel zoveel kans om bij een crash te belanden in vergelijking met degenen die kalm achter het stuur kruipen. Meest recente voorbeeld is Tiger Woods die crashte met zijn Cadillac na hoge woorden met zijn vrouw Erin.

Uur afkoelen
"Een emotionele toestand kan fataal zijn op de weg en de oorzaak zijn van een ernstig ongeval", stelt woordvoerder Mark Christer. "Na een hevige ruzie, is men bedroefd en rijdt men ongeconcentreerd op de weg. Dat beďnvloedt sterk het rijgedrag. Bestuurders zouden minimaal een uur moeten afkoelen. Enkel zo kan de fysieke en emotionele stress dalen en de concentratie opgewekt worden. Pas dan kan er opnieuw veilig gereden worden." (lvl)

Bron: HLN - 19 april 2010

Ik kan me dit heel goed inbeelden.
Op het moment van een ruzie zit je met zoveel dingen aan je hoofd, dat een 'klein foutje' in het verkeer tot een ongelofelijk drama kan leiden...
Langs de andere kant denk ik dat sommige mensen dit juist gebruiken om even alles van je af te zetten. Er zijn mensen die in hun auto of op hun motor stappen om alles even opzij te zetten en je gedachten totaal op iets anders te richten... Dit zal echter niet voor iedereen zo vanzelfsprekend zijn. Als je met bepaalde zaken in je hoofd zit, is het niet altijd even gemakkelijk om dat allemaal even van je weg te schuiven...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2010, 16:50
Evelien Snels Evelien Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 70
Ik kan me hier helemaal in vinden, ik hoef zelfs niet boos / emotioneel te zijn om afgeleid te zijn. Soms ben je gewoon zo in gedachten verzonken dat je niet meer met je volle aandacht richt op de weg. Een ongeluk is snel gebeurd, rijden als je niet kalm bent is dan ook om problemen vragen. Vaak rij je ook te snel als je wat opgehitst bent en als je dan je je aandacht ergens anders hebt is je reactietijd veel trager dan anders. Een oranje licht, een bruusk remmende auto voor je of een onverwacht overstekend kind heb je dan vaak te laat gezien, met alle gevolgen vandien. Het beste is inderdaad om een uurtje of twee af te koelen vooraleer je in de wagen springt. Nog beter is om gewoonweg de situatie niet te ontvluchten en de problemen met je partner meteen op te lossen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th April 2010, 19:16
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Ik denk ook wel dat dit kan kloppen. Er giert zoveel adrenaline door je lijf als je ruzie maakt. Ik denk wel dat je daardoor roekeloos gaat rijden. Ook hou je je gedachten er niet bij, je zit enkel te denken aan die ruzie... Ik ken zelf ook iemand die, na een ruzie met zijn vriendin, met de auto ging rijden en helaas een ongeluk heeft gehad met de dood als gevolg. Vele mensen rijden snel om zich zo af te reageren. Dit met alle gevolgen vandien...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd April 2010, 15:01
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Het is inderdaad niet aan te raden om in een auto te stappen als je net een ruzie gehad hebt. Dit hoeft niet perse een ruzie te zijn, maar ook als je supergoed nieuws, of slecht nieuws gekregen hebt ben je volgens mij niet altijd in staat om met de auto te rijden.
Toch doen heel wat mensen dit. Ze gaan met de auto rijden om zo opnieuw rustig te worden, maar om dat te doen zetten ze wel de radio superluid en gaan ze eens extra snel rijden omdat ze kwaad zijn. Geen wonder dat dit extra ongelukken als gevolg heeft.
Zoals Evelien zegt, er moet niet veel gebeuren om afgeleid te worden als je met de auto rijdt. Je moet maar even wegdromen over het weekend of wat er te gebeuren staat en dit kan een ongeluk tot gevolg hebben.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th May 2010, 00:24
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
Na een ruzie kan je beter eventjes gaan hardlopen, jezelf afreageren of een rustig plaatsje zoeken om na te denken e.d., in plaats van achter het stuur kruipen.
Zoals Evelien zegt, zijn echtelijke ruzies helemaal niet de enige oorzaak voor concentratieproblemen achter het stuur. ’s Avonds na een zware dag op school durf ik wel eens wegdromen en merk ik na een tijdje dat ik gewoon met de auto rijd op ‘automatische piloot’. Dit is zeker zo gevaarlijk als nadenken over de ruzie achter het stuur! Je concentratie verzwakt waardoor je minder snel gaat reageren. Ook bijvoorbeeld na een slechte stageles durf ik emotioneel reageren, het is dan ook niet verstandig om met die slechte gedachte achter het stuur te kruipen. Je wordt namelijk constant afgeleid!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.