![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Ontsnappingen worden nog niet eens bestraft? Jongens toch, geef ze anders een schouderklopje en een doosje pralinnekes als ze het proberen.
Van zo'n berichten als deze wordt men alsmaar rechtser ingesteld. |
|
|||
|
|||
Nee inderdaad, in ons landje bestaat er geen straf op het ontsnappen zelf. (er is ooit een wetsvoorstel geweest, maar nooit echt een wet)
Zolang je in die 'vrije' periode geen ander misdaad/misdrijf pleegt ben je niet extra strafbaar. Wel diegene die jou geholpen hebben (ontsnappen, onderdak, ...) kunnen een straf krijgen. Ja, als je dan gevangene bent, waarom niet even proberen ![]() (maar Maarten, dat is geen reden om rechts te worden!) |
|
|||
|
|||
Er zijn heel wat zaken in verband met ons gevangenissysteem die ik in vraag stel. Gevangenen die trachten te ontsnappen zouden daar volgens mij inderdaad voor gestraft moeten worden. Ook zou er een systeem moeten ontwikkeld worden waardoor gevangenen achteraf kunnen meedraaien in de maatschappij (indien het geen misdadigers zijn ŕ la Dutroux, want met zo'n personen zou ik niet weten wat ze ermee moeten doen).
Gevangenen komen vaak na 1/3de van hun straf weer vrij en hebben allerlei zaken in de gevangenis geleerd waardoor ze nog een groter gevaar zijn voor de maatschappij. Vandaag las ik wel in de krant dat steeds meer gevangenen studeren, wat in een bepaald opzicht positief is. Maar in Nederland is bijvoorbeeld bekend dat gevangenen de studiefinanciering gebruiken om een luxeleven in de gevangenis te leiden... Naast het studeren zou er nog meer werk moeten gemaakt worden van deze "heropvoeding". Vooruit denken gebeurt volgens mij te weinig. Heel het gevangenissysteem kost de belastingbetaler veel geld. Denk nu bijvoorbeeld aan energiebesparing, zonnepanelen bijvoorbeeld zouden op lange termijn al heel wat opleveren. |
|
|||
|
|||
Toen ik dit artikel las, wist ik niet waar ik het had. Een eerste reactie was ongeloof. Hoe kan het zijn dat een ontsnappingspoging niet wordt bestraft? Dit is toch gewoon gevangenen stimuleren om het op z'n minst toch eens te proberen. Wat verlies je ermee? Niets! Integendeel, misschien win je je vrijheid nog wel terug! Het verbaast me dan ook ten zeerste dat het aantal ontsnappingspogingen "zo laag" ligt.
|