![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik ben het er volledig mee eens dat er een vergoeding moet betaald worden voor een gemiste afspraak. Niet enkel omdat de dokter dan tijd verliest, maar ook omdat er hierdoor andere patiënten langer moeten wachten, terwijl hij dan eventueel op die afspraak had kunnen gaan.
Ik weet niet of het bij huidsdokters zo vaak voorkomt, maar ik vind dat er in ziekenhuizen zeker zo'n regeling moet getroffen worden. Want in ziekenhuizen is er vaak een maandenlange wachttijd. Er moet dus zowieso een vergoeding komen, maar over het bedrag heb ik niet echt een mening. Je hebt het zelf in de hand of je ze al dan niet moet betalen, want als je eventjes voordien belt kan je gemakkelijk je afspraak laten annuleren. |
#2
|
||||
|
||||
Net zoals Jelle en Anneleen vind ik het niet meer dan normaal dat huisartsen een vergoeding krijgen wanneer een patiënt zonder te verwittigen niet komt opdagen. Huisartsen werken vaak lange dagen en de wachtlijsten zijn soms enorm. Wanneer iemand dan niet is komen opdagen, betekent dit alleen maar verlies. De huisarts zit gedurende die tijd 'met zijn vingers te draaien', terwijl er evengoed een andere patiënt op dat tijdstip had kunnen langskomen. Daarnaast verliest de huisarts toch wel een deel van zijn inkomen. Stel je voor dat iedereen zomaar niet opdaagt zonder de huisarts te verwittigen! Die man/vrouw heeft dan niet alleen veel tijd verloren, maar ook veel geld.
Wat het bedrag van die vergoeding dan mag zijn, daar ben ik zelf nog niet uit. De volle pot zou misschien wat veel zijn. Ik vind ook wel dat dit soms afhankelijk is van de situatie. Het kan best zijn dat iemand de afspraak compleet vergeten is (terwijl hij/zij anders wel altijd opdaagt) of misschien is er wel iets ergs gebeurd waardoor de persoon gewoon niet in staat was aanwezig te zijn. Wanneer het echter vaker voorvalt dat iemand niet komt opdagen, dan moet die persoon in mijn ogen zeker een vergoeding betalen! Dat is dan ook een kwestie van verantwoordelijkheid! |
#3
|
|||
|
|||
Ik ben het eens met de mening van mijn drie voorgangers. Er zou een vergoeding moeten komen wanneer je je afspraak niet nakomt. De volle pot vind ik er persoonlijk een beetje over, maar de helft zou toch niet misstaan denk ik...
Het is trouwens ook niet enkel de tijd van de dokter die je op die manier verkwist, maar ook die van de patiënten. Anneleen haalde reeds aan dat je soms een hele tijd moet wachten vooraleer je een afspraak vast krijgt. Gelukkig is dit nog niet het geval bij een gewone consultatie bij de dokter. Een telefoontje is snel gepleegd om te zeggen dat je er niet kan zijn wegens bepaalde omstandigheden. Anderzijds vind ik wel dat je ook moet denken aan de vergetelheid van sommigen onder ons. Ik kan mij perfect voorstellen dat je een afspraak al eens kan vergeten. Natuurlijk niet wanneer je met ernstige pijnen te kampen hebt. Maar wanneer je bijvoorbeeld een afspraak hebt gemaakt voor een bloedonderzoek kan ik mij perfect voorstellen dat je er niet aan hebt gedacht... Dus misschien moeten ze de regeling zo maken dat wanneer je meer dan één keer een afspraak vergeet, een vergoeding verschuldigd bent aan de dokter, tandarts...? |