actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Schriftelijke examens anoniem quoteren?
Neen, huidig systeem behouden 7 58.33%
Ja, zal discriminatie tegengaan 5 41.67%
Stemmers: 12. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2010, 15:53
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 69
Ik denk dat het anoniem verbeteren van examens en papers alleen maar voordelen kan bieden. Zo denk ik dat het voornaamste pluspunt hier is dat niemand kan voorgetrokken worden en dus iedereen dezelfde behandeling krijgt. Zoals Lindsey reeds aanhaalde heb je natuurlijk het nadeel dat jongeren die hard werken voor hun punten en toch een klein onvoldoende hebben, ook volledig gebuisd zijn (je gaat immers niet op zoek naar nog eventuele puntjes die hem een voldoende kunnen bezorgen). Maar dan stel ik mij de vraag: is dit ook niet een beetje het voortrekken van jongeren?
Ik ben in ieder geval wel te vinden voor het anoniem verbeteren, want zo ben je zeker dat iedereen eerlijk en gelijk wordt behandeld.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd April 2010, 23:58
Evelien Snels Evelien Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 70
Op zich ben ik voor dit idee. Als leerkracht ben je verplicht objectief te zijn, ook positieve discriminatie moet voorkomen worden. Maar een leerkracht is ook maar een mens en je kan er nu eenmaal niet aan doen dat je sommige leerlingen het meer 'gunt' om te slagen dan anderen. Het is misschien een beetje verkeerd uitgedrukt maar ik bedoel hiermee dat je als leerkracht, zoals in vorige reacties reeds werd aangehaald, geneigd bent om voor een leerling die hard werkt een puntje gaan bij te zoeken dan bij een leerling die er met zijn klak naar smijt. Ik vraag mij enkel af hoe men dit gaat realiseren. Ik denk dat leerlingen, leerkrachten en scholen dan heel lang gaan mogen wachten op hun punten. Vooraleer men dit implementeert moet men toch eerst eens heel goed nadenken over hoe men dit het efficiëntste kan aanpakken. Zowel voor school, leerkracht als leerling zal dit dan een hele aanpassing worden. Ik wacht in ieder geval kritisch af.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2010, 13:41
jolein kimpe's Avatar
jolein kimpe jolein kimpe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oevel
Posts: 77
Ik vind dit zeker een goed initiatief, maar laten we vooral niet uit het oog verliezen dat ook autochtonen soms te maken hebben met discriminatie. Als leerkracht is het inderdaad jouw taak om objectief te blijven en ieders rechten te respecteren. Het anoniem verbeteren van papers en toetsen kan zeker voordelen bieden, maar persoonlijk vind ik dat je hierdoor een pleister plakt op een wonde die veel groter en dieper is. Het probleem van discriminatie op school moet men proberen bij de wortels aan te pakken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2010, 10:26
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik ben er niet zo zeker van...
Volgens mij komt discriminatie véél meer voor bij mondelinge examens. Met je punten gaan klagen na een mondeling examen levert immers jouw woord tegen dat van de leerkracht/docent op... Daar ben je uiteindelijk niet zo veel mee.
Een schriftelijk examen kan te allen tijde worden opgevraagd en ingekeken. In principe kan dit toch tot uitsluiting van discriminatie leiden, als je als leerkracht bijvoorbeeld verplicht bent je quotering te verantwoorden...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th May 2010, 18:17
Kim Verlooy Kim Verlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Olen
Posts: 57
Op het niveau van een hogeschool zou dit een goede oplossing zijn. Zo krijgt men minder snel de kans om een leerling die je niet zo goed ligt te buizen. In tegenstelling is het inderdaad zo dat de afstand tussen leerling en leerkracht enkel groter wordt, wat in mijn ogen niet zo positief is. Ik denk dat we er nog altijd moeten van uitgaan dat een leerkracht het beste voor heeft met zijn leerlingen (dat wordt ons toch altijd verteld) en dat hij objectief moet blijven in zijn quotering op testen. Ik kan aannemen dat leerkrachten "lievelingetjes" kunnen hebben maar als ze dit laten doorschijnen via hun punten dan is er een probleem met de leerkracht en zou dit probleem moeten aangepakt worden en niet zomaar omzeild worden door een anonieme verbetering in te voeren. Op het einde van de dag blijft de discriminatie, enkel zijn de punten voor sommigen nu beter.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th May 2010, 17:23
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Ik denk dat dit ook zijn voor -en nadelen heeft. Net zoals Lindsey denk ik ook dat wanneer je een toets verbetert van een leerling en je weet dat deze leerling heel erg zijn best doet, hem automatisch dat half puntje extra wil geven. Maar in principe is dit dan weer niet correct. Wanneer dit fenomeen zich te vaak voordoet wil dit zeggen dat de leerling de richting niet aankan. We zullen allemaal wel eens geconfronteerd worden met een leerling die erg zijn best doet, maar die jammer genoeg 'the brains' niet heeft voor hetgene hij studeert. Is een leerkracht/docent dan bevoegd om hem/haar de hand boven het hoofd te houden? Ik weet het niet. Je moet soms ook aan de toekomst van je leerling denken. Als je hem/haar er steeds met de hakken over de sloot laat doorkomen, wat wordt er dan van deze leerling wanneer hij zijn job gaat uitoefenen? Want dan wordt verwacht dat hij zijn job kan... Langs de andere kant kan veel te maken hebben met faalangst waardoor je misschien ook veel domme puntjes verliest die van belang kunnen zijn...

Als tweede had ik er totaal geen idee van dat allochtone jongeren gediscrimineerd werden in hun cijfers Heb je als leraar net niet de voorbeeldfunctie om te zeggen dat iedereen gelijk is?!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th May 2010, 20:49
Maarten Theuniszen Maarten Theuniszen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Retie
Posts: 22
En op welk "onderzoek" is dit gebaseerd?
Ik zie het nu al voor me, dadelijk buizen we een leerling omdat hij (hoogstwaarschijnlijk) niet goed genoeg zijn best heeft gedaan en dan worden we aangeklaagd omdat we racisten zijn.
Dit doet me denken aan mensen die hun eigendom verdedigen tegen criminelen en dan worden aangeklaagd door de advocaat van die criminelen etc.
De omgekeerde wereld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.