|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Leraar trekt meisje punten af omdat ze 'loser' is
Een Amerikaanse leraar moet vrezen voor zijn job nadat hij de commetaren 'loser' en '-20% omdat je een loser bent' op het eindexamen van een 10-jarig kind schreef. Leraar Rex Roland schreef de sarcastische opmerking op het slechte examen van een van zijn studenten aan de Enke Middle School in Carolina. Het meisje haalde 20/100. De leerkracht verdedigde zichzelf door te zeggen dat hij probeerde om met die taal dichter bij de leerlingen te komen door hun stijl en woordenschat over te nemen. Roland, die al 12 jaar les geeft aan de school, heeft zich ondertussen verontschuldigd bij de ouders van het meisje. De moeder van het meisje beweert dat haar dochter gepest wordt door de commentaar van de leerkracht en vraagt zijn ontslag.
Bron: Metro 16/03/2010 Mening: Dichterbij de leerlingen komen door zo'n kwetsende opmerking te schrijven? Oké leerlingen gebruiken zulke woordenschat maar moet een leraar dan op zo'n manier proberen 'erbij te horen'? Een leraar is in eerste instantie iemand die de kinderen iets bijleert en niet iemand die probeert vriend te zijn met zijn/haar leerlingen, hoewel dit uiteraard mooi meegenomen is. In plaats van zo'n commentaar te geven waarvan je weet dat je reactie zal uitlokken had hij beter voorgesteld om het meisje bijles te geven of te laten volgen door een professional... |
#2
|
|||
|
|||
Dit vind ik schandalig! Oke als je als leerkracht dichter bij de leerlingen wilt staan, dat is goed! Maar je moet de leerlingen niet vernederen! Dit kind doet waarschijnlijk ook haar best, net zoals de andere leerlingen die wel goede punten halen. Als leerkracht kan je tijdens de les wel eens dichter bij de leerlingen staan en hun woordenschat overnemen maar op een toets doe je dat niet! Dit kan echt verkeerd overkomen!!
|
#3
|
|||
|
|||
Als leerkracht dien je leerlingen op een positieve manier iets bij te leren, en dat kan je onderandere doen aan de hand van opbouwende kritiek. Het is ook heel goed dat vele leerkrachten proberen aan te sluiten bij de leefwereld van de jongeren, om op die manier het leerproces bij de leerlingen te bevorderen. Maar woorden als 'loser' onderaan een examen als commentaar hierop schrijven vind ik allesbehalve 'opbouwende kritiek' en dus onaanvaardbaar. De leerkracht in kwestie verdient naar mijn mening op z'n minst een fikse blaam van de schooldirectie.
|
#4
|
|||
|
|||
Dit is gewoon ‘not done’.
Zo ga je niet dichter bij je leerlingen komen te staan denk ik, eerder verder weg van ze. En wat dacht hij nu, dat niemand er ooit zou achterkomen? Als leerkracht moet je toch proberen om je leerlingen op een bepaalde manier te motiveren, opmonterende of bijsturende commentaar geven, zodat de leerling het in het vervolg beter zou kunnen doen. Een zware sanctie kan hij volgens mij wel verwachten. Het is voor hem te hopen dat hij geen rechtszaak aan zijn been krijgt. Want zoals geweten kan je in Amerika om de kleinste zaken voor de rechter gesleept worden, daar deinzen ze voor niets terug. |
#5
|
|||
|
|||
Dit kan toch niet meer. Dat doe je niet als leerkracht.
Wanneer je als leerkracht voor de klas staat, moet je alle leerlingen onder je hoede nemen en er voor zorgen dat iedereen de leerstof begrijpt. Of daar moet je in ieder geval naar streven. Ik hoorde onlangs het verhaal van een leerkracht die een stagiaire op bezoek kreeg. De stagiaire moest PAV geven in 5BSO. Op een bepaald moment was er heisa in de klas, de leerlingen waren erg onrustig. De leerkracht vroeg wat er aan de hand was. Nu bleek dat de stagiaire tegen een leerling 'Achterbaks ventje' gezegd had. De mentor vond dit zeer ongepast en heeft de stagiaire hierover aangesproken na de stageles. Toen ik dit verhaal hoorde, stond ik versteld. Hoe kan je als leerkracht nu zo iets doen? Als leerkracht eis je respect van de leerlingen, maar daarvoor moet je ook wel respect voor hen tonen. Ik ben er zeker van dat het respect heel ver te zoeken is wanneer je een leerling uitmaakt voor loser. Leerlingen zullen hier zeker op reageren. En of verontschuldigingen dan zullen volstaan, trek ik sterk in twijfel. Vooral wanneer het al enkele uren /dagen geleden is. Als je op het moment zelf je verontschuldigingen aanbiedt en zegt dat het was omdat je bijvoorbeeld zenuwachtig bent, dan kan daar nog begrip voor opgebracht worden. Maar op een examen loser schrijven, daar moet je toch wel twee keer over nadenken. |
#6
|
||||
|
||||
Je kan moeilijk conclusies trekken over deze 'zaak' zolang je niks weet over de relatie tussen die man en die leerling, tussen die man en die klas, voorvallen die ooit gebeurd zijn in zijn lessen of gesprekken die er voordien geweest zijn.
Dit kan evengoed een sarcastische, volkomen onschuldige en grappig bedoelde opmerking zijn die nu volledig verkeerd uitdraait. Dat taalgebruik is in die klas misschien wel volkomen normaal. Ik heb weet van een klas waar het modewoordje ooit 'oen' was. Leerlingen gooiden dat constant heen en weer tot het een persiflage was van wat dat woord eigenlijk betekent. En als je dat dan als leraar gebruikte, dan was dat in de eerste plaats grappig en daar zou niemand aanstoot aan genomen hebben. En ja, wellicht had die man beter iets harder nagedacht vooraleer hij zoiets op een rapport zette dat door ouders moet worden getekend... maar om nu direct met de vinger te wijzen... dat is jegens een (toekomstig) collega toch wel een brug te ver.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#7
|
||||
|
||||
Context!
Wauw Kenny, we zijn het eens volledig met elkaar eens.
Hoewel ik de verdediging van de leerkracht maar flauw vind. Als wat jij zegt klopt (en dat wil ik best geloven) had hij dat wel als argument kunnen gebruiken, of alleszins beter verduidelijken wat hij bedoelde met 'hun stijl en woordenschat overnemen'.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - Laatst aangepast door wim leenaerts : 23rd March 2010 om 18:14. |
#8
|
|||
|
|||
Dergelijke opmerkingen zijn niet bevorderlijk voor de relatie tussen de leerlingen en de leerkracht. Dit is volgens mij de leerling in kwestie kleineren. Dit is zeker niet positief voor de ontplooiing van de leerling. Dit is niet de juiste manier om dichter bij de leerling te komen..
Een goed gesprek tussen de ouders en de leerkracht zou de gehele zaak misschien ophelderen. |
#9
|
|||
|
|||
Je mag een leerling nooit afbreken; je moet ze positief benaderen om zo hun zelfvertrouwen te bekrachtigen. Als leerkracht is het nodig je leerlingen aan te moedigen, zodat ze gemotiveerd blijven om zichzelf te verbeteren waar nodig.
Door zo te reageren op leerlingen, creëer je een conflictsituatie tussen leerkracht en leerling dat zich in een neerwaartse spiraal zal verderzetten. De leerling zal zich bijgevolg niet meer inzetten en negatief gedrag vertonen in de klas. Ondanks negatieve resultaten moet je leerlingen blijven aanmoedigen. Als leerkracht is het niet nodig om het taalgebruik van leerlingen over te nemen, want je behoort niet tot hun leefwereld. Het is je taak om steeds het goede voorbeeld te geven. Behandel steeds je leerling zoals je zelf wil behandeld worden. |
#10
|
|||
|
|||
Een dikke vette schande! Een kind van tien zo afbreken! Als leerkracht leer je toch opbouwende kritiek te geven aan kinderen. Ik kan goed begrijpen dat de ouders van de leerlinge ontslag eisen. Het is gewoon ongehoord wat hij gedaan heeft. Het kind zal dit niet snel vergeten! De pesterijen die hierop volgen maken het voor het kind niet makkelijker!
Ik hoop dat de leerkracht beseft wat hij gedaan heeft en dat hij niet enkel uit gemakzucht zijn verontschuldiging heeft aangeboden! |
#11
|
|||
|
|||
Dit gaat erover
Is dit de rol van de toekomstige leerkracht? Leerlingen uitschelden en op die manier hopen dichter bij de leerlingen te staan? Ik dacht het niet 'loser' Het is je taak als leerkracht om de problemen bij de leerling op te sporen en aan de hand van deze problemen de leerlingen een aangepast aanbod aan leerstof meegeeft. Misschien zijn de problemen zo opgelost met bijles, hulp van de ouders ...? Maar een kind uitschelden? Dat zal zeker en vast niet helpen vrees ik. Ik kan zeer goed begrijpen dat de ouders van dit meisje het ontslag van deze leraar hebben aangevraagd. Dit kan echt niet! |