![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
'Juiste studiekeuze heeft invloed op rest van leven'
BRUSSEL - Een persoonlijk leerlingendossier moet de begeleiding van leerlingen beter stroomlijnen. 'Ik hoor in de sector dat er vraag naar is', zegt minister van Onderwijs Pascal Smet. Het voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), om in scholen een persoonlijk leerlingendossier in te voeren - naar analogie met het globaal medisch dossier (GMD) - komt er niet zomaar. Op zijn tournee door Vlaanderen liet hij het idee al enkele keren vallen. 'En de respons was positief', zegt Smet. 'Maar het idee komt niet van mij, ik hoor in de sector dat er vraag naar is.' Hij ziet voordelen voor leerlingen en leerkrachten. 'De leerkrachten weten onmiddellijk wat de achtergrond van een leerling is. Ze weten waarmee hij het moeilijk heeft en waarvoor hij extra begeleiding heeft gehad. Ze moeten dat zelf niet meer uitzoeken. Het vermindert de werklast.' Maar ook voor de leerlingen is het dossier positief. 'Zij krijgen sneller de begeleiding die ze bij hun studies nodig hebben.' Scholen nemen zelf meer zorgtaken op. Steeds vaker hebben ze zorgcoördinatoren en vertrouwensleerkrachten in dienst. Zo komt er almaar meer vertrouwelijke informatie van leerlingen bij leraars terecht. 'Ook daarom is zo'n persoonlijk leerlingendossier belangrijk', zegt de minister. 'Zo'n dossier komt er alleen na zeer goede afspraken over wat erin moet en wat niet. Het regelt ook beter wat die leerkrachten met die vertrouwelijk informatie moeten doen en of het nodig is om die mee te delen aan de klassenraad, bij een deliberatie bijvoorbeeld. Alleen wat onderwijskundig belang heeft, komt erin en wordt dus meegedeeld aan de klassenraad. In die zin beschermt het dossier net de privacy van de leerlingen.' Smet werkt aan een decreet leerlingenbegeleiding. Dat zal volgend jaar klaarliggen en moet duidelijkheid scheppen over de rolverdeling tussen scholen en centra voor leerlingenbegeleiding (CLB's). Het is de bedoeling dat het leerlingendossier in dat decreet zal worden opgenomen. De schoolloopbaanbegeleiding moet ertoe leiden dat de leerlingen hun schoolloopbaan zo succesvol mogelijk doorlopen en hen een duwtje in de rug geven op de arbeidsmarkt. Meer algemeen is de begeleiding belangrijk om te voorkomen dat er te veel jongeren vroegtijdig afhaken en zonder diploma hun schoolcarrière afbreken. De minister lanceerde het idee van een persoonlijk leerlingendossier gisteren tijdens de jaarlijkse voorstelling van de Onderwijsspiegel van de onderwijsinspectie. En ook daar deed hij het niet zomaar. De onderwijsinspectie onderzocht het voorbije halfjaar de zogenaamde 'schoolloopbaanbegeleiding' en kwam tot de conclusie dat er heel wat verwarring heerst over de manier waarop scholen, ouders en CLB's moeten omgaan met de begeleiding van leerlingen tijdens hun loopbaan. 'Leerlingen en ouders vragen dat studiekeuzeadviezen beter onderbouwd worden', zegt inspecteur-generaal Peter Michielsens. 'De leerlingen vragen om objectievere gegevens waarop leerkrachten zich kunnen baseren bij de begeleiding. Bovendien vinden ze dat ze als leerling nog altijd te veel zelf het initiatief moeten nemen om informatie of advies te krijgen.' Minister Smet vindt het belangrijk dat er duidelijk wordt afgebakend op welke manier een kind wordt begeleid in zijn schoolkeuzes. 'Het moet de juiste keuze zijn, want ze heeft invloed op de rest van zijn of haar leven. Leerlingen moeten ondersteund worden door CLB, leraar en school. Want zijn of haar omgeving kan de leerling in een bepaalde richting duwen die niet de beste is.' De minister vindt het bovendien erg verontrustend dat scholen het het minst belangrijk vinden om met die begeleiding een tegengewicht te bieden voor genderbepaalde studiekeuzen en dat ze de aansluiting op de arbeidsmarkt als een van de minst belangrijkste doelstellingen zien van de schoolloopbaanbegeleiding. DS, 23-03-2010 (Valerie Droeven)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Eigen mening:
Dit lijkt mij een goed idee. Momenteel hebben leerkrachten een extra belasting op hun takenpakket bij de studiekeuzebepaling van leerlingen. De leerlingen en ouders verwachten een advies van de leerkrachten. Ouders verwachten dat leerkrachten hen meer informatie geven over hun kinderen. Die informatie hebben ze nodig om hun kinderen te begeleiden bij hun studiekeuze. Langs de andere kant hebben sommige leerlingen geen behoefte aan de begeleiding van hun ouders. Toch denk ik dat de informatie, die leerkrachten kunnen geven, interessant is voor elke leerling. Ik dacht, net zoals Anne, dat dit al bestond. Ik begrijp niet waarom men nu pas op dit idee komt. Leerkrachten hebben toch jaarlijks klassenraden. Wordt op deze raad al niet besproken waar leerlingen goed en minder goed in zijn? Misschien dat men dit onbewust al deed, maar dat men er nu een document voor ontworpen heeft. Ik ben in iedere geval voorstander van het idee, want je studiekeuze bepaalt voor een groot deel je stappen in het vervolg van je leven. |