![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Misbruik van Facebook en Netlog verdrievoudigd
Misbruik van Facebook en Netlog verdrievoudigd
E-cops, het online meldpunt van de federale politie, kreeg dit jaar 532 klachten over misbruik van de sociale netwerksites Facebook en Netlog. Dat is drie keer meer dan vorig jaar. 111 klachten gingen over het aanzetten tot ontucht van minderjarigen. Andere veel voorkomende klachten gaan over laster en eerroof, inbreuken op het privéleven en racisme. “Dikwijls gaat het om mensen die zich een andere identiteit aanmeten, zoals oudere mannen die zich voordoen als iemand van 16 jaar”, zegt Yves Goethals, sectiehoofd van E-cops. “Ze proberen hun slachtoffers voor de webcam te krijgen of hen te overtuigen naaktfoto’s door te sturen. Alle trucs worden uit de kast gehaald. We proberen de ware identiteit van de daders te achterhalen, maar daar hebben we niet altijd genoeg informatie voor.” Bron: gva Datum: 14/12 Ik kan me best voorstellen dat deze vormen van misbruik zoveel gebeuren. Het is immers erg gemakkelijk om zomaar een profiel aan te maken. Toch gebeurt het allemaal al veel langer dan het bestaan van facebook en netlog. Zoveel jaren terug waren er ook overal al de bekende chat-boxen waarop je je kon inloggen en gesprekken aangaan met anderen. Toen werd er ook al enorm veel misbruik gemaakt van profielvervalsing etc. Er is immers niemand die kan controleren of een vieze grijzaard van 50 (willekeurig gekozen ![]() |
|
|||
|
|||
Alles wat groot potentieel vertoont kan worden misbruikt
![]() De beste manier om misbruik te voorkomen is mensen te blijven informeren over dit misbruik. Mensen moeten zich kritisch opstellen tegenover pop-ups, 'u heeft gewonnen' mailtjes, zaken waarbij je wachtwoorden of rekeningnummers moet invoeren, vrienden die je alleen kent van de netwerksite, enz. Wees voorzichtig wat je deelt en met wie ![]() |
|
|||
|
|||
Ziekelijk
Het maakt mij ziek als ik hoor dat zulke 50-jarige mannen zich voordoen als 15-jarigen om zo naaktfoto’s of dergelijke te verkrijgen van 14-16-jarige meisjes. 532 klachten van wanpraktijken doen mij echt verstomd staan, wetende dat er zoveel controle is om zulke wanpraktijken te doen verdwijnen.
Ondanks de menige waarschuwingen die je krijgt vanuit allerlei mediakanalen, laten mensen zich nog steeds verleiden tot het geven van paswoords op e-mails die je niet kunt vertrouwen. Wanpraktijken uit zich echt op allerlei manieren. Zo zette ik onlangs iets te koop via kapaza. Ik kreeg steeds e-mails toegestuurd om mijn item op te sturen via de post zodra het item aankwam bij de ontvanger, zou deze het verschuldigde bedrag via PayPal betalen. Nog een voorbeeld van zo’n onbetrouwbare internetservice. Jammer genoeg laten nog steeds TE veel mensen zich overhalen tot zulke wanpraktijken. Deze categorie is dan meestal de labiele categorie van de bevolking. Ik vind dat er meer campagnes mogen gevoerd worden die tegen deze handelingen/wanpraktijken ingaan. |