|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
extra toets voor aanstaande leraren in Nederland
Studenten op lerarenopleidingen en pabo's moeten vanaf volgend jaar aan het einde een kennistoets afleggen. Dat staat in de zogeheten Kennisbasis die de HBO-raad heeft gepresenteerd.
Docenten in spe krijgen voortaan aan het eind van hun propedeuse en aan het slot van hun opleiding een toets waarin hun kennis wordt getoetst. Wie daarvoor zakt, kan niet als leraar aan de slag. Verder is bepaald dat pabostudenten per week minimaal vijf uur aan rekenen en vijf uur aan taal moeten besteden. Op de tweedegraadslerarenopleiding wordt de helft van de tijd besteed aan vakkennis en de andere helft aan didactiek |
#2
|
|||
|
|||
Jeeeuhj, zo zal het tekort aan leerkrachten "nog gemakkelijker opgevuld" geraken...
Als je doorheen je studies geraakt, d.w.z. op een eerlijke manier slaagt voor je eindexamens, dan wil dat toch wel zeggen dat je geschikt bent om de job van je studie uit te oefenen? Je moet natuurlijk wel voldoende gemotiveerd zijn... |
#3
|
|||
|
|||
Straf dat ze hier een test voor gaan doen, maar langs de andere kant.. Is het niet belangrijk dat je op het einde van je opleiding voldoende vakkennis hebt? Hier kan het toch dat je op het einde van je studieloopbaan slaagt en eigenlijk nooit erdoor bent geweest voor je vak (denk maar aan de buispunten). Kent men dan de leerstof voldoende?
|
#4
|
|||
|
|||
Geen kans voor niet-geslaagden + geen geloof hun groei?
Ik vind het op het eerste zicht ook een beetje onnuttig aangezien we er toch een opleiding voor volgen en aangezien er ook, zoals Anne reeds heeft aangehaald, examens zijn die bepalen of je de leerstof al dan niet goed beheerst. Daar dienen ze tenslotte toch voor?! Ik kan misschien wel begrijpen dat sommigen met de hakken over de sloot (of misschien een beetje geluk met de vragen hadden) er nog net door geraken en leerkracht worden, maar eigenlijk net niet voldoende kennis bezitten. Maar dat is toch ook normaal, want in het begin heeft niemand als leerkracht reeds alle kennis verworven, dat is onmogelijk, de ene zal wel al wat meer kennen dan de andere, maar je leert eigenlijk pas (het meeste) wanneer je ervaring kan opdoen, dus wanneer je al een enkele jaren echt mag "lesgeven" op een school. Wanneer mensen het dan in hun hoofd krijgen om nog eens een "test" af te nemen om te zien of je wel of niet mag gaan lesgeven, vind ik dat ik terecht mag zeggen dat deze mensen gewoon de kansen afnemen van de niet-geslaagden. Zij willen dan de capaciteiten niet inzien (en die hebben ze, anders zouden ze niet zijn afgestudeerd) en zij negeren het feit dat mensen enorm veel kunnen (bij-)leren op het "echte werk". Ik weet uit mijn middelbare schooltijd ook wel dat we van bepaalde leerkrachten vonden dat ze niet goed konden les geven, en dat is misschien wel jammer, maar dat heb je niet alleen bij leerkrachten, in alle beroepen zijn er wel mensen die iets geschikter zijn voor dat beroep dan anderen, dus dan kan men zo alle opleidingen afgaan natuurlijk.. Dan moet men bij alle opleidingen die gericht zijn op een beroep, op het einde een "test" doen, en waar gaan we dan naartoe... En wat is dan nog het oorspronkelijke nut van zo'n test?
|
#5
|
||||
|
||||
Citaat:
BRON???!!!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#6
|
||||
|
||||
Pabo-studenten krijgen meer les in taal en rekenen
Pabo-studenten krijgen meer les in taal en rekenen
Den Haag, 7 dec. Pabo-studenten krijgen met ingang van volgend collegejaar aanmerkelijk meer les in taal en rekenen. Het aantal uren les in de kernvakken taal en wiskunde-rekenen gaat naar vijf per week per vak in het eerste jaar. Nu is dat aantal op sommige pabo’s minder dan één uur per week. De nieuwe eisen staan in de zogeheten Kennisbasis die vandaag is gepresenteerd door de HBO-raad. Aanleiding voor het vastleggen van de basis is de aanhoudende kritiek op de lerarenopleidingen, aldus de HBO-raad. Het kennisniveau van pabo-studenten moet omhoog, zodat zij basisschoolleerlingen taal- en rekenonderwijs van hoger niveau kunnen geven. De studenten worden op die kennis getoetst, zowel na de propedeuse als na de hele opleiding. Het is de bedoeling dat de bestaande instaptoetsen voor pabo-studenten komen te vervallen, ook al door de verscherpte exameneisen op middelbare scholen vanaf 2014. Die moeten het kennisniveau van havisten en vwo’ers opkrikken. Aanpassing van curriculum Tien uur reken- en taalles zorgt voor een „aanzienlijke toename” van de studielast voor pabo-studenten, zegt de HBO-raad. Daarom zal het curriculum op de pabo moeten worden aangepast. „Dat is onvermijdelijk”, zegt Judith Kivits, beleidsadviseur lerarenopleidingen bij de HBO-raad. Eén mogelijkheid daartoe is het verlengen van de pabo-opleiding, omdat vier jaar dan niet genoeg is. Een andere optie is het schrappen van andere vakken. Of, zoals staatssecretaris Van Bijsterveldt (Onderwijs, CDA) al eerder opperde, een specialisatie van onder- en bovenbouw op de pabo. Nieuwe eisen tweedegraadsleraar In totaal bieden 26 hogescholen 50 pabo-opleidingen aan. Gezamenlijk hebben zij zo’n 29.000 studenten. De Kennisbasis is opgesteld door deskundigen binnen en buiten lerarenopleidingen. Hierin is vastgelegd wat een aanstaande leraar moet kennen en kunnen. Ook voor de opleidingen tot tweedegraadsleraar (bevoegd voor het vmbo en de onderste drie klassen van havo en vwo) zijn nieuwe eisen vastgesteld, zonder wijzigingen in het curriculum. NRC, 07-12-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |