actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Rusland
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 5th December 2009, 18:20
annelies.peelaers annelies.peelaers is offline
Registered User

Meer dan honderd doden na brand in Russisch café

De dodentol na de brand in een café in de Russische stad Perm is opgelopen tot 109. 98 mensen stierven ter plaatse, 11 anderen bezweken aan hun verwondingen in het ziekenhuis. De politie heeft de twee eigenaars van de bar opgepakt. Een van hen blijft ontkennnen dat de brand ontstond door onvoorzichtig gebruik van vuurwerk.

De brand in het café ontstond na een ontploffing van vuurwerk. Uit eerste vaststellingen blijkt dat het café niet in orde was op het vlak van brandbeveiliging.

'140 slachtoffers zijn opgenomen in het ziekenhuis. 85 van hen zijn er bijzonder erg aan toe', verklaarde de minister van Gezondheid van het district Perm, Dmitri Trichkine. 'De gewonden hebben tweedegraads brandwonden en zijn geïntoxiceerd door koolstofmonoxide.'

Er worden twee vliegtuigen met materiaal om brandwonden te verzorgen worden naar Perm gestuurd. Volgens de gegevens van de minister van Binnenlandse Zaken Raschid Nurgalijew zijn er geen buitenlanders bij de slachtoffers.

Vuurwerkfonteinb
Op Russische televisiezenders waren al beelden te zien van de tragedie. Daarop is te zien hoe de vonken van een vuurwerkfontein een plastic zeil in brand zetten. Het vuurwerk was enkel geschikt voor gebruik in open lucht, en mocht binnen niet worden gebruikt.

p het moment van de brand waren er 250 gasten aanwezig in het café. De Russische premier Vladimir Putin heeft verklaard dat de schuldigen streng gestraft moeten worden. 'Deze catastrofe moet zorgvuldig onderzocht worden', aldus Putin.

Paniek

Het hoge aantal gewonden, minstens 130, zou ook te wijten zijn aan de paniek die uitbrak toen de brand ontstond. Na een eerste onderzoek bleek dat het café geen ramen en slechts één uitgang heeft.

De Russische televisiezender Vest-24 toonde beelden van op elkaar gestapelde lijken op de straat. De Russische president Dmitri Medvedev heeft voor komende maandag een dag van nationale rouw afgekondigd.

Bron: Het Nieuwsblad online

Grote ramp, zal ik maar zeggen. Dit eist een grondig onderzoek over hoe de brand nu eigenlijk is ontstaan, maar ik denk dat het toch al wel zeker is. Het feit dat het café maar 1 uitgang had en geen ramen baart me ook wel zorgen. Is er dan nooit eerder controle geweest in dit café wat brandveiligheid betreft? Duidelijk niet; ook al omdat het artikel zelf zegt dat de brandveiligheid niet in orde was! Ik denk dat hier dan toch wel verandering in zal (moeten) komen. Het aantal doden is vrij groot, en ik denk dat een dag van nationale rouw hier wel te pas komt.
Met citaat antwoorden
Oud 6th December 2009, 15:04
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User

Meer dan honderd doden na brand in Russisch café

Ik wil niet op de feiten vooruitlopen, maar uit de eerste gegevens blijkt dat de veiligheidsvoorschriften weeral niet nageleefd werden. Zowel op gebied van het café als inzake het gebruik van vuurwerk. Het is heel erg dat er dan zoveel slachtoffers vallen! Als je de uitbater bent van een onderneming moet je in orde zijn met de veiligheidsvoorschriften, dat is in het belang van de klanten! Zo kan je situaties zoals in het Russisch café vermijden. Daar wil ik dan nog aan toevoegen dat de overheden die dit moeten controleren ook meer controles moeten uitvoeren zodat het aantal ondernemingen die niet in orde zijn op gebied van veiligheidsvoorschriften sterk teruggedrongen zal worden.
Met citaat antwoorden
Oud 6th December 2009, 19:01
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User

Typisch Rusland

Dit artikel is eigenlijk een artikel dat als boecht wordt beschouwd. Ik zou het echter zelf gepost hebben, indien niemand mij voor was. Omdat de clue achter dit artikel wel van groot belang is, vind ik.

Rusland staat in mijn ogen voor een verval van regels en normen. Gisterenavond is mijn visie over Rusland nogmaals bevestigd.

Dit artikel doet mij denken aan het gelijkaardige ongeval van 1994 in België.

Veel mensen denken eraan om op oudejaarsavond te gaan feesten, ze denken er niet aan dat ze op nieuwjaarsdag ‘wel eens weg kunnen zijn.’ 15 doden vielen er op 31 december 1994 in het Switel hotel.

"Het Switel-hotel aan het Antwerpse Kievitplein blijft ontegensprekelijk gekoppeld aan de dramatische oudejaarsavond, 31 december 1994, toen omstreeks 22u50 brand uitbrak in de aanpalende feestzaal van het hotel. De aangebrachte feestdecoratie vatte vuur wat de vele feestvierders fataal werd. De balans was bijzonder zwaar; 15 mensen kwamen om het leven en er waren 164 zwaargewonden.

In oktober 2003 werd door het Antwerpse stadsbestuur een vergunning afgeleverd om over te gaan tot het slopen van het hotel."

Wat mij terug brengt tot het artikel van Rusland is dat het "Het Kreupele Paard", zo heet(te) de discotheek, niet in orde was met de brandveiligheid. Het Switel hotel was ook niet in orde met de brandveiligheid. Het eiste de levens van 109 en 15 doden.

Wat jammer is aan deze zaak, naast de 109 en 15 doden in Antwerpen, is dat de gewonde slachtoffers waarschijnlijk niet vergoed zullen worden voor de geleden schade. Zo was het in 1994 bij het Switel hotel en ik vermoed, aangezien Rusland een 'erger' systeem hanteert dan België, dat de gewonden in Rusland zeker niet vergoed zullen worden. De gewonden van het Switel-ongeluk werden niet vergoed onder de regel: "Je betreedt steeds een gebouw op eigen risico." Dit vind ik 'flauwekul'. Als klant weet je niet of de eigenaar in orde is met de brandveiligheid.

De discotheek in Rusland had geen nooduitgangen. Dit kan in mijn ogen niet. In België hebben alle discotheken 1 of meerdere nooduitgangen. Als ik me vergis, hoop ik dat de uitzonderingen al vanaf vandaag begonnen zijn met het maken van nooduitgangen.

Het is raar dat deze discotheek vergunningen kreeg. Ik durf zelfs het woord corruptie in de mond te nemen om in deze situatie enige logica te brengen. Het zou mij niet verbazen dat er corrupte praktijken en handelingen gebeuren in Rusland.

Ik kan moeilijk begrijpen hoe de eigenaar op het idee is gekomen om vuurwerk binnenin de discotheek te gebruiken. Dit kan in mijn ogen niet. TENZIJ de nodige noodmaatregelen (evacuatieplan, nooduitgangen) genomen worden en er voldoende veiligheid en ruimte is. Op Reverze (Sportpaleis) wordt er ook vuurwerk gebruikt. Weliswaar worden hier de nodige veiligheidsnormen nageleefd. In het Sportpaleis zijn er ook voldoende nooduitgangen en is er voldoende ruimte zodat de 'fuifgangers' sneller naar buiten kunnen voor de rook hen belemmerd om te vluchten. In een kleine ruimte vind ik dat vuurwerk niet binnen mag gebruikt worden, elke 'normaal-denkende' mens zou dit moeten weten.

Laatst aangepast door Catharina.Michiels : 6th December 2009 om 19:05.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:36.