|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Jongeren schamen zich voor bepaalde merken
Jongeren schamen zich voor bepaalde merken
Jongeren kennen taboemerken waarmee zij niet geassocieerd willen worden. Jorge Labadie, eigenaar van brand consultancy 37oCelsius en verbonden aan organisatieadviesbureau Plimenten.com, ondervroeg studenten aan de Universiteit van Amsterdam naar de merken waar ze niet mee gezien willen worden. In aflopende volgorde leverde dat de volgende top-10 op: Zeeman, Euroshopper, V&D, Lonsdale, Dacia/Skoda, Wibra, Lidl, Aldi, Pimkie, Viagra en Coca Cola light. Vooral goedkope kledingmerken blijken schaamte op te roepen. Als een merk een taboemerk is geworden, zijn er verschillende strategieën mogelijk, van evolutie tot revolutie. Zeeman bedient zich van `involutie`: het merk blijft zichzelf, zodat het in goede tijden gemiddeld verkoopt en in slechte tijden uitstekend. Verder kan een recessie een merk uit de taboesfeer halen. Zo zijn Lidl en Aldi de laatste tijd stukken populairder geworden door handig gebruik te amken van het veranderde consumptiepatroon. Revolutionair is de aanpak van de brillenwinkel Brilmij. Het merk had een stoffig imago dat deed denken aan ziekenfondsbrilletjes, maar heeft zich omgevormd tot het populaire Pearle. De rebranding was uiterst succesvol. Bron: Information that works (www.express.be) Mening: Ik denk dat dit artikel grotendeels wel waar is. Er hangt bij jongeren toch zo'n taboe over bepaalde winkels. ''Gij ga toch ni winkele in den Wibra zekers!?'' Dit fenomeen is niet van de laatste jaren, maar al langer bezig. Zelf begrijp ik niet goed waarom er zo'n sfeer rond die winkelketens moet hangen. Aldi bijvoorbeeld, leveren in mijn ogen kwaliteitsvolle producten tegen een lage prijs. Wat wil je meer als consument? Deze winkels (zoals Aldi en Lidl) zijn vooral populair geworden door de crisis. Dan vermelden ze ook enkele kledingsmerken in het artikel, zoals Londsdale, geassocieerd met 'gabbers'. Je draagt toch zelf wat je wilt? Wat ik dan volledig niet begrijp is dat Coca Cola Light ertussen staat, zo'n wereldbekende producent, die niet geliefd is bij jongeren? Vreemd... |
#2
|
|||
|
|||
Misschien wordt coca cola light meer geassoccieerd als cola voor vrouwen. Dat merk je toch in de reclame die ze ervoor maken. Zwetende kerel die het bureau binnenvalt en vrouwen die achter hun desk zitten en allemaal 'oh' gaan.
Als ja dan gaat zien naar coca cola zero, 'a taste of life as it should be' . Chocolate sauce, or whipped cream, en dan die kerel die daarop op 'both' op antwoord.Dan merk je toch wel dat dit meer voor mannen bestemd is. Ook al is de inhoud zo goed als hetzelfde. |
#3
|
|||
|
|||
Yannick, ik kan je volgen over je verontwaardiging over Coca Cola Light. Ik kan me eveneens niet inbeelden dat sommige mensen daar liever niet mee gezien worden. Het is juist een echt merk, waardoor ik zou veronderstellen dat men liever met een Coca Cola Light rondloopt dan met een Light Cola van River ofzo... Toch zou ik me absoluut niet schamen wanneer ik met producten van Aldi of Lidl over het straat moet lopen. Veel van die zaken zijn gewoon weg lekker en daarbij goedkoop, soms zijn de 'nep'-varianten zelfs lekkerder dan hun broertjes uit de Delhaize/GB/... Zo zijn de XL-koeken van Aldi bijvoorbeeld bangelijk en wie proeft nu het verschil tussen een Leo en een Olé, of een Cha-Cha en een Caramba? Op vlak van frisdrank zijn wel opmerkelijke smaakverschillen waar te nemen, maar sommige mensen zullen alicht liever de goedkopere varianten lusten dan de dure merken...
Wel kan ik me inbeelden dat niet iedereen even graag laat merken dat hij/zij bepaalde zaken in de Zeeman koopt. Zo kocht ik deze zomer bijvoorbeeld een kleedje in de Zeeman, en ik heb het in de winkel nog in mijn handtas gestoken. Mensen op straat moesten van mij niet weten dat ik het gekocht had, maar toen ik achteraf bij mensen op bezoek kwam, dan hoorde ik iemand zeggen: "Hé, ik heb dat kleedje ook, 't komt van de Zeeman." Dus abnormaal is het zeker niet! |
#4
|
|||
|
|||
@ Bomoris: De inhoud van Coca Cola Light en Coca Cola Zero smaakt zooo verschillend!! =)
|
#5
|
|||
|
|||
Hier ben ik niet door geschrokken. Ik weet nog in de lagere school waren de merken ook belangrijk. Als je geen 'merk' droeg hoorde je er niet bij. Dit is wel jammer, want voor sommige mensen is het niet evident om rond te komen. Zeker in tijden van crisis moeten de mensen het met heel wat minder doen dan andere mensen. Ik vind daarvoor hoef je je niet te schamen. Maar in de puberteit is het niet makkelijk, want dan wil je stoer zijn en wil je uitpakken met de dingen die je hebt. En dan is het 'cool' om te zeggen dat je een t-shirt hebt van Armani in plaats van eentje van de zeeman. Nu toen ik cola light zag staan in het lijstje, was ik wel even geschrokken. Cola light is een drankje dat heel veel gedronken wordt, en heb nog nooit iemand daar een opmerking over horen geven.
|
#6
|
|||
|
|||
Zelf heb ik ook al mogen ondervinden dat sommige merken als taboe worden beschouwd. Het viel mij op mijn vorige school op, dat als men iets in een zak mee naar school moest nemen dit voornamelijk zakken waren van winkels zoals Zara, Bobo, Mer du nord,… zakken van winkelketens zoals Zeeman, Wibra, Aldi of Lidl zag je bijna nooit. Het lijkt wel alsof de plastic zak waarmee je rondloopt een stempel op je drukt. Waarom is het zo erg om spulletjes bij Zeeman te kopen? Daar vind je ook leuke dingen voor weinig geld. Ik ga echt geen 25€ betalen aan iets wat je in zulke winkels aan 5€ kan vinden. Net zoals Yannick begrijp ik ook niet echt waarom Coca Cola Light in het lijstje wordt opgesomd. Misschien is het waar wat Bo zegt, namelijk dat Coca Cola Light als drank voor vrouwen bestempeld wordt.
|
#7
|
|||
|
|||
groot gelijk bo! Reclame beďnvloedt de gedachten van de mensen. Dit is niet alleen bij Coca Cola het geval. Ook een mooi voorbeeld is de 'dyson' stofzuiger, waarvan tijdens de reclamespot wordt gezegd dat men hem niet hoort tijdens het stofzuigen, en toch maakt het nog altijd een hels lawaai. De mensen hebben altijd het beste van het beste nodig en dit zal vrees ik niet snel veranderen..
|