actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 30th November 2009, 11:50
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User

Professor kweekt varkensvlees in lab

Professor kweekt varkensvlees in lab
NVT - Wetenschappers van de universiteit van Eindhoven kweken kunstmatig varkensvlees in hun laboratoria.

Het team van professor Mark Post oogst cellen uit spierweefsel van een levend varken. Die zogenaamde myoblasten zetten ze uit in een glazen schaal met een voedselbad dat ze halen uit foetussen van andere dieren. Vervolgens gaan deze cellen zich snel delen, wat kunstmatig spierweefsel oplevert.

Post heeft nog niet geproefd van zijn in-vitrovarken maar geeft toe dat zijn 'vlees' er nog allesbehalve appetijtelijk uitziet: 'In de natuur bewegen varkens veel en dat levert steviger en smakelijker hammen op. Als we erin slagen ons kunstvlees voortdurend te stretchen, zal dat eveneens steviger weefsel opleveren.' Hij wil het voedselbad ook vervangen door een volkomen kunstmatige oplossing.

De wetenschapper is ervan overtuigd dat zijn 'vlees' over vijf jaar op de markt zal komen, in eerste instantie als vulling van worsten en andere bereide vleeswaren. Zijn onderzoek wordt overigens gesponsord door een worstenmerk én door de Nederlandse overheid.

Het grote voordeel van in-vitrovarkens is dat ze geen methaan afscheiden, een zeer schadelijk broeikasgas. De vleesindustrie speelt een belangrijke rol in de opwarming van de aarde.

De dierenrechtenbeweging Peta - de Nederlandse tegenhanger van Gaia - is opgetogen over het vooruitzicht dat op termijn vlees niet langer gelijk zal staan aan dode dieren. Maar veeartsen waarschuwen dat het grote publiek moeilijk overtuigd zal kunnen worden van de voordelen van kunstvlees.

BRON: Het Nieuwsblad 30/11/2009

Dit artikel verbaast me helemaal niet. De wetenschap blijft maar evolueren. De varkenskwekers en slachterijen zullen wellicht niet zo tevreden zijn bij het vernemen van dit nieuws. Als dit vlees op de markt zou komen is dit niet erg positief voor hun portemonnee. Wel kan dit misschien op lange termijn helpen om voedseltekorten uit de wereld te helpen. Maar ik vermoed dat die technologie daar momenteel nog iets te duur voor is.
Het zou, volgens dit artikel, goed zijn voor het milieu. Dit kan ik uiteraard alleen maar toejuichen. Maar is het wel gezond voor de mens zelf?
Met citaat antwoorden
Oud 30th November 2009, 11:59
An.Broeckx An.Broeckx is offline
Registered User

Het zou mij verbazen wanneer dit gezond is voor de mens. Ik heb hier echt wel sterk mijn twijfels bij.
Het mag dan nog zo goed zijn voor het milieu en de oplossing zijn voor armoede in ontwikkelingslanden. Maar wat gaat er boven een lekker stuk vlees van een écht dier?
Met citaat antwoorden
Oud 30th November 2009, 17:54
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door An.Broeckx
Het zou mij verbazen wanneer dit gezond is voor de mens. Ik heb hier echt wel sterk mijn twijfels bij.

Waarom zou dit niet kunnen?
Hoe worden spieren in het lichaam gevormd: spiercellen delen zich.
Hoe worden spieren gevormd in het petrischaaltje van de professor: spiercellen delen zich.
Exact hetzelfde proces, met normaal gezien exact hetzelfde resultaat.
Probleem is inderdaad wel nog dat alle organellen (onderdelen) in spiercellen in het lichaam door opspannen van de spier gaan vergroten. Dat heeft blijkbaar gevolgen voor de smaak en de structuur van het vlees, maar voor de gezondheid maakt dat echt niets uit volgens mij. En de wetenschappers denken binnen onbepaalde tijd in staat te zijn om de spieren kunstmatig te 'trainen'.

Trouwens, als een TEAM van WETENSCHAPPERS beweert dat het even gezond, waarom zou je dan twijfelen? Een beetje kritische zin is belangrijk, maar te sceptisch zijn is ook voor niets nodig.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:39.