|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Protest op Brussels Airport tegen te zware bagage
Op verschillende Europese luchthavens houden de transportvakbonden vrijdag een actie om te protesteren tegen de te vaak zware koffers van de reizigers. Ook in Brussels Airport uiten de bonden hun ongenoegen.
De arbeiders die de bagage moeten laden en lossen, krijgen steeds vaker te kampen met rugpijn, pijnlijke gewrichten en hernia's. Hierdoor moeten ze steeds vaker ziek thuis blijven. De vakbonden trekken nu aan de alarmbel en eisen dat bagagestukken voortaan nog maar maximaal 23 kilogram mogen wegen, op termijn zelfs 15 kilogram. In Zaventem worden onder meer pamfletten en solidariteitsstickers uitgedeeld. De Belgische manifestatie maakt deel uit van de internationale actie 'Pack Less'. bron : Gazet van Antwerpen eigen mening : Het feit dat bagages te zwaar zijn waardoor de arbeiders die ze moeten laden en lossen zware rugklachten hebben en veel ziekteverlof moeten nemen is inderdaad een probleem. Op luchthavens was er al een maximum gewicht voor de bagages waar de reizigers zich aan moeten houden, wanneer ze dit niet doen zouden deze een boete moeten krijgen. Ze kunnen beter een extra koffer meenemen in plaats van deze zo vol te laden. Of de mensen hun eigen koffer laten inladen. Langs een andere kant is dit wel begrijpbaar , mensen moeten extra bij betalen voor hun koffers waardoor een logische oplossing is om deze overvol te laden . |
#2
|
|||
|
|||
Het is natuurlijk wel zo dat sommige bagages heel zwaar zijn en dat kan voor rugklachten zorgen. Maar is het ook niet zo dat die klachten vooral komen door een slechte houding bij het oppakken van al die bagages? En wat als mensen bijbetalen voor extra bagages? Dan hebben ze plots geen rugklachten meer ofzo. Ze zouden bij de luchthavens beter zorgen voor een goede houding en misschien een hulpmiddel om zware bagages optepakken voorzien.
|
#3
|
||||
|
||||
maximum 15 kilogram is een lachertje, met een paar boeken, wat toiletartikelen, kledij, misschien een elektronisch voorwerp.. voor je het weet zit je erover als je een lange tijd op reis gaat.
Ik ken de industrie goed genoeg om te weten dat het niet enkel van de bagages te tillen is dat men rugklachten krijgt. Cargo 'in bulk' laden (nt containers of vliegtuigpaletten) daar zijn dikwijls stukken bij van 40-50 kilo, een totaal van een ton of meer. Die mensen moeten vaak met weinig volk een vliegtuig lossen, en met de tijdsdruk erbij zie je dan dat ze zelfstandig zware stukken gaan manipuleren. Zelfde om die voorwerpen uit de 'calle' te verslepen naar de transportband toe, dit is ook zware labeur. Stukken van 80 kilo zijn hier geen uitzondering. Vanaf 100-150kg per stuk worden ze aan de deur geladen en gebruikt men vorklift natuurlijk. Meer werk presteren met minder volk I guess. Aandeelhouder wint |
#4
|
|||
|
|||
Wouter maakt een terechte opmerking over de mensen die cargo-vluchten moeten laden. Ook hun werkomstandigheden zouden herbekeken moeten worden. Ik vind echter wel dat we het werk van de arbeiders die de bagage van de reizigers in en uit het vliegtuig moeten krijgen niet mogen banaliseren.
Hoe je het ook bekijkt: 't is zware labeur! Bovendien is de actie niet gericht op het maximum gewicht aan bagage dat je mag meenemen. Wel op het maximum gewicht dat je per koffer mag aangeven. En ja, het is voor de reiziger een extra kost van een extra koffer te moeten kopen, en ja, hoe meer koffers hoe groter het risico dat er eentje niet op bestemming arriveert. Maar kom, het is toch een kleine "inspanning" om de werkomstandigheden te helpen verbeteren. Hopelijk resulteert de actie in betere omstandigheden voor alle arbeiders (zowel voor bagage-handling als cargo). |