|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Treinverkeer bijna volledig lamgelegd door bonden
Treinverkeer bijna volledig lamgelegd door bonden
Sinds 22 uur woensdagavond hebben de spoorbonden het werk neergelegd. Gedurende 24 uur rijden er zo goed als geen treinen. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers is niet te spreken over de treinstaking waarvan de reizigers de dupe worden. Unizo-topman Karel Van Eetvelt noemt het een "asociale overreactie van de vakbonden". Hij wil dat er een stakingsverbod komt tijdens de ochtendspits en de avondspits. Herstructurering De spoorvakbonden zijn tegen het voorstel om van de goederenafdeling B-Cargo, die verlies maakt, een apart filiaal te maken. Ook de geplande herstructurering zit de bonden dwars. Dinsdagavond zaten vakbonden en directie nog samen, zonder resultaat. "We willen nu echt wel duidelijkheid in dit dossier, want met deze manier van werken staken we elke week tot in april", aldus Jos Digneffe van de socialistische vakbond ACOD. Bron : http://www.gva.be/nieuws/binnenland...oor-bonden.aspx 4/11/’09 Dit is wel een heel drastische beslissing maar ergens snap ik dit wel. De mensen willen een antwoord en ze zullen dit zo waarschijnlijk wel sneller krijgen op deze manier. Maar heel veel van mijn vriendinnen gaan met de trein naar school in Antwerpen. Zij zullen nu de bus moeten nemen en dat duurt voor hen langer, en die uren komen niet overeen met hun lesuren. Ook de mensen die met de trein naar hun werk gaan ondervinden hier last van. Het is zeker geen ideale reactie van de bonden. |
#2
|
|||
|
|||
Gevolg:
Treinstaking kost 100 miljoen euro Gisteravond om 22u begon er een staking van de spoorbonden waardoor er vandaag nauwelijks nog treinen rijden. De kosten van de 24 urenstaking kunnen volgens deskundigen oplopen tot 70 miljoen en mogelijk zelfs 100 miljoen euro. Een exacte berekening is bijna niet te maken, maar 365.000 pendelaars moeten op een andere manier dan gewoonlijk op hun werk raken. “De doorsnee afstand die een pendelaar in België aflegt, bedraagt zowat 50 km. Als we uitgaan van een gemiddelde kostprijs van 20 cent per kilometer, komen we voor al die reizigers al op 36,5 miljoen euro”, zegt de Antwerpse transporteconoom prof. Evrard Claessens. Toename wegverkeer Toename wegverkeer De werkgeversorganisatie Unizo rekent voor dat de NMBS door de staking 5,08 miljoen aan overheidsdotatie laat liggen. Daarbij komt een fikse toename van het wegverkeer. Als alle pendelaars die door de staking worden getroffen de auto nemen, neemt de kans op files met 30 tot 50 procent toe, zegt het Vlaams Verkeerscentrum. “In het ergste geval rijden er tot 15 procent meer auto’s en lopen de files op tot een uur of zelfs anderhalf uur”, aldus Hajo Beeckman. Dat tijdverlies kost nog eens tientallen miljoenen. Hij raadt aan de auto zoveel mogelijk thuis te laten. Unizo eist nogmaals een minimale dienstverlening. Bron : http://www.gva.be/nieuws/binnenland...ljoen-euro.aspx 5/11/'09 Mening: Het was inderdaad een drastische beslisssing. Het antwoord zal, hopelijk, ook sneller komen. Maar op één dag tot 100 miljoen euro verkwisten, voor een antwoord, vind ik toch net iets te drastisch. Dit samen met het aantal slachtoffers en de extra files.. het zou niet mogen gebeuren. |
#3
|
|||
|
|||
'Spoorstaking goed opgevolgd'
BRUSSEL - De 24 urenstaking bij de NMBS die gisteren om 22 uur begon, wordt zeer goed opgevolgd volgens Pierre Lejeune, nationaal secretaris van ACOD Spoor. 'Alles staat stil', verklaarde de vakbondsman vanmorgen in het station Brussel-Zuid. De files op de weg begonnen vanmorgen iets vroeger, maar zijn niet langer dan op een gewone werkdag.
Door de spoorstaking waren er zoals voorspeld meer auto’s op de weg dan gewoonlijk tijdens de herfstvakantie, maar rond 9 uur verbeterde de verkeerssituatie. 'Het blijft wel druk', waarschuwt Hajo Beeckman, woordvoerder van het Verkeerscentrum Vlaanderen. Enkele ongevallen met blikschade en het gure regenweer veroorzaakten bovendien extra hinder voor het verkeer tussen Gent en Brussel. Klassieke avondspits Voor donderdagavond verwacht Hajo Beeckman een klassieke avondspits. Hij raadt automobilisten aan om niet op hetzelfde moment naar huis te vertrekken. Geen treinen 'Er rijden geen treinen', bevestigt Jochem Govaerts van de NMBS. 'Er is nog een ploegwissel om 14u deze middag, maar ik verwacht niet dat dit iets aan de situatie zal veranderen.' 'Vanaf donderdagavond 22 uur moet het treinverkeer normaal gezien hervatten, maar dan zullen de treinen zeker nog niet vlot rijden. Achtergebleven treinen blokkeren dan de perrons nog', voorspelt Frederik Petit van Infrabel. Vrijdagochtend zou het treinverkeer opnieuw volgens schema moeten verlopen. Ook internationaal treinverkeer verstoord Ook het internationale spoorwegverkeer is ernstig verstoord. De Thalys zou niet rijden en de Eurostar en TGV worden beperkt tot Lille Europe. De Duitse treinen rijden niet verder dan Aken. Aanleiding tot de staking van het gemeenschappelijk vakbondsfront is de vrees van de bonden voor een herstructurering binnen de vrachtdivisie (B-Cargo) en de filialisering van die afdeling. Bron : De Standaard - 05/11/2009 Mening : Ik vind dat deze staking voor meer hinder zorgt dan een oplossing kan brengen voor de zorgen van de vakbonden. Alleen nog maar te denken aan alle studenten die elke dag naar Antwerpen pendelen voor hoeveel problemen dit voor hen zorgt. In het artikel staat ook dat de treinen donderdagavond nog niet vlot zullen rijden dus eigenlijk duurt de staking zelfs nog langer dan 24u. Vanaf vrijdagmorgend zou alles terug normaal moeten verlopen. Ik vind dat men door deze staking de werkende, studerende, ... mensen ook straft die niets aan de situatie van de NMBS kunnen doen. |
#4
|
|||
|
|||
spoorstaking schandalig
ik vind die staking gewoon weg schandalig. Ze willen dat meer en meer mensen het openbaar vervoer nemen maar waarom zouden we dat doen? het openbaar vervoer kun je tegenwoordig niet meer vertrouwen. Ik pendel vanaf dit jaar ook bijna elke dag om op school te geraken, het school is nu iets meer dan een maand bezig en ik ben dat al zo moe. bussen komen nooit op tijd, hierdoor mis ik soms mijn aansluiting met mijn trein. als de bussen eens op tijd zijn, zijn het de treinen wel die weer vertraging hebben. zo is het elke dag wel iets. ik vind dat je het openbaar vervoer gewoon niet meer kunt vertrouwen en nu gaan ze nog eens staken ook, waardoor weer heel veel mensen in problemen komen om op tijd op hun werk of school te geraken.
|
#5
|
|||
|
|||
NMBS moet pendelaars vergoeden
"NMBS moet pendelaars vergoeden"
De NMBS moet de pendelaars en ondernemers vergoeden voor de 24-urenstaking, die vanavond begint, want het is niet aan de ondernemers om tijdens een crisis op te draaien voor de NMBS. Dat heeft het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) in een persbericht bepleit. Zoals Unizo en VBO kan het NSZ evenmin begrip opbrengen voor de spoorstaking. Na Unizo vraagt ook het NSZ minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere (CD&V) om een gegarandeerde dienstverlening op poten te zetten in België, zoals in Frankrijk, Duitsland en Italië. Vergoeding Ondernemers verwachten dat hun personeel donderdag aanwezig is en moedigen daarom dikwijls het carpoolen aan, maar van een extra woon-werkverkeervergoeding voor de werknemers is er meestal geen sprake. "Het is aan de NMBS zelf om de pendelaars te vergoeden", redeneert het NSZ. "Bedrijven en hun werknemers tellen heel wat belastinggeld neer voor de instandhouding van (semi)overheidsbedrijven en dus hebben ze recht op een minimale dienstverlening." Heel wat ondernemers moedigen volgens het syndicaat het openbaar vervoer aan en betalen tussen de 75 en 100 procent van het treinabonnement terug. "Zolang de dienstverlening niet verbetert en er geen minimale dienstverlening bestaat, zal het aantal reizigers niet stijgen", aldus het NSZ. "Het wordt tijd dat de NMBS haar bedrijf runt zoals het moet." (belga/dea) bron : het laatste nieuws (http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...vergoeden.dhtml) Mening: Ik vind dat de ondernemers groot gelijk hebben. Want uiteindelijk betalen wij hiermee voor, via de belastingen. Als ze willen staken, moeten ze de treinreizigers hier niet onder laten lijden. Want zo komen de werknemers te laat op hun werk, en worden ze minder betaald. Ze zouden dus de mensen die staken, niet moeten betalen. En de treinreizigers terugbetalen voor die ene dag. |
#6
|
|||
|
|||
En een staking waarbij alle reizigers gewoon gratis de trein op mogen, een hele dag lang? Dat voelen de bazen ook in hun portemonnee en je doet de reizigers er nog een geste mee ook.
Oké, dit is misschien ook niet dé ideale oplossing (chaos door massa's reizigers die van deze 'actie' willen profiteren, te druk voor het personeel...), maar ik zie niet in waarom een staking zoals vandaag de manier is om een punt te maken. Waarom moet het altijd de reizigers treffen? En de NMBS had al zo'n slecht imago bij zijn 'klanten'... |