actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2009, 09:12
Yves.Van.Sande Yves.Van.Sande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 6
Gevolg:

Treinstaking kost 100 miljoen euro

Gisteravond om 22u begon er een staking van de spoorbonden waardoor er vandaag nauwelijks nog treinen rijden. De kosten van de 24 urenstaking kunnen volgens deskundigen oplopen tot 70 miljoen en mogelijk zelfs 100 miljoen euro.

Een exacte berekening is bijna niet te maken, maar 365.000 pendelaars moeten op een andere manier dan gewoonlijk op hun werk raken. “De doorsnee afstand die een pendelaar in België aflegt, bedraagt zowat 50 km. Als we uitgaan van een gemiddelde kostprijs van 20 cent per kilometer, komen we voor al die reizigers al op 36,5 miljoen euro”, zegt de Antwerpse transporteconoom prof. Evrard Claessens.

Toename wegverkeer

Toename wegverkeer
De werkgeversorganisatie Unizo rekent voor dat de NMBS door de staking 5,08 miljoen aan overheidsdotatie laat liggen. Daarbij komt een fikse toename van het wegverkeer. Als alle pendelaars die door de staking worden getroffen de auto nemen, neemt de kans op files met 30 tot 50 procent toe, zegt het Vlaams Verkeerscentrum.

“In het ergste geval rijden er tot 15 procent meer auto’s en lopen de files op tot een uur of zelfs anderhalf uur”, aldus Hajo Beeckman. Dat tijdverlies kost nog eens tientallen miljoenen. Hij raadt aan de auto zoveel mogelijk thuis te laten. Unizo eist nogmaals een minimale dienstverlening.


Bron : http://www.gva.be/nieuws/binnenland...ljoen-euro.aspx 5/11/'09

Mening:

Het was inderdaad een drastische beslisssing. Het antwoord zal, hopelijk, ook sneller komen. Maar op één dag tot 100 miljoen euro verkwisten, voor een antwoord, vind ik toch net iets te drastisch. Dit samen met het aantal slachtoffers en de extra files.. het zou niet mogen gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2009, 10:41
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 70
'Spoorstaking goed opgevolgd'

BRUSSEL - De 24 urenstaking bij de NMBS die gisteren om 22 uur begon, wordt zeer goed opgevolgd volgens Pierre Lejeune, nationaal secretaris van ACOD Spoor. 'Alles staat stil', verklaarde de vakbondsman vanmorgen in het station Brussel-Zuid. De files op de weg begonnen vanmorgen iets vroeger, maar zijn niet langer dan op een gewone werkdag.

Door de spoorstaking waren er zoals voorspeld meer auto’s op de weg dan gewoonlijk tijdens de herfstvakantie, maar rond 9 uur verbeterde de verkeerssituatie. 'Het blijft wel druk', waarschuwt Hajo Beeckman, woordvoerder van het Verkeerscentrum Vlaanderen.

Enkele ongevallen met blikschade en het gure regenweer veroorzaakten bovendien extra hinder voor het verkeer tussen Gent en Brussel.

Klassieke avondspits

Voor donderdagavond verwacht Hajo Beeckman een klassieke avondspits. Hij raadt automobilisten aan om niet op hetzelfde moment naar huis te vertrekken.

Geen treinen

'Er rijden geen treinen', bevestigt Jochem Govaerts van de NMBS. 'Er is nog een ploegwissel om 14u deze middag, maar ik verwacht niet dat dit iets aan de situatie zal veranderen.'

'Vanaf donderdagavond 22 uur moet het treinverkeer normaal gezien hervatten, maar dan zullen de treinen zeker nog niet vlot rijden. Achtergebleven treinen blokkeren dan de perrons nog', voorspelt Frederik Petit van Infrabel. Vrijdagochtend zou het treinverkeer opnieuw volgens schema moeten verlopen.

Ook internationaal treinverkeer verstoord

Ook het internationale spoorwegverkeer is ernstig verstoord. De Thalys zou niet rijden en de Eurostar en TGV worden beperkt tot Lille Europe. De Duitse treinen rijden niet verder dan Aken.

Aanleiding tot de staking van het gemeenschappelijk vakbondsfront is de vrees van de bonden voor een herstructurering binnen de vrachtdivisie (B-Cargo) en de filialisering van die afdeling.

Bron : De Standaard - 05/11/2009

Mening : Ik vind dat deze staking voor meer hinder zorgt dan een oplossing kan brengen voor de zorgen van de vakbonden. Alleen nog maar te denken aan alle studenten die elke dag naar Antwerpen pendelen voor hoeveel problemen dit voor hen zorgt.
In het artikel staat ook dat de treinen donderdagavond nog niet vlot zullen rijden dus eigenlijk duurt de staking zelfs nog langer dan 24u. Vanaf vrijdagmorgend zou alles terug normaal moeten verlopen. Ik vind dat men door deze staking de werkende, studerende, ... mensen ook straft die niets aan de situatie van de NMBS kunnen doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th November 2009, 11:25
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
spoorstaking schandalig

ik vind die staking gewoon weg schandalig. Ze willen dat meer en meer mensen het openbaar vervoer nemen maar waarom zouden we dat doen? het openbaar vervoer kun je tegenwoordig niet meer vertrouwen. Ik pendel vanaf dit jaar ook bijna elke dag om op school te geraken, het school is nu iets meer dan een maand bezig en ik ben dat al zo moe. bussen komen nooit op tijd, hierdoor mis ik soms mijn aansluiting met mijn trein. als de bussen eens op tijd zijn, zijn het de treinen wel die weer vertraging hebben. zo is het elke dag wel iets. ik vind dat je het openbaar vervoer gewoon niet meer kunt vertrouwen en nu gaan ze nog eens staken ook, waardoor weer heel veel mensen in problemen komen om op tijd op hun werk of school te geraken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.