![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik ben het volledig met Sanne eens. Het openbaar vervoer is schandalig duur geworden. Men promoot het openbaar vervoer, maar houdt geen rekening met de (talrijke) negatieve kanten. Wie heeft er nog nooit op een overvolle (enkele) bus gezeten, toen je een andere (dubbele) bus zag rijden waar bijna niemand in zit? Ook moeten sommige bussen een belachelijk grote omweg maken om tot een bepaalde bestemming te komen. Neem nu de 200 Retie – Turnhout, die helemaal binnendoor door Lichtaart rijdt waar niemand opstapt… De Lijn wint hier niets bij.
Bovendien is het merendeel van de buschauffeurs enorm onvriendelijk! Het is overduidelijk dat De Lijn nieuwe chauffeurs zoekt. Ze zullen ongetwijfeld wanhopig geweest zijn toen ze zulke zuurpruimen in dienst hebben genomen! Natuurlijk keur ik zwartrijden niet goed. Anderen moeten ook betalen, dus wat maakt jou zo speciaal dit niet te doen. Maar De Lijn mag wel eens beter nadenken over hun prijzen en de personen die ze in dienst nemen. |
#2
|
|||
|
|||
Een aantal reacties op de verschillende opmerkingen in vorige posts:
1. "Het te betalen bedrag voor een busrit ligt te hoog, en is de voorbije jaren alleen nog maar toegenomen" -> De prijzen liggen hoog, inderdaad, uit eigen ervaring weet ik dat een busrit van Herentals naar Gierle €2,70 kost, volgens mij de maximum prijs voor een busrit. Maar is dit te hoog? Als je af en toe, zoals mezelf, een enkele busrit moet betalen, vind ik €2,70 niet teveel. En in het geval je meerdere malen per week de bus neemt, zijn er verschillende abbonementen mogelijk, die de prijs per busrit aanzienlijk verlagen. Het feit dat de prijs enkel toeneemt, vind ik vanzelfsprekend, er zijn, denk ik, weinig producten en/of diensten die de voorbije jaren, qua prijs, stabiel zijn gebleven en/of gedaald zijn. Over de prijs van een treinrit kan ik moeilijk argumenteren, aangezien ik hier geen ervaring met heb. 2. "Het feit dat het aantal zwartrijders de laatste jaren alleen maar toegenomen is, begrijp ik volkomen." -> Ik begrijp dit ook. De prijs zal hier ook zeker iets mee te maken hebben. Maar controle op zwartrijders is er ook niet echt veel. Tenminste niet als je de bus neemt. Ten eerste heb ik, na laten we zeggen.. ongeveer 50 busritten, nog nooit iemand gezien die controleert op een betaalbewijs. Ten tweede zie ik voortdurend mensen, voornamelijk jongeren, op de bus stappen zonder enige vorm van abonnement of pasje te laten zien. De buschauffeur reageert hier niet op, ervan uitgaande dat de persoon in kwestie een abonnement heeft, of dat hij maar 1 halte verder moet zijn. Vele mensen weten dat dit er zo aan toe gaat, waardoor het erg aanlokkelijk is om simpelweg op te stappen en niet te betalen. |
#3
|
|||
|
|||
Ik ben het volledig met jullie eens.
Een busrit wordt steeds duurder, waardoor het minder uitdagend wordt om in een overvolle, stinkende bus vol duwende en luidruchtige mensen op weg naar Antwerpen te zitten, laat staan ervoor te betalen. Toch vind ik het niet kunnen dat er zoveel mensen zwartrijden. Een bus heeft inderdaad weinig controle, en 9 kansen op 10 lukt het dan ook om zwart te rijden. (Misschien zelfs meer!!) Een trein kost inderdaad nog meer. Een abonnement is in zo'n geval enkel voordelig als je dagelijks de trein neemt. Op de trein komt echter wel elke rit controle, waardoor veel zwartrijders gepakt worden. Ik vind het dan ook raar dat er zoveel mensen zwartrijden, als je alleen al kijkt naar het vermelde cijfer van de zwartrijders die hun boete aanvechten. Ik vind het niet kunnen dat die mensen er vanaf komen zonder de boete te moeten betalen. Zwartrijden is bij wet verboden, terwijl er andere omstandigheden zijn waar je een belachelijke boete voor krijgt... De regel dat je pas na 3x voor de politierechter moet komen, vind ik niet helemaal correct. Ook de situatie van de man die na 4x zelfs nog vrijgesproken wordt, is niet normaal. De man heeft natuurlijk wel geluk, maar door dit te publiceren, worden veel meer mensen aangezet tot zwartrijden. Als ze de prijzen gewoon democratisch maken, zodat een bus- en/of treinrit voor iedereen mogelijk wordt, zal er veel minder misbruik worden gemaakt, denk ik. Op die manier moeten ze misschien ook minder controleurs aan het werk zetten, en dan wordt een extra uitgave voor de NMBS of lijn (goedkopere tickets) gecompenseerd door een extra opbrengst (minder personeel). |