actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 17th August 2009, 04:35
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Cool Bord leegeten of anders boete

Bord leegeten of anders boete in Nederlandse restaurants

Een aantal oosterse restaurants in Nederland laat gasten extra betalen als ze hun bord niet leegeten. Het gaat om eetgelegenheden die voor een vast bedrag onbeperkt sushi serveren. Ze willen voorkomen dat de klanten meer van de hapjes bestellen dan ze op kunnen.

Eigenaar Shao Ming Hu van restaurant Asian Palace bevestigde een bericht hierover in De Telegraaf. Behalve zijn etablissement hanteren ook collega's in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag dit beleid.

Verschillende boetes
De boete in Asian Palace, waar de nieuwe sushikeuken vorige week open ging, bedraagt een euro voor elk overgebleven koud gerecht en 3 euro voor de warme lekkernijen.

Volgens de eigenaar reageren de gasten met begrip. "Ze vinden het logisch dat het gebeurt. Het gaat niet alleen om kostenbesparing. Het is gewoon zonde om goed voedsel weg te gooien", zegt hij verder.

Blog HLN, 15/08/09
Oud 30th September 2009, 22:07
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User

Ik vind dit een goede invoering. Ik vind niet dat je veel moet bestellen, om het maar eens te proeven. Denk ook eens aan de arme mensen, die geen geld hebben om eten te kopen. Ik zie dit ook vaak op vakantie dat er mensen zijn die zomaar eten op hun bord 'gooien' en als ze enkele hapjes van hun maaltijd hebben genomen, zijn ze weg en blijft er nog veel eten over, dat zomaar moet worden weggegooid.
Met citaat antwoorden
Oud 1st October 2009, 00:08
Tine.Arets's Avatar
Tine.Arets Tine.Arets is offline
Human Being With Feelings

Eigenlijk zeer goed initiatief als je er zo bij stilstaat. Er zijn inderdaad enorm veel mensen die iedere dag honger moeten lijden, omdat ze geen geld hebben voor eten of gewoonweg omdat er nergens eten te vinden is. Dat de klanten het dan nog begrijpen, vind ik extra positief. Misschien gaan ze dan eindelijk eens wat beter stilstaan bij sommige gruwelen van de aarde.
Oud 1st October 2009, 01:03
jessica.luyckx jessica.luyckx is offline
Registered User

Misschien is dit een goed initiatief, maar als kleine eter krijg je meestal te veel op je bord.
Ik vraag altijd een kindermaaltijd, maar dit krijg je niet in elk restaurant.
Bij een buffet vind ik dit dan weer wel een goede toepassing.
Met citaat antwoorden
Oud 1st October 2009, 13:54
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User

Hier ben ik volledig mee eens. Zo gaan mensen twee keer nadenken voor ze meer op hun bord nemen en wordt er minder voedsel verspild. Het is niet omdat men hier niet met hongersnood kampt dat men het eten ook uit de ramen moet smijten, bij wijze van spreken. Aan de andere kant denk ik ook wel aan de kleindere kinderen en hoop dat de boetes voor deze toch milder zijn. Zij hebben namelijk geef besef van deze regel. Bij hun gaat het er enkel en alleen om: "ik ben het eten beu --> ik heb genoeg!".
Met citaat antwoorden
Oud 1st October 2009, 18:55
Charlotte.Wagemans Charlotte.Wagemans is offline
Registered User

Ik vind het er toch een beetje overgaan.
Als je nu genoeg hebt gegeten, dan heb je toch genoeg zeker.
Ik zou dan altijd een boete moeten betalen want ik krijg nooit
mijn bord op.
Met citaat antwoorden
Oud 1st October 2009, 20:10
Vankeerberghen.Kenzy Vankeerberghen.Kenzy is offline
Registered User

Ik ben het eens met Charlotte.

Mijn vriendin krijgt niet eens een mini pakje friet op. betekend dit dan dat ze niets mag bestellen? Gewoon omdat ze anders een boete moet betalen. Ik vind het erg dat mensen in andere werelddelen honger lijden, maar dit is helemaal geen goede manier om dit op te lossen.
Oud 1st October 2009, 22:30
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte

Ik had hierover voordien nog niet nagedacht en ik vind dit een goed idee.
Ik sluit mij aan bij Jolien.
Ik denk wanneer je onbeperkt gaat eten je sneller iets bestelt ookal heb je niet veel honger meer.
Het is een goed initiatief van deze mensen, en wanneer je met zo'n ingrijping komt zal het wel zijn omdat er veel eten blijft liggen.
Met citaat antwoorden
Oud 1st October 2009, 22:40
Tine.Arets's Avatar
Tine.Arets Tine.Arets is offline
Human Being With Feelings

Ik geloof dat deze boetes voornamelijk gelden voor "eet zoveel als je kan voor de prijs van..." of een buffet. Je kan dit inderdaad niet overal op toepassen natuurlijk, maar toch...
Ook kinderen moeten eigenlijk wel leren dat ze moeten uitkijken met hoeveel ze zelf opscheppen. Daar heb je als ouder natuurlijk de hand in.
Oud 2nd October 2009, 21:26
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

En wat een reis naar een andere cultuur al niet kan doen, want wat was in Kyrgyzstan de gewoonte?

--> Inderdaad: Eet je bord vooral NIET op, want anders scheppen ze gewoon nog bij. Laat best iets over op je bord, zodat ze weten dat je voldoende hebt gegeten.

En wij hier onze kinderen maar leren dat ze hun bordje moeten leeg eten!
Oud 5th October 2009, 20:47
jillie.dams jillie.dams is offline
Registered User

Ik vind dit een zeer goed idee. Zo vermijden ze inderdaad mensen die kei veel bestellen en dan 80% gewoon laat liggen. Ik vind dit persoonlijk echt niet kunnen, dit toont dat je geen respect hebt voor de kok(s) in het restaurant. Zeker dure gerechten worden besteld terwijl de klant nog niet eens weet hoe het smaakt en het gevolg is natuurlijk dat ze het voor de helft laten staan. Dit zorgt natuurlijk voor meer kosten voor het bedrijf, omdat ze de overgebleven restjes moeten weggooien. Zonde van geld en van goed eten.
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2009, 21:20
hanne.woestenborghs hanne.woestenborghs is offline
Registered User

Ik heb veel begrip voor de mensen van het restaurant want het is logisch dat de restaurantuitbaters willen besparen op onnodige restjes van eten. Maar langs de andere kant vind ik ook dat als je echt iets niet lust, ze je er niet voor mogen laten betalen, je kan tenslotte niet alles graag eten. Maar het is inderdaad wel een goede manier om mensen niet overbodig te laten bestellen om gewoon maar van alles te kunnen proeven.
Met citaat antwoorden
Oud 6th October 2009, 14:43
foets foets is offline
steff.foets

Hier ga ik met akkoord maar toch heb ik zo mijn bedenkingen bij dit systeem. Het is waar dat mensen 2 keer gaan nadenken voor ze gaan bijbestellen want als ze het niet opkrijgen dan krijgen ze een boete. En mensen verspillen niet graag geld dus in dit opzicht is het wel een goede oplossing. Maar er zijn mensen(bv. kinderen) die hun bord niet eens opkrijgen zonder dat ze eten hebben bijbesteld. Dan zou ik opteren voor een lagere boete.
Met citaat antwoorden
Oud 6th October 2009, 14:56
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User

Ik vind ook kunnen voor de mensen die hun bord WEL kunnen leegeten. Mijn moeder heeft een maagring en kan nooit op voorhand zeggen: 'dit ga ik helemaal opeten'. Het kan dus wel voorvallen dat als ik met haar ge uiteten dat ze haar bord niet opkrijgt, en dan is het niet omdat ze 'grote ogen' had. Voor de mensen die dan weer wel alles op krijgen is het ook een stimulans om minder te eten. Ze gaan steeds kleinere porties eten omdat ze die boete natuurlijk niet willen betalen. Je loopt natuurlijk wel vaker naar de bufettafel, maar dat zijn gewoon de calorieën die er teruf af gaan.
Met citaat antwoorden
Oud 6th October 2009, 17:21
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student

Dit systeem word in Geel ook al lang toegepast. In het chinees restaurant op de markt moet je ook een boete betalen als je teveel eten laat liggen. Dit geldt uiteraard alleen voor het buffet. Dat staat in dit artikel ook. Als je van jezelf weet dat je niet veel kunt eten, ga je niet een vol bord opscheppen. Ook als je niet weet of je een bepaald ding lust, neem je er niet te veel van. Lijkt me vrij logisch. Als er kleine kinderen bij zijn, moeten de ouders ervoor zorgen dat de kinderen niet onnodig veel eten meenemen.

Dit geldt niet voor bestelde gerechten.
Citaat:
Het gaat om eetgelegenheden die voor een vast bedrag onbeperkt sushi serveren.

Buffet dus.

Ik vind het een heel goed systeem dat in elke zaak met buffetvorm mag toegepast worden. Verspilling van het eten zal hard verminderen (niemand heeft zin om bij te betalen).
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:48.