actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 18th May 2009, 10:07
Caroline.Deckmyn Caroline.Deckmyn is offline
Registered User

Mooie mensen bereiken vaker de top

Wie er goed uitziet, kan niet alleen rekenen op succes bij het andere geslacht, zo schrijft de Sunday Telegraph. Ook maatschappelijk en professioneel doen aantrekkelijke mannen en vrouwen het vaak beter dan door de natuur minder goed bedeelde soortgenoten en daarom verdienen ze doorgaans ook meer. Dat heeft niet uitsluitend te maken met ’looks’, ook hun grotere zelfvertrouwen en hun IQ spelen mee.

Dat is de conclusie van een onderzoek dat werd uitgevoerd aan de universiteit van Florida waaraan bijna 200 mannen en vrouwen tussen 25 en 75 deelnamen. Zij beantwoordden vragen over hun inkomen, levensstijl, opleiding en (eventuele) stressproblemen. De proefkonijnen moesten ook een IQ-test invullen.

Vervolgens werd hun foto getoond aan een andere groep deelnemers, die punten moesten geven voor de aantrekkelijkheid van de afgebeelde man of vrouw. Op basis van de analyse van de resultaten, die in het Journal of Applied Psychology staan, bleek dat de mensen die er het best uitzien in de meeste gevallen ook meer verdienen en betere jobs hebben dan anderen met eenzelfde intelligentiescore maar een minder grote fysieke aantrekkingskracht.

Dat heeft volgens de onderzoekers niet alleen te maken met het feit dat zij een goede indruk kunnen maken door de manier waarop ze eruit zien. De aantrekkelijke mensen blijken ook vaak beter opgeleid te zijn en gemakkelijker om mee te werken - wat een gevolg is van hun grotere zelfvertrouwen, dat ze dan weer ontlenen aan hun uiterlijk.

De onderzoekers onder leiding van professor Tim Judge beklemtonen echter dat enkel een mooie kop niet voldoende is. Uit de proef blijkt immers dat goede hersenen altijd leiden tot een hoge score, los van het uiterlijk, en dat de mensen die goede grijze cellen combineren met aantrekkelijkheid en zelfvertrouwen het in het leven het verst kunnen schoppen.

"We weten tot dusver weinig over de reden voor de inkomenskloof tussen mooie en minder mooie mensen", zegt professor Judge. "Maar we zijn nu tot de ontdekking gekomen dat, nog afgezien van de intelligentie, het gevoel van eigenwaarde van mensen stijgt naarmate ze er beter uitzien en dat dat zich vertaalt in een hoger inkomen. Wel kunnen velen van ons zich troosten met de gedachte dat ons inkomen uiteindelijk in de grootste mate wordt bepaald door ons verstand".

Bron: De Standaard, 17 mei '09

Mening: Dat mooie mensen meer zelfvertrouwen uitstralen lijkt me logisch. Maar dat ze daarom ook meer verdienen en betere jobs hebben? Wordt er dan echt enkel naar de looks gekeken? Dat is wel zeer triestig voor mensen met veel capaciteiten maar die niet zoveel meegekregen hebben van moeder natuur. Al zit ik hier wel met de vraag wat is mooi? Wanneer kan je van iemand zeggen dat ze de looks hebben? Bedoelen ze met mooi niet gewoon mensen die zich verzorgen en hygiëne belangrijk vinden? En sommige mensen worden toch gewoon mooi omdat ze zo'n aangenaam karakter hebben. Ik denk toch dat je diploma en IQ nog steeds de belangrijkste waarde hebben. Dat hoop ik toch.
Met citaat antwoorden
Oud 18th May 2009, 14:54
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User

Ik vind dit wel logisch.
Iemand die zich verzorgt, voelt zich vaak beter, of lijkt inieder geval meer zelfvertrouwen te hebben dan iemand die zich achter een mega sporttrui verschuilt. Als je gaat solliciteren is eerste indruk vaak belangrijk en daar heeft het uiterlijk veel mee te maken.

Bovendien kan je met je uiterlijk behoorlijk wat dingen uitstralen. Zet een keer een simpele bril op en je krijgt van iedereen de opmerking dat je er serieus of verstandig uitziet. Maar doe maar eens een roos t-shirt aan met roze ballerina's, dan ben je ineens een 'typisch meisje'... Iemand die zich op een bepaalde manier kleedt, kan dus een zekere indruk meegeven.

"De aantrekkelijke mensen blijken ook vaak beter opgeleid te zijn en gemakkelijker om mee te werken."
Dat vind ik een beetje gek Hier had ik dan ook nog niets over gehoord. Mij lijkt het dat opleiding niet zo veel afhangt van je uiterlijk. Maar misschien dat dat meer te maken heeft met het zelfvertrouwen dat je al dan niet hebt.
Met citaat antwoorden
Oud 18th May 2009, 19:37
Tine Witvrouwen Tine Witvrouwen is offline
Registered User

Niets nieuws! Kijk naar Sara, het kijkcijferkanon van vorig jaar. Het lelijke eendje wordt een mooie zwaan en hop ze heeft succes, een goedbetaalde job én een vriend!
Een sprookje? Ik denk het jammer genoeg niet. In deze prestatiegerichte maatschappij draait het allemaal rond brains maar zeker ook rond uiterlijkheden. Hoe je overkomt, wat anderen van je vinden en wat je uitrstraalt bepaalt jouw succes.
Jammer genoeg worden zo de brains van de lelijke eendjes over het hoofd gezien en worden zij in de vergetelhoek geduwd? Ik denk dat dit vooral te maken heeft met de bepaalde sector waar men zich in bevindt. Denk maar aan de media, verkoop,... Uiterlijk is hier heel belangrijk. Zet Birgit Van Mol en vervang haar door Marie van de slager en er kijkt nog amper iemand.
Ik zeg hierbij niet dat je een Miss België moet zijn maar uitstraling is enorm belangrijk. Zeker bij een eerste ontmoeting.
Dikwijls heb ik mijn mening al moeten herzien van bepaalde personen. Zowel in positieve als negatieve zin! Mensen die er aantrekkelijk uitzien en die je onmiddellijk sympathiek vindt, hebben eigenlijk een rotkarakter. Maar ook omgekeerd! Misschien allemaal een beetje doorheen die uiterlijkheden kijken en luisteren naar Clouseau? 'Het zit vanbinnen...'
(Met in het achterhoofd dat Koentje Wouters geen onknappe man is die zijn eigen beauty aan zijn zijde heeft lopen... tja)
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:12.