actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 18th May 2009, 11:15
Smolders.Lizzy Smolders.Lizzy is offline
Registered User

Met de decibelmeter naar de disco

Nederlandse arbeidsinspectie controleert volume

DEN HAAG - De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert de komende maanden of discotheken hun personeel voldoende beschermen tegen te harde muziek. Barmedewerkers, glazenophalers, beveiligingspersoneel en dj's die vaak in veel lawaai werken, lopen een groot risico op onherstelbare gehoorschade.

De inspecteurs gaan controleren of er afspraken zijn over het maximale geluidsniveau in de zaal, aldus het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ook kijken ze of de bar goed is afgescheiden van de dansvloer zodat het personeel kan werken in ruimtes waar het lawaai minder is.

De Nederlandse Arbeidsinspectie wil dat werkgevers het personeel gehoorbeschermers geeft die het geluid terugbrengen tot maximaal 80 decibel. Zij moeten erop toezien dat de medewerkers deze ook dragen. Het personeel moet goede informatie krijgen over de gevaren van lawaai en hoe voorkomen kan worden dat ze doof worden.

http://www.nieuwsblad.be/Article/De...DMF20090518_006

Ik vind het goed dat men in Nederland zo'n initiatief neemt. Personeel van een disco moet vaak werken in veel te luide omstandigheden. Het is geen aangename werkruimte om per dag meer dan 8 uur te kloppen. Een slechter gehoor is hier slechts een klein gevolg in.
Met citaat antwoorden
Oud 18th May 2009, 12:26
Philip_Huygelberghs Philip_Huygelberghs is offline
Registered User

Ik denk dat het een deel ook de verantwoordelijkheid is van de werknemers zelf. Als je in een discotheek gaat werken moet je ook wel beseffen dat er lawaai gaat zijn. Een sensibiliseringscampagne is misschien nog zo slecht niet, maar dan moeten de werknemers er nog altijd gevolg aan geven.

Het is en blijft altijd wel een pest, de politie die even roet in het eten komt gooien omdat een slechtgehumeurde buur een telefoontje heeft gepleegd met de melding dat zijn kat niet goed kan slapen door het lawaai... Kom op hé!!

En nu gaan ze dan ook nog de uitbaters straffen als de werknemers geen gehoorbescherming dragen.. Mooie manier om je baas even zwart te maken bij de arbeidsinspectie "Gehoorbescherming? Ik wist van niets.."

Er zijn grenzen natuurlijk, maar de grenzen moeten realistisch blijven, luide muziek hoort nu eenmaal bij de hedendaagse club en uitgangswereld. Laat de mensen een document ondertekenen waarin ze verklaren weet te hebben van de gevolgen en biedt ze eventueel beschermingsmiddelen aan op die manier is iedereen tevreden. (goede oorbescherming kost al snel 250 euro en meer => custom made dan wel te verstaan)
Met citaat antwoorden
Oud 18th May 2009, 12:57
Marianne Geerinckx Marianne Geerinckx is offline
Registered User

Ik heb duidelijk een andere mening dan Philip, volgens mij de is de werkgever verplicht om zijn werknemers in te lichten over de gevaren bij het werken in een discotheek, bovendien moet hij hier maatregelen voor nemen.
Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen luide muziek mag gespeeld worden, maar er zijn grenzen. En werknemers moeten er sowieso tegen beschermd worden door oorbeschermers, oordopjes of ...... Dit is toch de ervaring die ik gekend heb op mijn vakantiewerk. Ik moest een papier ondertekenen waarin stond dat ik weet had van de geluidshinder en waarbij ik verklaarde om telkens de oordopjes te gebruiken. Mijn baas kwam dit niet controleren, maar hij heeft mij ten minste op de hoogte gebracht van de gevaren en op welke manier ik mezelf moest beschermen.
Controles hierop zijn volgens mij zeker en vast nuttig, want gehoorschade kan een ernstige invloed hebben op je sociaal leven. Niet goed meer horen zorgt ervoor dat je het moeilijker krijgt om in groep te functioneren.
Daarnaast heb ik het nog niet over de financiële gevolgend achteraf. Want mensen die door hun werk ernstige gehoorschade oplopen hebben recht op een uitkering voor beroepsziektes. (zie pagina 11: http://www.fmp.fgov.be/Pdfdocs/MedicalN/listBNL.pdf) Hoeveel kost dit de maatschappij wel niet?

Op alle gebieden is het voor mij duidelijk. BETER VOORKOMEN DAN "GENEZEN"!
Met citaat antwoorden
Oud 18th May 2009, 13:51
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User

Ik ben het ook niet helemaal eens met Philip. Ik denk in tegenstelling tot Philip dat er maatregelen genomen worden en dat we deze moeten respecteren. En als die controle nu net gebeurd wanneer jij op die plaats aan het feesten bent, pech dan!

Mensen moeten meer bewust worden van de gevolgen van luide muziek! Wanneer zij dus in slechte geluidsopmstandigheden moeten werken vind ik het normaal dat de werknemers hier direct over worden ingelicht.

En oké, het is vervelend dat er buren bellen, maar dat hoort er dan ook bij. Zie het als een teken van té luide muziek! Want vaak kan overstijgd deze geluidssterkte de normale waarde.

Als je het kort samenvat, net zoals Sofie kom ik ook bij het volgende:
Beter voorkomen, dan genezen!!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:51.