![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
![]() Nieuw: kookboek voor kotstudenten die niet willen koken
De snackbar, het frietkot om de hoek en in het beste geval het studentenrestaurant: dat is de natuurlijke biotoop van de hongerige student. De laatstejaars van het Technisch Instituut Immaculata uit Ieper willen nu met het kookboek Koken op kot komaf maken met fastfood. Doelgroep? Studenten die niet eens een aardappel kunnen koken. 'De meeste studenten willen niet koken omdat ze denken dat het moeilijk en duur is en veel tijd in beslag neemt. Maar de gerechtjes in het boek duren echt niet lang', zegt mede-auteur Sophie Hochstrasser. 'Wist je dat een verse pizza met kip klaarmaken maar vijftien minuten duurt en witloofrolletjes in kaassaus maar 25 minuten? Ingewikkeld zijn de recepten ook al niet. Je moet het niet altijd te moeilijk maken. Kaassaus kan je voor een prikje voorverpakt in de winkel kopen. En met het kotkookboek hoef je helemaal geen gekke kruiden in huis te hebben.' De auteurs testten alle recepten uit. 'We hebben ons buikje volgegeten voor het goede doel. En het was nog gezond ook: van verse muesli tot een notenslaatje.' Waarom nu per se een kotkookboek? 'Een leuk idee van onze leerkrachten. En eerlijk is eerlijk, het is ook handig voor ons als we volgend jaar op kot gaan', zegt Kaat Crombez. Heeft het VTM-programma Mijn Restaurant er iets mee te maken? 'Zou kunnen. Je leert dankzij het programma bijvoorbeeld hoe je een gerecht mooi kan presenteren. Maar de recepten van kok Claudio lijken me te ingewikkeld voor een gewone kotstudent', aldus Crombez. 'Wij houden het bij eenvoudige omeletten, rijstgerechtjes of spaghetti met bier.' Met bier? 'Ja, studenten willen ook wel eens iets origineels en bier past wel bij hun leefwereld.' Blog DS, 16-05-2009 (pli, ldb)
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB Laatst aangepast door Barst : 17th May 2009 om 04:05. |
|
|||
|
|||
Ik ken heel wat leeftijdsgenoten die op kot zitten en nog nooit hebben gekookt. Ik denk niet dat je deze studenten kan overtuigen dat koken niet duur is en niet veel tijd in beslag neemt aan de hand van een boek. Ze moeten het aan de lijve ondervinden, een goed idee zou bijvoorbeeld zijn om elke dag rond etenstijd een kookles te voorzien rond de universiteiten. Op die manier kunnen de studenten in plaats van naar de frituur te wandelen naar een kookles gaan, zo hebben ze niet alleen een gezonde maaltijd genuttigd maar hebben de studenten ook iets bijgeleerd.
Ongeacht dit artikel eten studenten steeds gezonder volgens de Morgen. Veel studenten gaan eten in de Alma, de Leuvense universiteitsrestaurants. Jaarlijks serveert Alma 1,5 miljoen maaltijden, 17 procent daarvan zijn broodjes. Vegetarische maaltijden worden door de studenten ook flink gesmaakt. Studenten grijpen dus minder snel naar een hamburger en kiezen daarvoor een vegetarische maaltijd in de plaats, dit is zeker een positieve vooruitgang. |
|
|||
|
|||
Een mooi initiatief, nu de studenten zo ver krijgen dat ze effectief dat boek in huis halen!! Ook de mama's en de papa's misschien overtuigen om niet altijd potjes mee te geven voor hun oogappels! Dat vind ik zo het gekke, de studenten willen persé op kot gaan voor zelfstandigheid, maar owee als de mama geen potjes klaarmaakt met lekker eten in dat je gemakkelijk kan opwarmen!! Achja iedereen zijn gewoontes, bij ons zou het niet waar zijn!
|