|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
100 000 euro voor doventolken in secundair onderwijs
De 63 dove leerlingen die les volgen in het "gewone" secundaire onderwijs in Vlaanderen, krijgen vaker een tolk gebarentaal ter beschikking. Vanaf volgend schooljaar zullen ze alles samen 14.210 uren gebruik kunnen maken van een doventolk. Dat is gemiddeld 225 uur per leerling.
Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke trekt daarvoor honderduizend euro voor uit. Volgens Vandenbroucke is dat bijna een verdubbeling van het aantal uren in vergelijking met het begin van zijn legislatuur, vijf jaar geleden. Het aantal dove leerlingen is in die periode gestegen van 53 naar 63. Er komt vanaf volgend schooljaar ook een 'vlindertolk', die kan inspringen wanneer een vaste tolk ziek is. Bron: Het Nieuwsblad van dinsdag 17 maart 2009 p12 Opmerking 225 uren op jaarbasis komt overeen met ongeveer 6 uren per schoolweek. Dit is niet veel voor een leerling die gemiddeld 28 uren per week les krijgt. |
#2
|
|||
|
|||
Een heel goed initiatief volgens mij, maar het blijft gewoon te weinig. Deze kinderen hebben hier zó veel aan. Zes uren van de 28 uren is eigenlijk niks. Met het vooruitzicht op meer en meer kinderen uit het buitengewoon onderwijs naar het gewoon onderwijs, hoop ik dat dit aantal uren nog sterk gaat stijgen.
|
#3
|
|||
|
|||
Het zijn inderdaad te weinig uren. Men probeert zoveel mogelijk leerlingen i.p.v. naar het buitengewoon onderwijs naar het gewoon onderwijs te sturen. Dit is goed voor de leerlingen maar ik vind dat men ook wat aan de leerkrachten mag denken. Het is moeilijk les te geven als leerkracht als je speciale aandacht moet geven aan leerlingen die een handicap hebben. Het is nu al moeilijk om je lessen gezien te krijgen, dus zeker als er leerlingen met een handicap in je klas zitten zonder een helper, zoals bv. een tolk gebarentaal. Ik heb er helemaal geen problemen mee dat ze zoveel mogelijk leerlingen naar het gewoon onderwijs sturen, maar er moet wel voor genoeg hulp en bijstand gezorgd worden zodat de leerlingen zeker kunnen volgen en geen achterstand hebben.
|
#4
|
|||
|
|||
Ik vind het op zich goed dat deze leerlingen geďntegreerd worden in het gewone onderwijs. Maar dat de leerlingen in dit geval gaan van volledige dagen begeleiding naar 6 uur per week vind ik raar. Ik denk dat gewoon onderwijs sowieso al moeilijk te volgen is voor deze leerlingen. Is het dan niet irrealistisch als we verwachten dat deze leerlingen bijna volledig zelfstandig deze stap kunnen zetten? Uren vrijmaken voor de begeleiding van deze leerlingen kan toch niet volledig een nieuwe kost zijn. Als er minder leerlingen naar het buitengewoon onderwijs gaan, worden de kosten hier minder. Dat zou toch al een deeltje moeten compenseren, niet?
|