|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Vandenbroucke legt lat hoger voor talen in TSO en BSO
ANTWERPEN - Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (sp.a) heeft een decreet klaar dat de lat hoger legt voor vreemde talen in het technisch en beroepsmiddelbaar.
"Vanaf september 2012 zal elke richting in het TSO twee vreemde talen moeten aanbieden op een goed niveau en elke richting in het BSO minstens één. Wat een leerlingen ook studeert, hij of zij zal dus minstens één moderne vreemde taal leren", aldus Vandenbroucke. Minister Vandenbroucke wil zijn voorstel binnenkort voorleggen aan het Vlaams Parlement. Hij vertelde over zijn plannen in de rand van een bezoek aan het Antwerpse Leonardo Lyceum. "Het is voor het eerst dat we dat zo strak vastleggen", zegt de minister. "Tot nu was er hierover geen algemene regel." Hij benadrukt bovendien dat het om vreemdetalenonderwijs op "een goed niveau" moet gaan. "Het mag niet beperkt blijven tot zelfredzaamheid", legt Vandenbroucke uit. "Het moet ook gaan om inzicht in de structuur van een taal: om lezen, luisteren, schrijven en spreken." (DWM) BELGA Bron: De Standaard vrijdag 16 januari 2009 | Bron: BELGA |
#2
|
|||
|
|||
Eén vreemde taal in het bso. De vraag die zich stelt is dan: Welke vreemde taal? Gaan we dan communautair vriendelijk zijn en dus grijpen naar de Franse taal? Of gaan we kijken naar de richtingen in dat bso en concluderen dat in veel richtingen Engels een beter idee zou zijn? Ik hoop dat men niet te snel de reflex gaat hebben om terug te grijpen naar het Frans.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|
#3
|
|||
|
|||
Persoonlijk denk ik dat dit niet haalbaar gaat zijn in het beroepsonderwijs!
|
#4
|
|||
|
|||
Vandenbroucke legt lat hoger voor talen in TSO en BSO
Bij dit voorstel heb ik toch wel enkele bedenkingen. Vandenbroucke stelt qua kwantiteit toch niets nieuws voor. Het is toch nu al dat er in elke TSO richting minstens twee vreemde talen worden aangeboden (Frans en Engels). En in elke BSO richting minstens één vreemde taal (Frans of Engels).
Daarnaast benadrukte Vandenbroucke dat de vreemde taal op '' een goed niveau'' moet beheerst worden door de leerlingen. Maar net zoals Koen, ben ik ook van mening, dat je dit niet kan en mag verwachten van leerlingen uit het BSO-onderwijs. Zij zijn eerder praktisch ingesteld en geïnteresseerd in het 'onmiddelijk' bruikbare. Dus het is vanzelfsprekend dat je hen niet zomaar teksten, werkwoorden, vocabulaire en dergelijke gaat van buiten laten leren. Neen, je zal je als leerkracht moeten beperken tot hetgene wat echt bruikbaar is. Vb. De weg vragen, gaan winkelen enz. Zodat ze op deze manier hun plan kunnen trekken. Met andere woorden je moet je wel beperken tot ''zelfredzaamheid'' of het strookt niet meer met de BSO-visie. |
#5
|
|||
|
|||
Inzicht in de taal klinkt heel goed in theorie, in de praktijk gaan veel jongeren echter 'op het gevoel af'.
Je kan dan natuurlijk zeggen dat het aan de leerkracht is om dit inzicht aan te brengen, maar dit inzicht effectief verkrijgen is voor veel leerlingen geen sinecure en ik denk voor leerlingen in het beroepsonderwijs al helemaal niet (praktische toepassingen zijn hier nog belangrijker en veel theorie (waarvan ook veel vanbuiten geleerd moet worden) spreekt hen niet zo aan. |
#6
|
|||
|
|||
Op zich is het natuurlijk een heel goed idee om meer talen te introduceren (en dan zeker Engels ).
Het is denk ik alleen niet zo evident om een effectief systeem te bedenken waardoor de leerlingen echt weten waarom ze iets op een bepaalde manier moeten gebruiken, om de meest nuttige aspecten van die taal op te nemen (waar je in je latere leven nog veel op kan terugvallen) en dit dan ook nog eens op een aangename manier over te brengen en in te passen in het lessenrooster. |