|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Baas mag in mailbox van personeel in Noorwegen
Baas mag in mailbox van personeel in Noorwegen
In Noorwegen mogen werkgevers vanaf maart de e-mails van hun personeel controleren, "als dat nodig is om de dagdagelijkse activiteiten van het bedrijf te beschermen of wegens andere legitieme belangen". Voorwaarden De toegang tot de mailbox mag er wel slechts komen indien er "gerechtvaardigde verdachtmakingen" bestaan dat de werknemer zijn e-mail misbruikt in het nadeel van het werk. De werknemer moet ook "zo vroeg mogelijk" worden gewaarschuwd dat er een controle op til is, en zal ook de mogelijkheid hebben om gehoord te worden. Privacy De Noorse privacywaakhond Datatilsynet had liever meer gedetailleerde regels gezien, en meent dat de huidige regeling te veel ruimte laat voor interpretatie. De Noorse werkgeversorganisatie NHO reageert tevreden. Werkgevers moeten niet gaan spioneren, maar tegelijk is de professionele post geen persoonlijk goed, luidt het. Blog HLN, 02/02/09
|
|||
|
|||
Deze regel vind ik een beetje dubbel. Eenerzijds kan ik wel begrijpen dat er werknemers zijn die misbruik maken van "het kunnen mailen" op het werk. Deze mogen dan ook op de vingers getikt worden.
Anderzijds wordt hier toch geen rekening gehouden met de privacy van de werknemer. De regels die zijn opgesteld zijn ook niet echt duidelijk. Want hoelang op voorhand is "zo vroeg mogelijk" en wat zijn "gerechtvaardigde verdachtmakingen"? Ik denk dat hierrond een grote discussie kan ontstaan in Noorwegen. |
|
|||
|
|||
Als je als baas merkt dat het e-mail adres van het werk te veel wordt gebruikt voor persoonlijk gebruik dan denk ik wel dat je je werknemers hierover mag aanspreken.
Maar misschien gaat de mail controleren toch wel iets te ver.. En ik ben het ook eens met Karen over het feit van was is "zo vroeg mogelijk". Ik denk dat er heel wat meningsverschillen kunnen ontstaan hierover.. |
|
|||
|
|||
Ik denk wel dat vele mensen snel even hun mail nakijken op het werk als het even minder druk is ofzo.
Maar misschien was de regeling beter geweest als de baas enkel de afzender en de geadresseerde ziet en niet de mail zelf. |
|
|||
|
|||
Het is inderdaad zoals Jo en Karen zeggen dat de baas, de werknemers hierover mag aanspreken. Maar de mails lezen vind ik toch wel wat overdreven. Dan vind ik het idee van Jana beter. Als je ziet dat de afzender niets met het werk te maken heeft, kan je de werknemer er mee confronteren en hem hierover aanpakken.
|
|
||||
|
||||
Volgens mij gaat het hier wel over hun werkemail. Dan kan ik het begrijpen, je moet dat email enkel gebruiken voor dingen die met het werk te maken hebben. Dat email staat normaal op de webserver van het bedrijf en die zijn daar de eigenaars van dus. Net zoals onze edumail eigendom is van de KHK.
Als het hier ook gaat over de mensen hun persoonlijk email dan gaat het te ver, maar ik denk niet dat dat het geval zal zijn. Want daar kunnen ze normaal toch niet aan. |