|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Onschadelijk en betaalbaar alternatief voor strooizout is er niet
Onschadelijk en betaalbaar alternatief voor strooizout is er niet
VILVOORDE - Is al dat zout op de weg wel gezond? Valt wel mee, en een echt alternatief is er niet. Alleen al het Vlaams Gewest heeft sinds zondag tussen vijf- en tienduizend ton zout moeten strooien om de winterse wegen berijdbaar te houden. De gemeenten deden er nog ettelijke tonnen bovenop. Het zout (natriumchloride) dat op de weg gestrooid wordt, is hetzelfde als dat uit de keuken, alleen misschien iets minder zuiver. Was zout dan niet schadelijk voor wagens, wegdek en natuur? En waarom worden er geen alternatieven gebruikt? Met die schade aan uw voertuig blijkt het wel mee te vallen. Twintig jaar geleden hadden auto's er last van. Zeker de Italiaanse stonden erom bekend. Zout is tenslotte corrosief, doet roesten. Maar tegenwoordig geven de constructeurs tot vijf jaar garantie tegen doorroesten. Dat beetje zout die enkele dagen per jaar zal echt niet veel kwaads aanrichten. Wegdek en betonbewapening zijn er ook niet voor gemaakt. Maar ook hier geldt: de blootstelling is te gering om alarmerend te zijn. De alternatieven zijn duurder en nog schadelijker voor het milieu. Op luchthavens wordt ureum gebruikt als antivriesmiddel. Dat is niet corrosief. Maar het is te schadelijk en vijftien keer duurder dan zout. In landen met langdurige sneeuwval strooien ze wel eens zand of steentjes. Dat wordt gebuikt om een laagje te leggen zodat de wegen weer berijdbaar worden. Bij ons is dat geen optie. 'Wij strooien zout om de sneeuw of het ijs te doen smelten', zegt Tom Roelants van het Agentschap Wegen en Verkeer van het Vlaams Gewest. 'Zand of keitjes zouden een smurrie geven bij het dooien en de riolen geen deugd doen.' De schade aan het milieu blijft al bij al beperkt. Zeker als het na een winterperiode veel regent. Dan wordt alles weggespoeld en verdund. Er wordt bovendien veel minder uitgestrooid dan vroeger. Het droge strooien is verlaten omdat er te veel zout wegwaaide. Nu wordt er een mengeling van zout en pekel (in zout opgelost water) gebruikt. Dat is efficiënter. Tien gram zout per vierkante meter volstaat voor preventief strooien en 25 gram bij sneeuw. Vroeger was dat 30 tot 40 gram. Strooizout kost 50 tot 60 euro in bulk. Het Vlaams Gewest geeft er tot 2,5 miljoen euro per jaar aan uit. Een zachte winter slorpt nog geen 20.000 ton op, een strenge kan tot 70.000 ton opsouperen. Met deze uitzonderlijk barre dagen doen de zoutleveranciers overuren. 'We hebben in twee dagen onze omzet van de hele vorige winter gedraaid, goed voor 20.000 ton', zegt Peter Sobry van Zoutman uit Roeselare. Hij vindt het jammer dat de overheden zo weinig stock inslaan. 'Als de vraag piekt, staan er zestig vrachtwagens bij ons aan te schuiven,' aldus Sobry, 'en dat terwijl de sneeuwval toch voorspeld was.' Klopt, geeft Roelants toe. 'We zijn ervan afgestapt grote voorraden aan te leggen die we met al die zachte winters toch niet gebruikten. Nu bestellen we bij als het nodig is. Het probleem is dan vooral logistiek: vrachtwagens vinden om de bestellingen ter plaatse te krijgen.' Nog één ding: vroeger was strooizout roze. Omdat het een ander fiscaal statuut heeft dan keukenzout. Die kleuring hoeft tegenwoordig niet meer. www.zout.be Blog DS, 07-01-2009 (Tom Ysebaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
gezouten mening...
Aan vrachtwagens geen gebrek denk ik dan! Bij Willems (aan de lichten om naar Vorselaar te rijden) was er begin deze week zowaar filevorming voor de weegbrug! De ene na de andere vrachtwagen stond daar aan te schuiven om de voorraad zout aan te vullen voor de komende dagen.
Daarstraks zag ik een mini-tractor met een soort schaaf de fietspad in het dorp vrijmaken. Dit leek mij anders ook wel een behoorlijk alternatief omdat zo ineens de bevroren wielsporen weg werden 'geschraapt'. Er is dan niet langer een onregelmatige ondergrond die de fietstrippen van en naar het werk ofzo in ware veldritten verandert! Al is op veel plaatsen de fietspad nog steeds niet 'uitnodigend' naar mijn mening. Bon courage aan de mensen die het aandurven! (en vaak ook door de bruine smurrie worden ondergespat wanneer de auto's hen voorbij rijden ) |