![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Ik las hier iets dat mensen met een hoger iq meer in de boeken zitten en anderen die tijd dan doorbrengen als sportend. Maar is het niet zo dat iq niet zo direct een verband heeft met "veel studeren". Een mens met een hoog iq heeft doorgaans minder tijd nodig om iets te leren dan iemand met een lager iq..
Mijn mening over dit fenomeen.. Ik denk dat dit ook moet gezien worden in de geschiedenis. Dit onderzoek handelt over WOII als ik mij niet vergis, en toen was oorlogvoering nog een pak 'primitiever' als nu. Eén van de belangrijkste factoren toen was hoeveelheid. Hoe meer volk hoe beter.. En dan kan dit onderzoek inderdaad verklaard worden als: de 'slimmeren' denken te lang na. Maar als we naar de hedendaagse oorlogsvoering gaan kijken dan moeten we toch wel stellen dat dit een pak 'intelligenter' is geworden. Tactische bommenwerpers, berekeningen omtrent impact, stealth... Dit zijn technieken die vroeger niet bestonden. En ik denk dat de oorlog nu gevoerd wordt door enerzijds de hogere intellectuelen die achter de knoppen staan en op afstand oorlog voeren, terwijl die vroeger ook op het slagveld stonden, en anderzijds de lager intellectuelen die nog een vorm van man tegen man situaties uitvechten. Hoewel dit laatste ook wel in mindere mate voorkomt dan vroeger.. Groeten, Philip |
|
|||
|
|||
slim of niet, dood gaan we allemaal :)
Intelligentie staat totaal los van overlevingskansen in oorlogstijd.
Onlangs had ik een gesprek met een vriend van mij, die 15 jaar gediend heeft in The Royal Marine of the Queen. Hij heeft ook in Irak gevochten en op veel meer plaatsen. Als dit onderzoek het heeft over een professioneel leger, en dan bedoel ik mensen die niet opeens zijn opgeroepen, dan kan je wel zeker zijn dat intelligentie hier niets mee te maken heeft. Het eerste wat ze doen in het leger met de soldaten, is deze mentaal kraken. Ja, niet echt psychologisch verantwoord, maar in een oorlog gaat het tussen jou en de vijand, zo simpel. Omdat alle soldaten mentaal op verschillende niveaus staan en ze uiteraard één egaal leger willen, breken ze die af tot de grond, om ze daarna weer allemaal op een bepaald niveau te krijgen. Allemaal even hoog. Voor mensen die gedwongen worden ten strijde te trekken, denk ik dat het gewoon aankomt op een kwestie van tijd. Intelligentere soldaten zullen misschien een franctie langer nadenken, terwijl het allemaal op durf en snelheid aankomt (althans tijdens oorlogen in het verleden) Alleszins weet ik één ding : het zijn de allerdomsten die een oorlog voeren. |