actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 30th December 2008, 11:08
Noémie.Huysmans Noémie.Huysmans is offline
Registered User

Ocharme die kindjes toch! De priester is nu net de persoon die dat tegen de kindjes moet vertellen, heel lief!

Ik weet nog de tijd waarin ik teweten kwam dat hij niet bestond Het was echt niet fijn om dat te ontdekken, maar het is de waarheid natuurlijk...
Als priester mag je dat niet doen, dat is niet eerlijk tegenover de ouders en vooral niet tegenover de kindjes om dat te vertellen... Zo zal hun geloof in veel dingen wegvallen, bv sinterklaas!
Met citaat antwoorden
Oud 30th December 2008, 14:34
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User

Ik vind het heel erg voor die kinderen. Die priester is toch ook ooit jong geweest, heeft hij dan nooit geloofd in de Kerstman of Sinterklaas of de Paasklokken?
Waarom moet de priester verkondigen aan de kinderen dat God wel bestaat, en de Kerstman niet....
Maar als die priester dat zei tegen die kinderen, zouden die kinderen dan niet naar hun ouders gegaan zijn om te vragen of dat wel écht waar is wat de priester zegt? Dan kunnen de ouders toch nog altijd zeggen "Neen, dat is niet waar,...." (of mag je een priester niet tegenspreken?)
In ieder geval vind ik het niet kunnen dat die priester dat zo zei. Zoals hier al een paar keer is gezegd: een kind moet in iets geloven, ook al is dit iets magisch.
In onze cursus ontwikkelingspsychologie van PDV staat trouwens dat het magisch denken net een kenmerk is van deze leeftijdsgroep. Daar hoort het geloven in de Sint en de Kerstman nu eenmaal bij. Later zullen ze wel ontdekken of te horen krijgen dat het een verzinsel is.

Zelf heb ik nooit geloofd in de Kerstman. Wij vierden thuis nooit kerst, alleen maar bij mijn grootouders en de pakjes die daar onder de kerstboom terecht kwamen, zag ik met mijn eigen ogen mijn ouders sleuren met de pakjes van ons thuis naar mijn grootouders.
Raar eigenlijk, dat ik nooit in de Kerstman geloofd heb, maar wél in Sinterklaas en de paasklokken/paashaas. Toen mijn moeder mij vertelde dat Sinterklaas niet bestaat, was ik ook wel even geschrokken. Maar mijn reactie daarop was: Dan bestaat de Paashaas ook niet?
Ik vind het nog altijd grappig dat ik dat zelf "ontdekt" heb.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:30.