![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Ook Spanje bereid om Guantanamo-gevangenen op te vangen
Ook Spanje is principieel bereid om gevangenen van de Amerikaanse basis Guantanamo, op Cuba, op te vangen. Dat meldt de Spaanse krant El Periodico de Catalunya. De Spaanse premier José Luis Rodrigues Zapatero wil de toekomstige Amerikaanse president Barack Obama helpen om zijn verkiezingsbelofte na te komen en dus het gevangenenkamp te sluiten.
Europees optreden Een dergelijke opname van Guantanamo-gevangenen moet wel gebeuren op basis van een gemeenschappelijk optreden van de EU-landen. Spanje heeft naar verluidt vanuit Washington nog geen officieel of niet-officieel verzoek gekregen voor een mogelijke opname van gevangenen. Er wordt rekening mee gehouden dat dat verzoek aan Europa gericht zal worden wanneer Obama in januari zijn presidentschap opneemt. Portugal en Duitsland Portugal verklaarde zich twee weken geleden als eerste EU-land bereid om Guantanamo-gevangenen op te vangen. In Duitsland treft de regering-Merkel de eerste voorbereidingen. De Morgen 25/12 |
|
|||
|
|||
Ik vind het goed dat ze eindelijk Guantanamo gaan sluiten.
Natuurlijk moeten er strenge gevangenissen zijn, maar er is een verschil tussen een strenge gevangenis of een onmenselijke gevangenis. De mensen die in deze gevangenis terechtkomen worden niet altijd juist behandeld en dat kan toch niet. En dat vinden dus blijkbaar Spanje, Portugal en Duitsland ook want ze zijn bereid om die gevangenen mee op te nemen. Dit vind ik persoonlijk al een goed initiatief van Barack Obama. Hopelijk volgen er meer. |
|
|||
|
|||
ik vind het ook goed dat ze die gevangenis sluiten. Ander voorstel: Zet die gevangenen maar op Madagascar tot ze tot inkeer zijn gekomen ipv een nieuwe (nog strengere) gevangenis
![]() |