![]() |
|
|
|||
|
|||
Ik heb de regels uit het Katholiek schoolboek voor de afdeling "Huishoudkunde" voor meisjes uitgegeven in 1960 met een glimlach gelezen.
Sommige van deze regels zijn voor deze tijd onrealistisch, maar anderen stralen romantiek uit, vind ik. 'Steek een haardvuur aan op koudere dagen' is een absolute topper ![]() Ik wil hiermee niet pleiten om deze regels opnieuw in te voeren. Maar dat neemt niet weg dat er in iedere relatie een zekere ongelijkheid en een taakverdeling is. In deze ongelijkheid kan de vrouw ook de bovenhand hebben! Streven naar gelijkheid is een nobel doel, maar heeft het ook niet iets onnatuurlijk? Biologisch gezien is er een onevenwicht tussen rassen, sekse en individu's . Door dit te willen wegwerken gaat men tegen de natuur in. PS: Ik hoop dat er ook een gelijkaardig boek bestond voor jongens? |
|
|||
|
|||
Citaat:
Dat van die sekse: daarmee bedoel je hoe een lichaam biologisch is opgebouwd? (vetgehalte en spiermassa en die toestanden?) Dat van individuen: daarmee bedoel je dat sommigen mannen in staat zijn om mij omver te blazen? ![]() Dat van die rassen: ... --> Onevenwicht in rassen? Wat bedoel je daarmee? ... (Ik denk dingen die jij niet bedoelt, hoop/denk ik.) ![]()
|
||||
|
||||
Citaat:
Wel ja, dat 'negers' dommer en onbetrouwbaarder zijn bijvoorbeeld. ![]() Het is wel zo dat negers bijv. van nature een andere lichaamsbouw hebben en dus in bepaalde sporten een voordeel hebben. Dit zou je kunnen beschouwen als een 'onevenwicht' vermoed ik.
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
|||
|
|||
bedenking
Onlangs stuurde ik dit stukje huishoudkunde door aan een vriend van me en hij stuurde me volgende bedenking:
Graag zou ik een citaat uit het boek der huishoudkunde van de K.K. willen herleggen. Citaat volgt: Breng het geluid op een minimaal niveau Bij zijn aankomst zet je best al het geluid af van wasmachine, droogkast of stofzuiger. Probeer de kinderen kalm te krijgen. Wees blij hem te zien. Verwelkom hem met een warme glimlach en toon de oprechtheid van uw wil om hem te bevallen. ivm. de elektrische toestellen in het vet gedrukt, ik betwijfel dat de gewone burger in 1960 hierover beschikte, laat staan dat de K.K. dit in hun reglement zou schrijven. Ik betwijfel dus de echtheid van det reglement. graag zou ik hierop enige reactie hebben ![]() Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken, ik vindt het allesinds een interessante opmerking |