|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
06/03 Geen dissecties meer in secundair onderwijs
Dissectie van dieren wordt niet langer opgenomen in leerplannen voor het secundair onderwijs van onderwijskoepels en het gemeenschapsonderwijs. Dat staat in een akkoord dat vandaag is bekend gemaakt.
Vandaag bevatten sommige leerplannen voor biologie de suggestie, of zelfs de verplichting, om dissecties uit te voeren in de klas. Daarin is wel opgenomen dat leerlingen een alternatieve opdracht krijgen indien ze geen dissecties wensen bij te wonen. Die leerplannen zijn de vertaling van de algemene doelstellingen van wat leerlingen moeten kennen en kunnen aan het eind van elke graad in het secundair onderwijs. "Vooral dierenrechtenorganisaties en een aantal parlementsleden drongen er al langer op aan om dissecties uit de klassfeer te halen. Dit akkoord is een grote stap in die richting", zegt onderwijsminister Vandenbroucke. "We kiezen voor een strategie waarin leerkrachten aangemoedigd en overtuigd worden van de alternatieven, eerder dan voor een absoluut verbod", besluit de minister. Het akkoord is gesloten door het departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse Gemeenschap, de dierenrechtenorganisaties Gaia en Interniche en professor Johan Braeckman van de Universiteit Gent. Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (sp.a) heeft het bekendgemaakt. Het akkoord wordt toegelicht tijdens het congres van de leraren wetenschappen op zaterdag 15 november aan de Universiteit Gent. In een workshop worden de alternatieven voor dissecties ook gedemonstreerd. Bron: www.gva.be 6 maart 2008 |
#2
|
|||
|
|||
Ik studeer regentaat Biologie-PAV. Ik vind het spijtig dat dissecties niet meer opgenomen worden in de leerplannen. Wij hebben vorige week in de klas nog een dissectie gedaan. Door dissecties kunnen de leerlingen de bouw van bijvoorbeeld het hart beter onthouden. Ik heb in het middelbaar ook de dissectie van een oog moeten doen en ik kon zo de alle delen beter onthouden. Sommige leerlingen vinden het misschien wel vies, maar zo kunnen ze de leerstof gemakkelijker en beter onthouden.
|