![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Leraar beoordelingscijfer geven via Internet... | |||
Prima idee! |
![]() ![]() ![]() |
28 | 42.42% |
Minder goed idee... |
![]() ![]() ![]() |
38 | 57.58% |
Stemmers: 66. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Ik vind het positief wanneer het als feedback gebruikt wordt, maar wanneer men echt grof taalgebruik gaat toepassen en leerkrachten afkraken over elk akkefietje of omdat ze te snel denken dat die leerkracht "een pik heeft op hen". Dan hoeft die beoordeling niet. Al zou ik persoonlijk wel super benieuwd zijn naar hoe leerlingen precies over mij denken als onderwijzer, ook al is er kritiek.
|
|
|||
|
|||
Ik heb wel eens vaker nagedacht over dit soort van evaluatie. (mede als gevolg van een archislechte leerkracht Duits die vanuit zijn vast benoeming gewoonweg niet kon worden ontslagen, ondanks de dagelijkse bezoekjes van leerlingen aan directie en co)
En volgens mij moet je uitgaan van de verantwoordelijkheid van leerlingen. Of hiervoor dan een leeftijdsgrens moet bestaan ... dat weet ik niet. Maar leerlingen zijn volgens mij in staat om, mits ene goede vraagstelling, een correct beeld te geven van de kwaliteiten van een leerkracht. En dan bedoel ik: puur over LEERkracht. Zelfs al is die leerkracht niet populair, als die goed lesgeeft, dan zullen leerlingen daar ook voor uitkomen. Hoe verklaar je anders uitspraken zoals: "Ik haat dieje kerel z'n toetsen eh! Ma ik moet toegeven, in de les is het echt wel boeiend en ik leer er wel van mij." Of nog anders: "Ik kan die echt niet uitstaan, maar die geeft echt wel goede structuur aan de les." Ja, ik ben er van overtuigd dat leerlingen daar een verschil in kunnen maken. En misschien is het handig om zoiets op te zetten als: sociaal quotiënt en leerkrachtenquotiënt. Dan kunnen de leerlingen op beide vlakken iets kwijt. En inderdaad: dit is absoluut geen middel om een leerkracht ten gronde te beoordelen, bij één of andere functioneringsgesprek. Maar a.u.b., de tijd dat een leerkracht onaantastbaar was, is nu echt wel voorbij! Leerkrachten kunnen best nog iets leren van feedback van leerlingen! Daarom is het wel belangrijk om écht geschreven feedback te kunnen geven! Al begrijp ik ook dat sommige leerkrachten voor dat soort van 'openheid' heel veel schrik hebben ... Maar staat kwaliteit van het onderwijs voorop of gaat het louter om 'ik ben de leerkracht en ik doe het goed zoals ik het doe'? ps.: En zo'n site is goed omdat veel leerkrachten die confrontatie face-to-face niet echt zien zitten, denk ik. Idem dito voor de leerlingen misschien. (al heb ik zelf daar weinig problemen mee)