![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Ik betrap me ook nog wel eens op een -dt foutje. De beste tip die ik kan geven is gwn -dt situaties te vermijden, synoniemen genoeg in ons Nederlandse taaltje. En als zelfs dat niet lukt en je toch nog zonder -dt risico wil schrijven mag je best wel eens gebruik maken van wat ingeburgerde barbarismen. Naar mijn mening dan toch
![]() |
|
|||
|
|||
Deze regels moeten gewoon gekend zijn. Je eigen taal op een correcte manier schrijven mag toch zeker een vereiste zijn in een lerarenopleiding. Ik probeer er steeds op te letten en aan te denken, maar natuurlijk bij het snel zijn ontgaat een foutje snel. Het wekt mij wel ergernis op als ik het ergens fout geschreven zie! We moeten hier zeker aandacht aan blijven besteden.
|
|
|||
|
|||
Nee, ik vind DT fouten eeeikk
![]() Heel vervelend wanneer mensen mailtjes sturen waar je zo'n kanjer in terugvindt. Er zijn wel een paar uitzonderingen waarover je kan twijfelen maar kom, jij vindt en vind jij is toch vanzelfsprekend ondertussen? Niet voor niets ben ik leerkracht Nederlands in wording en vind ik dit heel belangrijk maar ook voor andere lkr is dit niet te verwaarlozen! Welke ouder gaat jou au-sérieux nemen wanneer je een briefje meegeeft met enkele dt-fouten op? Mh, juist ja! ![]() |
|
||||
|
||||
Citaat:
Dan is de vraag hoeveel ouders deze dt-fout gaan opmerken. Ik ben er zeker van dat mijn ouders dit zeker niet zouden merken. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het niet belangrijk is! Ik heb al jaren moeite met dt. Dit hebben ze mij nooit echt 100% goed aangeleerd denk ik. En in de lerarenopleiding hebben ze mij alles behalve geholpen. De manier van: "ik leg geen regeltjes uit want iedereen heeft die anders geleerd" helpt totaal niet. Er zijn mensen die regeltjes nodig hebben... Ik let ondertussen veel harder op voor dt-fouten maar die sluipen er af en toe toch nog in. Zeker als het 2 uur 's nachts is. |
|
|||
|
|||
IK maak ook nog steeds veel dt fouten. Ik mag mijn document vijf keer nalezen en ik heb nog altijd veel kans dat er ergens nog wel een foutje staat. DIt niet alleen met de dt maar ook gewoon een d of een t is voor mij moeilijk. Ik doe hiervoor heel hard mijn mijn, maak extra oefeningen overal, ik ga hiervoor ook naar de logopediste. De regeltjes ken ik allemaal maar om dit om te zetten in praktijk is zeer moeilijk. Ik laat telkens mijn taken nazien door andere mensen zodat ik zeker kan zijn dat ik geen fouten heb gemaakt.
|
|
|||
|
|||
Citaat:
Goed opgemerkt. ![]() |
|
||||
|
||||
Als toekomstig leerkracht Nederlands hecht ik veel waarde aan een correcte spelling en ik vind dat je dt-fouten dan ook altijd moet aanduiden op taken/testen/... Maar het is nu ook weer niet het einde van de wereld.
Zoals o.a. Liesanne al heeft vermeld, is het inderdaad moeilijker om iets juist te schrijven als de fout al 'ingebakken' is. Bij Engels en andere vreemde talen is dit net hetzelfde: eens leerlingen een foute uitspraak of spelling hebben geleerd, is het veel moeilijker om die terug af te leren en de correcte uitspraak/spelling toe te passen. In het artikel vermeldt men ook dat als je 'houdt' al meer hebt gezien, je dit makkelijker zal schrijven dan 'ik houd'. Ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit, want een dt-fout die leerlingen vaak maken, is bv. het voltooid deelwoord van 'veranderen' of 'gebeuren' met een t op het einde schrijven, omdat er zo vaak 'verandert' of 'er gebeurt' in een tekst staat. Dat het deels een geheugenkwestie is, klopt wel volgens mij. Tenslotte: bij mij zitten alle spellingsregels goed opgeslagen in het 'koppeke', maar jawel; ook bij mij was het afgelopen stageperiode zover. Heb ik toch wel een dt-fout gemaakt in de werkbundels van de leerlingen zeker! ![]() Ik heb het eerlijk toegegeven en wie de fout als eerste vond, kreeg een lolly. Er wordt leerlingen (terecht) op het hart gedrukt dat ze geen dt-fouten mogen maken. Als je dat als leerkracht dan wel doet, vind ik wel dat je je fout moet toegeven. Leerkrachten zijn ook maar mensen. Aan de verschillende reacties te zien, lijkt het me wel belangrijk dat leerlingen van jongs af aan de juiste spelling leren en inoefenen. Anders kunnen die dt-fouten nog lang aanslepen... |