![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Bestaat jaloezie als positieve eigenschap? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
52 | 66.67% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
26 | 33.33% |
Stemmers: 78. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Ik denk dat deze discussie ook helemaal anders is als in de les van RZL.
Het is fijn dat dit nu even word verder gezet, maar ik denk dat in onze les het na 5 minuten discussie al eerder ging over andere mensen hun mening te aanvaarden. Dat er nu pos. of neg. jaloezie bestaat of niet, wie gaat het echt weten? Maar als er andere meningen zijn, zulle we deze moeten aanvaarden, want anders kunnen we in 2019 hier nog over bezig zijn, want in mijn ogen blijft er Positieve jaloezie bestaan, en in jouw ogen waarschijnlijk niet, dus... En ik had zo toch wel een beetje het gevoel dat dat nogal moeilijk is voor u hé meneer? ![]() Of vergis ik me? Groetjes Nele |
|
||||
|
||||
Citaat:
Het gaat idd over meningen, maar meningen staaf je wel best adhv argumenten en voorbeelden. Als je mening gefundeerd is en je ze goed verwoordt, kan je andere mensen hun mening best veranderen. Er van uitgaand dat die anderen ontvankelijk zijn voor je argumenten natuurlijk. Je kan hier inderdaad over blijven discussiëren zonder dat er een consensus komt, maar ondertussen heeft de meerderheid van de mensen in deze draad toch weeral naar argumenten gezocht om zijn mening te staven en juist te verwoorden en dát is belangrijk ![]()
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
|||
|
|||
Citaat:
Daar heb je groot gelijk in. Al stel ik mij een beetje vragen bij het argument 'verklaring volgens Vandale'. Als het gaat om zo'n eigenschappen als 'jaloersheid', 'vertrouwen' ... dan zie ik dat echt liever als een ruimer begrip dan de letterlijke betekenis volgens een woordenboek. (Het is zo een beetje een echte dooddoener, snap je) Maar dus: ik vond het alvast een leerrijke discussie, waarin we duidelijk gemerkt hebben dat ook interpretaties over jaloersheid een rol spelen in het vormen van een mening. Want blijkbaar zijn we het wel allemaal eens over dat jaloersheid in zijn reinste vorm negatief is, maar dat net door de manier waarop we er mee omgaan, het positief kan geuit worden. (en volgens sommigen is dat laatste dan weer niet meer jaloersheid) etc etc etc ... ![]()
|
||||
|
||||
Citaat:
Dat was ook geen argument. Ik haalde dat maar aan omdat je er nu eenmaal niet om heen kan dat in het begrip jaloezie 'iemand iets niet gunnen' vervat zit. Zonder dat 'kenmerk' spreek je niet van jaloezie. Je kan pas discussiëren en argumenten aanhalen als je allemaal op dezelfde golflengte zit hé. Het ging in mijn ogen niet steeds over jaloezie. Als je jaloezie bekijkt zoals Vandale het omschrijft kan je er volgens mij niet omheen dat het geen positieve kanten heeft. Als je het aspect van 'iemand iets niet gunnen' weglaat, komen we op ander terrein natuurlijk. Dit is gewoon een erg belangrijke nuance en het citeren van de Vandale was de gemakkelijkste manier om die aan te halen. Maar dit verwoord je allemaal ook wel een beetje in je laatste alinea ![]()
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
||||
|
||||
CLS this BS
|
|
||||
|
||||
Citaat:
Que? Skoezie?
|
|||
|
|||
Een gezonde jaloezie is geen hinderpaal voor anderen. Het is een innerlijk gevoel dat uitgaat naar ofwel een bezit of prestatie die de ander meer heeft dan jij.
In bepaalde gevallen gaat de jaloerse persoon proberen dit te overtreffen bv met een betere prestatie. In dit geval kan je dit afdoen als competitiedrang en zo wordt het spannend (jaloezie is mss zeer sterk uitgedrukt, maar het zal wel ergens aanwezig zijn. Zolang je sportief blijft is dat voor mij geen probleem.) Op liefdes vlak kan ik aannemen dat meisjes en jongens zich gevleid voelen, zeker in het begin van een relatie houden zij nog van deze dingen die hun liefde benadrukt, maar op een bepaald punt in de relatie weet je wat je aan elkaar hebt en heb je die drang naar bevestiging niet meer nodig. Ik ben er zeker van Wim dat jij dat gevoel van bevestiging in het prille begin ook zo hebt ervaren of toch op zijn minst een soort van bevestiging wilde. Dat is eigen aan prille liefde. Dit soort jaloezie/bevestiging gaat er na verloop van tijd wel uit. Ik beschouw gezonde jaloezie als "gezond" wanneer er geen negatief effect naar anderen toe is veroorzaakt (zoals ruzie,...) dus de anderen ondervinden geen last van de jaloezie groeten T |